۱۳۹۶ اردیبهشت ۲۲, جمعه

چرا "رئیسی نه"؟

♦️سه‌گانه‌ی «چرا نه؟»♦️
➖ بابک‌داد ➖
🔷 چـرا «رئیسی» نه! 🔷
توضیح: در این تریلوژی (سه‌گانه) در سه یادداشت جداگانه، به سه "چرا نه؟ مهم" خواهم پرداخت. هر یادداشت ۳ نکته دارد:
بدون اینکه کینه‌ی شخصی از او داشته باشم، معتقدم رئیسی نباید رئیس‌جمهور شود. چرایش را می‌گویم، تصمیم به آمدن یا نیامدنش با شما، که هم رأی‌‌تان و هم تحریم‌تان؛ هر دو مهم و اثربخش است:
🔲اول: رئیسی «حاکم» است نه «مدیر»!
ابراهیم رئیسی از ۲۰ سالگی که دادستان همزمان کرج و همدان (با فاصله ۳۰۰ کیلومتر) شد، تا بعد که معاون و دادستان تهران شد و حکم اعدام هزاران زندانی را صادر کرد و بعدتر که تا بازرسی‌کل‌کشور و معاون اولی قوه قضائیه ارتقاء یافت، همواره در این چهار دهه یک «حاکم» بوده و نه «مدیر»!
🔹 بین کسی که «حکم» صادر می‌کند، با کسی که باید با نگاهی همه‌جانبه، بدنه یک دولت چند میلیونی را «مدیریت» کند، فرق فراوانی هست.
ریاست جمهوری یک «مدیریت تعاملی» با همراهی بیش از ۱۰ هزار مدیر اجرایی در سراسر کشور است! رئیس‌جمهور باید در هیأت وزیران، چندین شورای عالی و جلسات متعدد، حضور یابد و بتواند با مدیران و کارشناسان «تعامل» کند و تصمیم بگیرد!
🔹 ابراهیم رئیسی، نزدیک دو‌سوم از عمرش را در جایگاه «حکم کردن» بوده، و نه «مدیریت کردن»! این خصلت، برای اینکه یک شاه و حاکم مستبد بشود، مناسب‌تر است تا اینکه بخواهد بر «جمهور- مردم» و صدها دستگاه اجرایی «مدیریت» کند. سالها «حکم صادر کردن» از رئیسی یک حاکم ساخته و این برای رئیس‌جمهور، نه قوّت، که یک ضعف و نقص بزرگ است.

🔲 دوم: رئیسی «صادق» نیست!
رئیسی می‌گوید آمده تا با یقه‌سفیدها که مالیات نمی‌دهند و با فساد برخورد کند! او ۱۰سال "رئیس بازرسی‌کل‌کشور" بوده! همان جایی که "بیشترین امکان و ابزار قانونی" برای برخورد با فساد دولتی جمع شده، اما او هیچ برخورد چشمگیری با فساد نکرده و کارنامه درخشانی ندارد! او چطور در جایگاه ریاست‌جمهوری که هیچ قدرت قضائی ندارد، می‌خواهد کاری را بکند که ۱۰ سال در سازمان بازرسی نکرده؟ این عین «بی‌صداقتی» اوست.

🔹 رئیسی در شعار مبارزه با فساد دروغگو یا ناتوان است! وی سالها "معاون‌اول قوه قضائیه" بوده، و سالها خبر داشته که رئیس قوه «چ"سود بانکی ۶۳ حساب قوه" را به حساب شخصی‌اش واریز می‌کند و «سکوت کرده»! سکوت او یا از سر همراهی مجرمانه بوده، یا بابت ترس از دست دادن موقعیتش! در هر دو حال، بازنده است!
🔹 او صداقت ندارد؛ زیرا سال پیش در نامه‌ای از رهبر خواست «مجموعه آستان قدس رضوی را از مالیات معاف کند». آیا او در شعارش یعنی «برخورد با یقه‌سفیدها» صداقت دارد؟

🔲 سوم: رئیسی «کم‌هوش» است!
باور کنید قصدم توهین نیست. در این چهاردهه، او این شانس را داشته که کمتر در انظار عمومی باشد و این کم‌هوشی هولناکش دیده نشده بود!
به گفتگوی ویژه خبری و حرفهایش در تبلیغات انتخاباتی نگاه کنید! او فردی فوق‌العاده کم‌هوش و ساده‌لوح است که مطمئن نیستم با «خیرخواهی» به عرصه آزمون ملی انتخابات فرستاده شده باشد!
یک سیاستمدار گریزی ندارد از این که «هوشمند» باشد. او حتی در دروغگویی و شعار دادنش هم کم‌هوش است!
مثلاً صاف رفت سراغ «یقه‌سفیدها»، در حالی که هنوز امضای درخواستش برای معافیت مالیاتی خشک نشده و خودش یک "یقه‌سفید نجومی" است!
🔹 در تبلیغات انتخاباتی، هوشمندانه این بود کسی مثل او با زیرکی از کنار عیوبی که دارد، بگذرد. رئیسی کم‌هوش است، چون اتفاقاً بر همین چیزها تأکید زیادی کرد و ندانست که کارنامه‌اش منفی و پیش روی مردم است!
مواردی مثل:
🔹 مبارزه با فساد اداری و یقه‌سفیدها (او حتی اینقدر باهوش نیست که در همین کارزار انتخاباتی، مثلاً نامه‌ای بدهد و آستان قدس رضوی را در دادن مالیات پیشقدم کند!)
🔹 مبارزه با فقر و بیکاری (با ندادن مالیات، او عملاً به توسعه فقر و بیکاری در جامعه کمک می‌کند!)…
و وعده‌های ناممکن او درباره ایجاد ۶ میلیون شغل که نشان می‌دهند عیوب کسی که همواره «حاکم» بوده و علم مدیریت را نمی‌داند، در کجاهاست؟
🔹 سیاستمدار خوب در «لاف زدن» هم که جزئی از کار اوست، تا حد ممکن صادق است! آنجایی بلوف می‌زند که بر اعتبار کشورش اضافه کند. بر غرور ملی مردمش بیافزاید. و خلاصه به جای اینکه ابزار دروغ را در «خدمت پوشاندن فساد خود و نزدیکانش» به کار بگیرد، از بلوف در وقت لازم و برای اهداف مثبت اجتماعی بهره می‌گیرد.
ابراهیم رئیسی در مناظره‌های تلویزیونی با کمال کم‌‌هوشی، به قصد تخریب دولت روحانی، آمارهایی داد که "حکومت ۳۸ ساله" را زیر سئوال برد! قصدش این نبود، اما او بود که از «رسانه ملی» اعلام کرد: «جمهوری‌اسلامی ایران ۱۶ میلیون حاشیه‌نشین و فقیرمطلق دارد!» جمله‌ای که آبروی جمهوری‌اسلامی را زیر سئوال​ برد!!
خلاصه کنم: رئیسی مدیر نیست، دروغگو و کم‌هوش است. احتمالاً همین ۳ دلیل برای "نه گفتن به یک نامزد" کافی باشند!
بابک‌داد
تلگرام:
http://t.me/BabakDad
http://t.me/babakdad

۱ نظر:

ناشناس گفت...

سلام. لطفا اطلاع رسانی کنید هاشمی طبا بمونه. جهانگیری ممکنه فردا کناره گیری کنه. اگر حرف حسن عباسی یک درصد درست در بیاد یکی لازم باشه و اون هاشمی طباست. برای من عجیب بود چرا قالیباف کنار کشید چون با وجود قالیباف احتمال به دور دوم رفتن زیاد بود. چرا اینها عقب نشستند جای تامل داره.