۱۳۸۹ خرداد ۱۸, سه‌شنبه

«نقشه راه كودتاچيان»: كنترل درياي سبز با جنگ ساحلي سرخ!

«نقشه راه كودتاچيان»:

كنترل درياي سبز با جنگ ساحلي سرخ!

ديشب (دوشنبه)، مصاحبه خبرنگار اعزامي كانال يك تلويزيون فرانسه با محمود احمدي نژاد از اين شبكه پخش شد. در اين مصاحبه سي دقيقه اي، نكاتي بيان شد كه شايد بتوان جزئيات "نقشه راه" كودتاچيان را براي عبور از گردنه سالروز كودتاي 22 خرداد از "خلال" آن درك كرد. اين مطلب تلاش دارد نقشه تداركاتي كودتاچيان براي عبور از اين گردنه صعب العبور را بررسي نمايد. بر اساس محتواي گفته هاي احمدي نژاد و برخي اخبار اين روزها، شايد كشورمان در روزهاي آينده آبستن اتفاقاتي باشد و اگر قضايا بر طبق نقشه كودتاچيان جلو بروند، ممكن است روزهاي تلخي در انتظار جنبش مردمي ايران باشد. هرچند هوشياري ما مي تواند شكستي ديگر را براي "حكومت كودتايي" رقم بزند.

احمدي نژاد در اين گفتگو ابتدا خواهان بازگشت شهروندان فعلي اسرائيلي به كشورهاي مبداء شد؛ كشورهايي كه دهه ها قبل از آن آمده اند. وي سپس با ابراز همدردي با مردم غزه، از موج كمكهايي سخن گفت كه به زودي به سوي اين ناحيه اعزام مي شوند و تلاش كرد ايران را شريك اصلي و حتي بالاتر، رهبر كمك رساني به مردم فلسطين و غزه معرفي نمايد. او درباره انتخابات سال قبل هم دفاعيات هميشگي اش را از كودتا تكرار كرد و از جمله مدعي شد:"هيچكس بخاطر شركت در تظاهرات، در زندانهاي ايران نيست! و مردم معترض آزادانه به انتقاد و اعتراض پرداخته اند".

اكنون بايد وضعيت جمهوري اسلامي ايران را از منظره هاي داخلي و خارجي ارزيابي كنيم و ببينيم حكومت براي هفته پر تنشي كه در پيش رو دارد، ممكن است چه نقشه هايي تدارك ديده باشد؟

در عرصه داخلي:

1- مراسم سالگرد 14 خرداد و سخنراني آقاي خامنه اي و تشبيه كردن سران جنبش به "طلحه و زبير" و تهديد غيرمستقيم آنها به "اعدام"، زمينه هاي بازداشت و يا محاكمه "انقلابي" آقايان موسوي و كروبي و سركوب مردم را فراهم كرده است.

2- حمله سازماندهي شده به نوه بينانگذار جمهوري اسلامي و تلاش براي حذف وي و حتي تغيير نام نوه آيت الله خميني به "سيدحسن مصطفوي" و ايجاد يك نوه تازه براي امام با طراحي شعار "نواده روح الله، سيدحسن نصرالله" به اين منظور صورت گرفت كه اعلام شود نظام با هيچكس، حتي با بازماندگان بنيانگذار بر سر قدرت بناي مسامحه و تعارف ندارد. برخلاف برخي تبليغات كه "روبوسي" رهبر با سيدحسن خميني را "تفقد رهبري" دانتسه اند، سخنان امروز آقاي خامنه اي در جمع نمايندگان مجلس و "تشكر ويژه از مردم حاضر در مراسم سالگرد" نشان مي دهد رهبري دقيقا" در جريان اهانت به نوه امام بوده و امروز با تشكر از همان مردم به نوعي اقدام آنان را تأييد كرد.

3- تهديد معترضان و مخالفان به شدت عمل بيشتر و "يكسره كردن كار مخالفان توسط مردم" صدور دستور ضمني رهبري براي اقدامات بظاهر خودسرانه بعدي بسيجيان بر عليه سران جنبش سبز است. تلقي حكومت از "مردم" بر كسي پوشيده نيست. آنها به بسيجياني كه در صفوف اول نمازجمعه براي هتاكي به سيدحسن خميني و سران جنبش سبز گماشته بودند، لقب "مردم خودجوش" مي دهند. و اينك رهبر تهديد كرده ممكن است همين مردم خودجوش، كار "سران فتنه" را يكسره نمايند. اين مي تواند مقدمه هر اقدامي از جمله ترور سران جنبش، حصر خانگي ايشان و يا حمله و تعرضات جدي تر را باشد.

4- هنوز به تقاضاي سران جنبش سبز براي راهپيمايي مردمي جوابي داده نشده و احتمال صدور مجوز از طرف دولتي كه با كودتا بر سر كار آمده، كاملا" منتفي است. در مقابل احتمال قطعي مي رود يك تظاهرات سازماني ديگر در حمايت از "سركوب فتنه 88" در هفته آينده برگزار شود تا مجددا" موج ميليوني حاميان ولايت به رخ مخالفان كشيده شود.

در عرصه جهاني:

1- قطعنامه تحريمي شديدي بر عليه حكومت ايران در شرف تصويب در شوراي امنيت سازمان ملل است. حكومت ايران هر كاري براي به تعويق انداختن صدور اين قطعنامه خواهد كرد. از يك ماجراجويي در خاورميانه گرفته تا بازي هاي رواني ديگر.يكي از اين بازيهاي خطرناك، ماجراجويي در سواحل غزه است. اما با توجيهي كه ممكن است در نظر اول ديده نشود؛ پوشش سركوب داخلي و پوشش همزمان معامله هاي پنهاني ايران با غرب!

2- در ماجراي حمله اسرائيل به كشتي هاي كمك رساني به غزه، ايران تلاش كرد با ژست "حمايت از مردم مظلوم فلسطين"، در ارسال مجدد غذا و دارو به غزه با كمپين ناوگان آزادي همكاري كند. ولي مسئولان جهاني اين كمپين، جمهوري اسلامي را از همراهي منع كردند و كمكهاي ايران را نپذيرفتند زيرا به نيات بشردوستانه مسئولان جمهوري اسلامي اعتمادي ندارند.

3- اسرائيل بعد از حمله به كشتي كمك رسان، تقريبا" در همه افكار عمومي جهانيان محكوم واقع شد. اما سران اسرائيلي تنها با يك دليل توانستند از حجم فشارها بر خود بكاهند و لااقل دليل بخشي از اقدام خود را توجيه نمايند:"ايران". بنيامين نتانياهو اعلام كرد احتمال حمل ستيزه جويان و اسلحه هاي ايراني در كشتي ها بود و به همين دليل به آن كشتي حمله شد!

4- حيثيت سياسي حكومت ايران حتي نزد كشورهاي مسلمان به پايين ترين حد خود رسيده است. بعد از كودتاي سال قبل و بخصوص بعد از افشاي تجاوزهاي جنسي به پسران و دختران زنداني در كهريزك، حباب تقدس جمهوري اسلامي فرو شكست و كشورهاي مسلمان اعتمادي به جمهوري اسلامي به عنوان يك حكومت اسلامي حقيقي ندارند. اكنون فرصت مناسبي فرا رسيده تا حكومت اسلامي آن حيثيت از دست رفته را با ژست كمك به ملت فلسطين بازيابي و احيا كند و در صف اول كمك به مردم غزه در نقش انقلابي و اسلامي خود فرو برود. با اينكه دست رد كمپين بين المللي كمك به مردم غزه اين فرصت را از حكومت ايران گرفت، اما اكنون جمهوري اسلامي قصد دارد با اعزام دو كشتي و يك هواپيما به غزه، رأسا" اقدام كند. اين كار، يك تير با دو نشان است:"ماجراجويي در خاورميانه و سركوب داخلي همزمان". همپوشاني خبري اين دو اتفاق، ممكن است هم از حجم فشارهاي جهاني بر رژيم ايران بخاطر سركوب داخلي معترضان كمي بكاهد و هم در پرونده هسته اي، براي ايران تأثير داشته باشد. هرچند ماجراجويي ايران، اين خطر بزرگ را براي حكومت دارد كه جامعه جهاني، تعرض ايران به آبهاي اسرائيل را با جواب محكم تري پاسخ بگويد. جوابي كه شايد مقامات ايران تصوري از شدت آن ندارند.

5- به هر حال نخستين ستاد اعزام براي شكستن حصر غزه در ايران تشکیل شده و اعلام كرده نمايندگان ملت ايران را در ناوگان‌هاي صلح آتي اعزام خواهد كرد. بر اساس اين خبر قرار شده دو کشتی، یکی حامل کمک های مردمی و دیگری حامل امدادگران برای کمک به مردم مظلوم غزه ارسال شوند. مدیر امور بین الملل جمعیت هلال احمر ایران گفته: "این کمک های بشر دوستانه بیشتر شامل مواد غذایی، اقلام دارویی و لوازم پزشكی است. و افزوده:" داوطلبانی که قصد عزیمت به غزه و کمک به مردم مظلوم فلسطین اشغالی را دارند می توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی هلال احمر، نام نویسی کنند".

***

به نظر مي رسد كودتاچيان حكومتي قصد دارند براي "يكسره كرده فتنه سبز"، دست به اقدامي يكپارچه و پرهزينه و احتمالا" بدون برآورد دقيق از تبعات آن بزنند. براي تأمين عقبه رسانه اي اين اقدام، در دو هقته اخير برنامه هاي تلويزيوني فراواني ساخته و نمايش داده اند كه در آن آقاي خامنه اي تنها وارث انقلاب معرفي مي شود و هدف اين برنامه ها، ايجاد شور و هيجان عمومي براي يكسره كردن كار معترضان است. پوشش جناياتي كه نقشه آن را براي روزهاي آينده كشيده اند، تنها با يك جنگ رواني و خبرسازي ايذايي ممكن خواهد بود. براي همين بهترين اقدام حكومت در اين روزها، ژست كمك به مردم غزه و اعزام تعدادي زن و مرد با تظاهر به كمك رساني به فلسطينان است. حكومتيان پيش بيني كرده اند اسرائيل نخواهد گذاشت اين كشتي سالم به سواحل غزه برسد و بالطبع يك جنگ محدود در آن منطقه در مي گيرد و اخبار اين جنگ (كه احتمالا" قربانيان بي دفاعي مثل زنان امدادرسان ايراني ابعاد رقت انگيزي به آن اخبار خواهد داد) باعث مي شوند تا اخبار داخلي سركوبهاي خشن معترضان و احتمالا" دستگيري سران جنبش سبز و مردم تحت تأثير قرار بگيرند و شنيده نشوند! ممكن است پيش بيني كرده باشند كه اين درگيري ها در سواحل غزه، باعث مي شود سران جنبش سبز موقتا" به توصيه هاي امنيتي حكومتيان گردن بگذارند و از تشديد بحران در داخل "ام القراي اسلام" كه در حال جنگ با دشمنان است، پرهيز داده شوند.

از ديدگاه مقامات جمهوري اسلامي، گزينه "ماجراجويي در غزه" باعث مي شود گزينه "بحران داخلي" كنترل شود. و در زير اين دو پوسته، امتيازدهي به غرب و قبول همه شرايط شوراي امنيت انجام مي شود تا از صدور قطعنامه جديد جلوگيري شود. آنها پيش بيني كرده اند با سوختن دو كشتي و قرباني شدن تعدادي از ايرانيان اعزامي به غزه، دو امكان پيروزي براي حكومت بدست مي آيد: اول سركوب جنبش سبز و دوم ماله كشي بر پذيرش شرايط جهانيان در پرونده هسته اي. شايد به دستآورد سوم هم چشم طمع دارند:" پرچمداري مجدد جهان اسلام در رويارويي با اسرائيل"

بنابراين در روزهاي آينده سفرهاي خارجي منوچهر متكي و مقامات هسته اي بيشتر خواهند شد و بعد از فروكش كردن اين اخبار داغ، حكومت اعلام خواهد كرد كه "دنيا در مقابل ايران شكست خورد و نتوانست قطعنامه اي صادر كند!" اما در لايه هاي زيرين اين بازار مكاره، چه جوي ها كه از خون جاري خواهد شد: در سواحل غزه و در ايران.

هوشياري و دقت، امروز بيشتر از هميشه لازم است. جنبشي كه با خون بهترين فرزندان اين سرزمين به يك سالگي رسيده، اكنون در ميانه يك بازي چندضلعي كثيف قرار گرفته است. به همان ميزاني كه هوشيار باشيم و مدبرانه عمل كنيم و متحد باقي بمانيم، مي توانيم اين بازي را به سود خود تغيير دهيم. وگرنه سهم ما جز حسرت نخواهد بود. كودتاچيان مي خواهند درياي سبز ما را با يك جنگ ساحلي سياه در غزه كنترل كنند! مي توانند يا نه؟ بسته به همت ماست.

اين يادمان باشد كه: اين مهم نيست كه "كارهاي بزرگي" براي جنبش بكني، مهم اين است كه كارهاي كوچك را با " تعهد و عشقي بزرگ" انجام بدهي!

توضيح: براي عضويت در فيس بوك من لطفا" فقط به اين آدرس مراجعه كنيد.ظرفيت صفحه اول تكميل شده و در صفحه دوم عينا" مطالب صفحه اول منتشر مي شوند.
http://www.facebook.com/profile.php?id=100000748698453&ref=search&sid=1000

۵ نظر:

RS232 گفت...

تحلیل خوبی بود ولی به نظر نمی آید که سیاست داخلی و خارجی دولت کودتا هماهنگ و برنامه ریزی شده باشد. حکومت ایران در حال حاضر خوشه ای عمل می کند و خودش هم دقیقا نمی تواند پیش بینی کند که حرکت بعدیش چه خواهد بود و همان طور که شما گفتید از واکنش های داخلی و خارجی کارهایش نیز بی خبر است.

ناشناس گفت...

صدور مجوز را ملت ایران می دهند نه وزارت کشور دولت نا مشروع کودتا. حال که ما برای برگزاری راهپیمایی آماده هستیم و به هیچ عنوان حاضر به لغو آن نیستم و از آنجا که بر اساس اصل 27 قانون اساسی راهپیمایی آزاد است. ما از آقایان موسوی و کروبی برای شرکت در راهپیمایی 22 خرداد دعوت می کنیم. شرکت کردن شما باعث خوشحالی ما می شود ولی عدم شرکت شما باعث لغو آن نمی شود. ساعت 4 میدان انقلاب تا آزادی با تشکر

ناشناس گفت...

دروغگو خائن است و خائن ترسو و ترسو مثل سگ از اصل 27 قانون اساسی میترسد -- شنبه 22 خرداد ساعت 16 تا 20 امام حسین تا آزادی همه به هم

ناشناس گفت...

کجايي داد که بيداد را برملا کني

حامد گفت...

چند روز پیش اینجا پیغام گذاشتم که آقایانی که مردم وبلاگ شما رو می خونن، لطفا یه فکر یا÷ پیشنهادی برای این قضیه بدین که اگر خیابانها رو برای 22 خرداد پر از نیرو کردن تکلیف ما چیه؟ آیا روز جایگزین دیگه ای نباید داشته باشیم برای راهپیمایی؟ اما شما انگار نه انگار که این پیغام رو دیدی، اشکال نداره تا عاشورا صبر می کنیم