۱۳۹۱ تیر ۲۶, دوشنبه

مالك اشتر دويست كيلويي و خيمه دشمن!

معلوم نيست چه كسي نقش مالك اشتر اين علي زمانه را برعهده دارد؟ سردار فيروزآبادي؟ سردار جعفري؟ يا احمدي نژاد؟! به هرحال اين روزها "علي زمان" به درستي دريافته كه در چند قدمي خيمه دشمن است. مشكل اين است كه خبرها  به خيمه "علي زمانه" وارونه مي رسند. خيمه هاي دشمن، زيادي نزديك خيمه "ولايت" شده اند!
آيت الله سعيدي نماينده رهبر در سپاه پاسداران گفته "ما در آستانه فتح خيمه معاويه هستيم!" و از مردم خواسته صبر كنند تا اين بار فتح خيمه معاويه انجام شود. اشاره آقاي سعيدي به فشاري است كه اطرافيان در جريان جنگ صفين بر امام علي آوردند و او ناگزير شد به مالك اشتر كه "دو قدم تا فتح خيمه معاويه" فاصله داشت، فرمان عقب نشيني بدهد. بدين ترتيب جنگي كه سپاه علي(ع) برنده آن بود، به حكميت واگذار شد و نهايتا" موجب شكست و عزل ايشان از خلافت شد.
نكته اي در اين جمله است. آقاي سعيدي در تفسيري از آن واقعه تاريخي، در عين حال از "فشارهايي" پرده برداشته كه لابد از سوي اطرافيان، بر آيت الله خامنه اي وارد مي شود تا به مصلحت ها تن دهد و براي نوشيدن جام زهر و قبول شرايط قدرتهاي بزرگ مهيا شود. فشارهايي كه اطرافيان در جريان جنگ صفين بر امام علي وارد كردند تا به مالك دستور عقب نشيني بدهد و جنگ بُرده را واگذار كند. مصلحت انديشي هايي كه مورخان شيعي به عنوان "خيانت نزديكان ولايت" از آن ياد مي كنند.
واقعيت اين است كه در اين روزها حتي باورمندان حكومت هم دريافته اند كه هرگز در اين سه دهه، جمهوري اسلامي به چنين انزوا و تحريم و تهديدهايي دچار نبوده است. تحريم خريد نفت خام ايران توسط كشورهاي اروپايي و آسيايي، بيش از شصت درصد نفت ايران را روي دست حكومت گذاشته است. نفتي كه دولت قادر به انبار كردن آن نيست و حتي نمي تواند آن را رايگان به كشورهاي دوست خود بفرستد. بيمه هاي حمل و نقل نفتكش ها و كشتي هاي ايراني لغو شده اند. تحريم هاي بانكي موجب معلق شدن بسياري از معاملات ايران براي واردات كالاهاي اساسي شده است. انزواي سياسي حكومت به حدي رسيده كه حتي شريك تجاري ايران يعني برزيل از رئيس جمهوري اسلامي هم استقبال رسمي نمي كند و احمدي نژاد با خدمه فرودگاهي عكس يادگاري مي اندازد. تهديدها هم در خليج فارس به حدي رسيده كه ايران ناگزير شد براي ارسال نفت خام خود، پرچم كشورهاي آفريقايي مثل مورتياني را بر نفتكش هاي خود نصب كند!
دايره تهديدها هرلحظه و البته با بي تدبيري مقامات نظامي ايران تنگ تر مي شود. سپاه پاسداران، پيشنهاد ارتش آمريكا براي برقراري "تلفن قرمز" بين دو كشور را نپذيرفته و همزمان در حال مين گذاري و موضع گيري جنگي در تنگه هرمز است. ناوهاي تازه نفس آمريكايي وارد خليج فارس شده اند و اين منطقه به انباري از باروت تبديل شده كه اگر فشفشه اي هم در آن روشن شود، احتمال شروع يك جنگ وسيع را در پي خواهد داشت. جنگي كه ايران برنده نهايي آن نخواهد بود.
اكنون گويا فشارهاي نزديكان بر آيت الله خامنه اي افزايش يافته است تا او به "صلح حسني" تن دهد. و يا شايد قرار است او به صلح تن دهد اما بعدتر وانمود كند كه "تحت فشار اطرافيان بي بصيرت" مجبور شده مانند امام علي از دو قدمي خيمه معاويه عقب نشيني كند! هرچه هست نماينده رهبر در سپاه پاسداران، سعي كرده با تمثيلي تاريخي مردم را به صبر بيشتر فرا بخواند و همچنين اميدواري بدهد كه "در آستانه فتح خيمه معاويه هستيم"! معناي ديگر اين سخن اين است كه اگر اطرافيان صبر نكنند و نگذارند "ولايت" كارش را بكند و خيمه دشمن را از جا بكند، باز هم تجربه تلخ صفين، اين بار براي كسي كه خود را "علي زمانه" مي داند، تكرار خواهد شد. و رهبري مسئول شكست نخواهد بود.
اين اولين بار نيست كه خطيبان نزديك به آقاي خامنه اي، وي را در موقعيت امام علي در نبرد صفين تشبيه مي كنند و  از وي مي خواهند به فشارها براي عقب نشيني تن ندهد و خيمه معاويه را از جا در بياورد! بعد از انتخابات رياست جمهوري 88 هم كساني همچون عليرضا پناهيان خطيب محبوب رهبري، در سخناني از "تحميل مطلحت ها" بر رهبر براي پذيرش اعتراضهاي مردمي پرده برداشت كه "قصد داشتند رهبر را از دو قدمي كندن خيه معاويه محبور به عقب نشيني كنند!" و گفت رهبر عقب نشيني نكرد تا تجربه صفين را تكرار نكرده باشد.
آنچه نزديكان و منصوبين آيت الله خامنه اي را همواره از تكرار تجربه صفين مي ترساند، وقايعي است كه بعد از آن جنگ روي داد. جنگ صفين كه بيش از 110 روز طول كشيد، عاقبت با فشارهاي نزديكان متوقف شد و كار تعيين خليفه مسلمين به حكميت دو شخص واگذار شد. مطابق حكميت ابوموسي اشعري و عمروعاص، امام علي از خلافت عزل گرديد و معاويه به عنوان خليفه مسلمين معرفي شد. آنان حق دارند نگران وضعيت خود در دوران بعد از خامنه اي باشند!
حالا چه فرقي مي كند مالك اشتر اين علي زمانه چه كسي باشد؟ مالك او مي تواند سردار فيروزآبادي باشد كه مي گويند تجربه يك روز حضور در جبهه هاي جنگ را هم ندارد! او به جاي آنكه خود تا دو قدمي خيمه معاويه برود، گفته كه "نقشه بستن تنگه هرمز در دست رهبر است"! يعني خود رهبر مي داند و خيمه دشمن و تنگه هرمز! بدين تريتب رهبر حتي نمي تواند گناه عقب نشيني را به گردن مالك اشتر و يا ديگران بياندازد. اين بار مقام ولايت، ظاهرا" مجبور است خودش به نزديكي خيمه معاويه برود؛ زيرا مالك اشترش دويست كيلو وزن دارد و قادر به كندن خيمه نيست. اين هم از مصائب مردي است كه روزها با مكر معاويه حكمراني مي كند و شبها با رؤياي علي خود را آرام مي سازد. اما كاريكاتور هيچكدام از آنها هم نيست! ديكتاتور كم مايه اي است كه مي داند فصل پاياني فاجعه باري انتظارش را مي كشد.

۲ نظر:

BabakDad گفت...

اعضاي محترم بالاترين كه اين نوشته را مناسب رأي خود مي دانند، امكان خواندنش را براي ديگران با اين سه لينك فراهم كنند. مرسي
لينك اول
http://balatarin.com/permlink/2012/7/16/3088764
لينك دوم
http://balatarin.com/permlink/2012/7/16/3088795
لينك سوم
http://balatarin.com/permlink/2012/7/16/3088794

ناشناس گفت...

چقدر نوشته هایتان جذاب و دوست داشتنی اند.ای کاش ادبیات خوانده بودید و رمان مینوشتید.
ای کاش ادبیات بخوانید و رمان بنویسید.