۱۳۹۶ اردیبهشت ۲, شنبه

فرضیه مهار دوجانبه!

♦️ درباره یک «احتمال»: مهار ِ دوجانبه! ♦️
این فقط دو روی سکه‌ی یک «احتمال» و «فرضیه» است:
🔹الف: برای جلب نظر گروهA: «ردصلاحیت احمدی‌نژاد» به وسیله «شورای نگهبان»!
🔹ب: برای جلب نظر گروهB: «تأییدصلاحیت» احمدی‌نژاد با «حکم حکومتی رهبری»! (یا انتصاب در یک موقعیت حکومتی)
بیایید این دو گزینه را بررسی کنیم.
نشانه‌های انجام یک بازی پیچیده و جنگ روانی در حال آشکارشدن است. این نوشته، فقط یک «احتمال» است که نشانه‌های گویا و روشنگر آن می‌توانند اینها باشند:
🔹 ۱- عدم واکنش قهرآمیز و منفی تیم احمدی‌نژاد نسبت به خبر ردصلاحیت او! متن نامه مسالمت‌آمیز مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد و چند توییت نرم خود او، «دادن آدرس» به هواداران بود که مرتکب تندی نشوند.
احمدی‌نژاد با نمایش ولایت‌پذیری، وانمود می‌کند مانند «فتنه‌گران!» نیست و از قانون و نظر شورای نگهبان تمکین می‌کند! کانال دولت‌بهار خطاب به رهبر نوشته: «سر خُم می سلامت؛ شکند اگر سبویی!»
این مواضع مسالمت‌جویانه، زمینه‌ی لازم در اصولگرایان مخالف احمدی‌نژاد و همچنین در افکار عمومی را برای مظلوم نمایی او و صدور حکم حکومتی و تأیید صلاحیتش «هموار» خواهند کرد.
اگرچه نظام با این قمار خطرناک، دوباره کلاف احمدی‌نژادها را به دور خود خواهد پیچاند. و معلوم نیست کی از آن رهایی پیدا کند؟

🔹 ۲- بعد از سخنان تند احمدی‌نژاد در اهواز و مواضع منفی اصولگرایان علیه او، نظام به آسانی نمی‌توانست او را تأیید صلاحیت کند! لذا در یک «تقسیم کاری» ابتدا با ردصلاحیت به ظاهر او را تنبیه کردند. و اصولگرایان را از این ردصلاحیت، خوشحال کردند. اما نظام چون قصد رویارویی با یک دشمن داخلی تازه را ندارد و نمی‌خواهد بدنه اجتماعی احمدی‌نژاد را از خود براند، به زودی فاز دوم طرح مهار دوجانبه را شروع می‌کند! (تأکید می‌شود این یک فرضیه و احتمال است که ای بسا با بیان شدنش، منتفی شود!)
هدف دوم قضیه‌ی «مهار دوجانبه» یعنی حفظ بدنه اجتماعی احمدی‌نژاد، با تأیید صلاحیت او در دستور کار قرار می‌گیرد. برای این‌ کار، رهبری که از قبل هم بنای عقب‌نشینی مجدد را داشته، با صدور «#حکم_حکومتی»، صلاحیت او یا بقایی را تأیید خواهد کرد.
هرچند اگر چنین شود، آمدن احمدی‌نژاد باعث شکستن رأی قالیباف و رئیسی و «شکست اصولگرایان» خواهد شد و شکاف عمیقی بین اصولگرایان با بیت رهبری ایجاد می‌کند که بعدها آثار عمیق خود را نشان خواهد داد!

🔹 با طرح «مهار دوجانبه» زمینه‌ی جلب «رضایت همزمان» مخالفان اصولگرای احمدی‌نژاد و موافقان او، یکجا فراهم می‌شود. و هر دو گروه از «برآیند» اقدامات به‌ظاهر قانونی شورای نگهبان و حکم رهبری، حداقل «ناراضی» نخواهند بود! نظام در پی یک «نتیجه‌ی برد-برد» از معضلی بنام احمدی‌نژاد است!
🔹 رهبری با این طرح از زیر ضرب فشار «ردصلاحیت یار نظر نزدیک خود» بیرون می‌آید و با یادآوری حکم حکومتی مشابهی که در انتخابات سال ۸۴ به نفع نامزد اصلاح‌طلب (معین) صادر کرده، مورد انتقاد جدی قرار نمی‌گیرد.
اگرچه آقای خامنه‌ای «گریزی» از دهها پرسش درباره زیرپا گذاشتن فرمان نهی او توسط احمدی‌نژاد و سئوالات دیگر نخواهد داشت! و دامنه‌ی پرسشها حالا حالاها وی را رها نخواهد کرد.
🔹 ظرف روزهای اخیر، اصلاح‌طلبان با دفاع از حقوق قانونی احمدی‌نژاد برای نامزدی، اعلام کرده‌اند که ردصلاحیت او که دو دوره رئیس جمهور بوده «قانونی نیست!» و نشانه‌ا‌ی از بی‌بصیرتی شورای نگهبان است و...
این سخنان فارغ از اینکه صادقانه بیان شده‌اند یا نه، «مستمسک مناسبی» برای مداخله و حکم رهبری و تأیید صلاحیت احمدی‌نژاد خواهد بود! سهل است که هر گونه اعتراض بعدی اصلاح‌طلبان، نقیض ادعاهای اخیرشان خواهد بود!
🔹 ممکن است پس از «افشای» این طرح و نقشه‌ی «مهار دوجانبه»، نظام نتواند بخش یا بخش‌هایی از آن (مانند تأییدصلاحیت احمدی‌نژاد) را عملی کند، و بار دیگر به خاطر «بازی‌خوانی» و افشای طراحی‌های مزوّرانه اتاق فکر بیت، دست به فرافکنی بزند. مهم آگاهی مردم از پشت‌پرده اتاق فکر عمروعاص‌های بیت رهبری و هیأت حاکمه است.

🔹شخصاً علاقمند بودم احمدی‌نژاد از بازی حذف نمی‌شد و با رأی قاطع ملت و برای همیشه و «بدون مظلوم‌نمایی»، به تاریخ می‌پیوست! اما پرداختن به این طرح و «احتمال» در این برهه ضروری بود.

🔹 کسی موافق ردصلاحیت احمدی‌نژاد نیست. بحث اینجاست که او متهم است و قبل از رسیدگی به اتهامات سنگینش، اصولاً حق ندارد نامزد احراز پست و مقام دیگری شود.

🔹 حاکمیت باید بداند با طراحی‌های پیچیده و بازی‌های روانی، نمی‌توانند عرصه را از چند جهت برای نامزد موردنظرشان باز و فراهم کنند. و آسان نیست مردم را در تنگنای این جنگهای روانی، ناگزیر به «انتخاب نامزد حکومتی» کنند.

🔹 تأکید می‌شود که این نوشته در حد یک «احتمال» مطرح شده و «داعیه‌ی بیشتری» هم ندارد. به زودی می‌توان درباره میزان درستی تمام یا بخش‌هایی از آن داوری کرد. امید که حیله‌ها را نقش بر آب کند و موجب «افزایش هوشیاری» جامعه شود؛ نه «نگرانی»!
مردم ایران با آگاهی و هوشیاری خویش، «باطل‌السحر» همه‌ی این مکرها و حیله ها را در کف دارند. و تصمیم عقلانی را هم خواهند گرفت.
بابک‌داد
اول اردیبهشت ۹۶
تلگرام:

۴ نظر:

ناشناس گفت...

اولین پاس گل را احمدی نژاد به روحانی داد! قبل از اینکه با بزرگان کشور مشورت کند در تدارک حضور در انتخابات بود! دومین پاس گل را خامنه ای به روحانی داد وقتی علنی و از تریبون احمدی نژاد را نهی کرد! سومین پاس گل را احمدی نژاد دوباره به روحانی داد وقتی که نامه ای به رهبر نوشت و گفت به توصیه او گردن می نهند! چهارمین پاس گل را باز احمدی نژاد به روحانی داد وقتی که مستقیم نهی شده بود در خفا در حال گرم کردن خود بود. وقتی یکبار در خفا و یکبار علنا نهی شد نباید به فکر زیرآبی رفتن می افتاد باید سعی میکرد با رایزنی های پشت پرده نامزدی از طیف خودش که توانایی عبور از سد شورای نگهبان داشته باشد را معرفی آماده میکرد و البته میتوانست اینکار را با امتیاز گرفتن از رهبر به راحتی انجام دهد ولی اینکار را نکرد و شخص معلوم حال و ضعیف و پرونده داری را جلو انداخت و البته در نهایت هر دو کله پوک ثبت نام کردند و هزینه ردصلاحیت روحانی را بالا بردند! چون با توجه به نهی صریح و علنی و نامه سر تسلیم نهادن به رهبر کار تایید احمدی نژاد غیر ممکن بود از طرفی بقایی در حد و اندازه ریاست جمهوری نبود و همچنین از شورای نگهبان بر نمی آمد که همزمان روحانی و احمدی نژاد را رد صلاحیت کند! اگر احمدی نژاد فرد معقولی را معرفی میکرد امروز رای آوری روحانی در دور اول سخت می شد.

ناشناس گفت...

مطلب جالبی بود جناب داد
ممنونم از تلاش شما برای روشنگری جامعه ایرانی

م. ح جانباز و آزاده هشت سال دفاع مقدس

armagan گفت...

جناب داد در مورد یکی از پست های ارسالی توی کانالتون میخواستم چند جمله ای بنویسم براتون ولی هیچ راه ارتباطی از طریق تلگرام و تویتر پیدا نکردم لطفا بنده رو راهنمایی بفرمایید تا بتونم چند کلمه براتون بنویسم
mssoleyman@
Https://t.me/msoloman
ممنونم

ناشناس گفت...

سلام.توی تلگرامتون مطلبی درباره قدرنشناسی رهبر ایران در مورد روحانی و خاتمی نوشتید و اینکه ساکنان کشتی مردم هستند که با راننده مست در حرکت هست.منطور شما این است که این حکومت نابود شود مردم با خود نابود کرده و ایران ویران میسازد.پس راه مقابله با اینها چیست؟باید صد سال از ترس اینها تحمل کرد یا منتطر سرنگونی انها مثل شوروی بود؟من یک جوان هستم به خاطر سیساتهای علط این حکومت در همه زمینه ها خصوصا اقتصادی یک سال بیکارم.نمی تونم خارج بیام.راهی ندارم.باید چیکار کرد؟میگفتن طبیعت قدرت داره ظالم میزنه .دیکتاتوری نمیمونند.پس گک؟درخواست داشتم تو تلگرام ای دی میشه به شما پیام داد بگذترید.ممنون.