۱۳۸۹ فروردین ۱۷, سه‌شنبه

به ياد يوسف ها...

يوسف ها! يعقوب ها!

"يوسف" هنوز بر نگشته و همين ديوانه ام مي كند! دو شب قبل از عاشورا برايم ايميل فرستاد كه فلاني! "نه ديده امت، نه مي شناسمت! اما براي سبز ماندن در اين فصل سرد مي روم. مي روم و خواب ديده ام كه بر نمي گردم. روز عاشورا براي همان حق خواهي مي روم كه تو ..."

بارم را سنگين كرده "يوسف"! نمي دانم اسم واقعيش بود يا اكانت ايميلش را به اسم "يوسف" ساخته بود؟ اما درست مثل "يوسف" اسطوره اي، امروز "عزيز مصر" قلب من است. درست در روز عاشورا رفت و هنوز برنگشته است اين يوسف گم گشته. دو ماهي هست كه دل نگران "يوسف"ي هستم كه نه مي شناسمش و نه او را ديده ام. اما مي دانم در اين روزهاي عيد و بهار، "يعقوب"ي هست كه برايش گريه مي كند و اشك مي ريزد تا چشمانش كم سو شوند. من براي غم آن "يعقوب"ها، آن پدران و آن مادران كه دردانه شان در زندان است، غمگينم، افسرده حالم و عيد را در سختي و درد گذراندم.

به ياد اسيران گمنام، اسيران سرشناس و همه ي دربندان باشيم. مسئوليت همه ما سنگين است. سنگين تر از قبل. همين.

پي نوشت: اين يادداشت از وبلاگ قبلي ام.

۳ نظر:

Kianush گفت...

بابک جان، درد دلت را خوب میفهمیم و از ان بیشتر درد و غم خانواده ی یوسف ها را خوب حدس میزنیم. ولی فرهنگ ما، ما را با امید بر آورده. آنچنان که حتی وقتی بدترین اتفاقات برایمان میافتد امیدمان به آینده باز بیشتر میشود. مثلا وقتی میگوئیم یوسف ، هنوز کلمه "گمگشته" در ذهنمان جا نیفتاده که با بازگشت پیروزمندانه اش تداعی میشود. همانطور که میدانیم که پایان این شب سیاه سپید است، مطمئنیم که یوسف گمگشته باز آید به کنعان.
پس از نه ماه اعتراض و مبارزه، امروز بیش از هر چیز به امید نیاز داریم . امیدی که در تاریخ چند هزارساله ی پر حادثه ایران و انسانیت دیر یا زود منطق حق را بر باطل پیروز کرده است.
بیخود نیست که کسانی که از حقانیت فکر و عملشان مطمئن هستند کمتر برای رسیدن به هدفشان بیطاقتی میکنند. چون میدانند که هر اتفاقی بیفتد، چه با شکست موقت همراه باشد و چه باپیروزی مقطعی، قدمیست به سویی پیروزی نهائی . برای مثال با اینهمه رنج و درد وتحقیر و زندان و شکنجه های روحی و جسمی که به سبزها اعمال شده چه کسی میتواند بگوید سبزها تا حالا پیروز نبوده اند؟
چیزهائی هست که هیچ کس در دنیا بهتر از ما نمیداند. مثلا آیا میتوان کسی را در ایران یافت که نداند "پایان شب سیاه سپید است" یا مطمئن نباشد که "یوسف گمگشته بازآید با کنعان، غم مخور" ؟

درنین گفت...

سلام

بهترین ها

ناشناس گفت...

من هم همیشه با شنیدن اسم یوسف همیشه ادامه اش به ذهنم میاد که یوسف گم گشته بازآید به کنعان
اما یوسف ما رو سال ها پیش بردن اون هم برای همیشه :((
اما ما هنوز به یاد یوسف خودمون که اسم اصلیش هم یوسف بود چشم انتظار بازگشت بقیه یوسف ها هستیم
همیشه دعا می کنم خدا به بزرگی دل مادر رشیدش به مادر باقی یوسف ها رحم کنه
آمین