۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۷, یکشنبه

انتخابات فرانسه از نزديك [به روز رساني مي شود] | بابك داد

توضيح: دور دوم انتخابات رياست جمهوري فرانسه از ساعت 8 صبح شروع شد. اين يادداشتها برداشت آزاد من به عنوان يك روزنامه نگار ايراني است كه كمتر از دوسال و نيم است مقيم پاريس شده. خبرهاي لحظه به لحظه با برداشتهايي متفاوت، گاهي جدي و گاهي طنز و با چاشني نگاهم به مقوله انتخابات كه در ايران قرباني گرفت و اينجا جور ديگري برگزار مي شود. اين مطلب تا امشب، با خبرها و مطالب تازه «به روزرساني» مي شود. براي ديدن مطالب تازه، روي كليد «رفرش» در بالاي مرورگر فشار دهيد. [بابك داد]
خبر اول: از ساعت 8 صبح، مردم با ساك خريد و يا لباس ورزشي و يا با كودكان و حيوانات خانگي به مدرسه كنار خانه ما مي آيند و رأي مي دهند. طول مدت معطلي آنها در اين شعبه، كمتر از هشت دقيقه است! آنها بايد بين فرانسوا اولاند چپگرا و رئيس جمهور كنوني نيكولا ساركوزي يكي را انتخاب كنند. شانس اولاند بيشتر از ساركوزي است و اگر او برنده شود، چپگراها بعد از 24 سال يعني از سال 1988 به رياست جمهوري مي رسند. اين تغييري بزرگ خواهد بود. جلوي اين شعبه هيچ پليسي ديده نمي شود و جّو انتخابات، هيچ شباهتي به فضاي انتخاباتي كشور ما ندارد. نمي دانم اينها بعد از رأي دادن چرا «انگشت» جوهري و «مشت» خود را ، به استكبار و دشمن حواله نمي دهند؟!
خبر دوم: 43 ميليون و 300 هزار نفر در انتخابات امروز واجد شرايط رأي دادن هستند. ديروز شنبه در مناطق مختلف، نظرسنجي هاي سراسري انجام شده و ميزان مشاركت تخمين زده شده است. رفتار نامزدهايي كه در دور اول رأي لازم را نياوردند، خيلي قابل تأمل است. خانم مارين لوپن رهبر راستگراهاي افراطي فرانسه كه 18 درصد رأي آورده بود، به طرفدارانش گفت بر اساس وجدان خود و براي كشورشان تصميم بگيرند. او گفت تصميم دارد «رأي سفيد» به صندوق بيندازد. هيچكدام از دو نامزد فعلي، به سراغ خانم مارين لوپن نرفتند تا آراي او را جذب كنند. اين پايبندي به اهداف سياسي و پرنسيب هاي حزبي و اينكه بابت جذب آراي بيشتر، تن به هر ائتلافي نمي دهند، در نوع خودش جالب بود. نمي دانم در ايران اگر بود، چه مي شد؟ راستي امروز هيچ كشيش و رهبر ديني، رأي دادن در فرانسه را «واجب شرعي» اعلام نكرده و اين خيلي خيلي عجيب است! چرا در اينجا رأي دادن «جهاد اكبر» نيست؟!
خبر سوم: پانصد خبرنگار معتبر از سراسر جهان به فرانسه آمده اند تا انتخابات مهم امروز را پوشش دهند. رسانه هاي فرانسوي از پايان ماراتن نفس گير انتخاباتي در ساعات پاياني ديشب خبر داده اند و اينكه امروز همه چيز مشخص مي شود و سايه سنگين انتخابات از خبرهاي رسانه ها كنار مي رود. راستي از اين همه روزنامه نگار، هنوز هيچ خبرنگاري دستگير نشده است! اين ديگر خيلي نوبر است! اگر ايران بود، به ظهر نرسيده خبر دستگيري چندين خبرنگار را به عنوان اقدام عليه امنيت ملي و چه و چه مي شنيديم. ملال آور است! 
خبر چهارم: نيكلا ساركوزي ساعت 11:15 دقيقه رأي داد. رقيبش فرانسوا اولاند هم در يك نقطه ديگر و البته با شرايط تبليغاتي يكساني رأي خود را به صندوق انداخته است. در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه فرانسوا اولاند توانست ۲۸.۶ درصد آراء را به دست آورد. در حالی که آقای سارکوزی ۲۷.۲ درصد رأی‌ها را کسب کرد. تقريبا" همه بر اين گمانند كه آقاي اولاند شانس بيشتري از ساركوزي دارد. به نظرم بخش زيادي از اتفاقات امروز، بيشتر از اينكه بابت «حب اولاند» باشد، به خاطر «بغض ساركوزي» رقم خواهد خورد. آقاي ساركوزي هم انتخابات امروز را پيچيده ترين رقابت انتخاباتي ذكر كرده است و به نظر مي رسد از حالا براي ترك كاخ اليزه آماده شده است. مقامات وزارت خارجه و رسانه هاي رسمي جمهوري اسلامي از احتمال شكست ساركوزي به شكل آشكاري ابراز خوشحالي كرده اند!
خبر پنجم: هر دو طرف براي پيروزي و شكست آماده شده اند. حزب (UMP) از طرفداران خود خواسته در صورت اعلام پيروزي فرانسوا اولاند در ميدان باستيل پاريس تجمع و جشن شادماني را برگزار كنند. گروههاي كارگري براي جشن پيروزي اولاند، سن و صحنه هايي در پشت كاميونها آماده كرده اند تا به محض اعلام نتايج آنها را در ميدان باستيل علم كنند. طرفداران نيكلا ساركوزي هم در صورت پيروزي در ميدان كنكورد جشن پيروزي به راه مي اندازند. امشب در پاريس جشن پيروزي در يكسو برگزار خواهد شد و در سوي ديگر، شكست به عنوان يك واقعيت پذيرفته مي شود!
پي نوشت: راستي خبري از لباس شخصي ها و گارد ويژه سركوب هم نيست!! 

خبر ششم: حدود چهار ساعت به پايان انتخابات فرانسه باقي است. شمارش معكوس براي جشن پيروزي دو نامزد رقيب آغاز شده و گمان شخصي من و خيلي از دوستانم مي گويد آقاي ساركوزي امشب چمدان خود را مي بندد و از اليزه مي رود. يكي از دوستانم از خياباني در شرق پاريس رأي داده و 50 دقيقه در صف بوده است. از شهر نيس در جنوب فرانسه هم خبر دارم كه دوستي مي گفت يك ساعت در صف ايستاده. حدود 43 ميليون شهروند فرانسوي واجد شرايط رأي دادن هستند و به دليل يك رقابت حساس و تقريبا" كم سابقه در 24 سال اخير، مشاركت بالايي انتظار مي رود.
پي نوشت: جاي صدا و سيما خالي! اينقدر از صبح پيرمرد و پيرزن عصابدست ديده ام كه وارد اين شعبه اخذ رأي كنار منزلمان شده اند، راستش نگران شدم اگر به آنها اشاره اي بكنم، مشاهداتم «صداوسيمايي» بشود. ولي باور كنيد برايم تعجب آور بود و در حقيقت اصلا" نمي دانستم محل ما اينقدر سالمند و سالخورده دارد. اگر اينجا يك «شوراي نگهبان» داشتند، وضعشان اين نبود!  صندوق را مي بردند خانه شان و از آنها رأي مي گرفتند! ولو به زور!
تب ناشي از سرماخوردگي هم از ظهر در من بيشتر شده و فكر نمي كنم بتوانم دعوت هيچكدام از نامزدها را براي شركت در جشن امشب دعوت كنم! حالا مي خواهد ساركوزي باشد يا اولاند. همين حالا هم بدحالم از تب. شايد هم يك جور «فوبياي انتخاباتي» است و نسبت به ساعات آخر روز رأي گيري حساس شده ام و بدنم دارد اينطوري واكنش نشان مي دهد!  

خبر هفتم: در سياست خارجي اولاند معتدل تر از ساركوزي به نظر مي رسد اما نه درباره ايران! اولاند مي خواهد يك سال زودتر از دولت ساركوزي، يعني تا پايان امسال نيروهاي فرانسوي را از افغانستان خارج كند. او همچنين خيلي موافق طرح تازه فرانسه و آلمان براي رفع بحران يورو نيست، اگرچه اصلاحاتي در آن را پيشنهاد كرده است. اولاند موافق طرح مذاكرات كوفي عنان در سوريه است و از حمله نظامي براي تغيير رژيم بشار اسد حمايت نمي كند. اما در مورد ايران، اولاند هم مانند ساركوزي معتقد به تحريم هاي پيشگيرانه و فشار جهاني براي جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هسته اي است. دو نامزد رقيب، در مورد ايران تقريبا" موضع يكساني دارند.
فرانسه دومين شبكه ديپلماتيك در سراسر جهان را با 156 سفارتخانه و 87 كنسولگري داراست و مواضع خارجي اين كشور، براي بسياري از كشورهاي دنيا اهميت خاصي دارد.
خبر هشتم: فرانسوا اولاند خيلي بذله گوست. در عين حال، جدّيتش در كم كردن 15 كيلو از وزنش باعث شده آن بذله گويي تبديل به چاشني موفقيت او شود. در كتاب زندگي او نقل شده كه زماني كه در انتخابات پارلماني با ژاك شيراك رقابت مي كرد، شيراك به طعنه درباره اولاند جوان و بي تجربه گفته بود:" كسي را براي رقابت من تعيين كرده اند كه حتي سگ لابرادور رئيس جمهور ميتران از او مشهورتر است!" مدتها بعد اولاند در يك جلسه بلند شده و به آقاي شيراك گفته بود:"من همان كسي هستم كه با سگ ميتران مقايسه ام كرديد!" و حرف زده بود. در واقع او با اين بذله گويي وارد سياست شد. اولاند قول داده بود علاوه بر كم كردن وزن، جوك گفتنش را هم كاهش دهد! اما به قول ساركوزي، اولاند در بحثهاي انتخاباتي "دوباره به عادت لطيفه گفتنش روي آورد!" مردم فرانسه به دنبال سياستمداري مقتدر براي برون رفت از دو مشكل جدي بيكاري و بحران اقتصادي هستند و برخي معتقدند شايد اولاند گزينه مناسبي براي اين پست نباشد. اما عده ديگري همين خُلق نيكوي وي را نقطه قوت او مي دانند. [برداشتي از گزارش جان لونسون. بي بي سي]
پي نوشت: شايد آقاي اولاند همان نامزدي باشد كه امشب جشن پيروزيش را برگزار مي كند. اگر اينطور باشد او امشب، بعد از ماهها مبارزه انتخاباتي واقعا" مجال خوبي براي لطيفه گويي خواهد يافت. اما به زودي بايد رخ در رخ مشكلات فرانسه با جديت كار كند. اگرچه سخنوري آقاي ساركوزي را تحسين مي كنند اما احتمالا" اولاند رئيس جمهور جدي و خوش مشربي خواهد بود. و هرچند نه او و نه هيچكس ديگر در «مدل شوخي احمدي نژادي» به پاي رئيس جمهوري اسلامي ايران نخواهند رسيد.
خبر نهم: مشاركت مردم تا اين ساعت بالاي 71 درصد بوده است. تا ساعت 17 امروز مشاركت به رقم 71.96 رسيده و پيش بيني مي شود اين رقم به 81 درصد برسد. شبكه سراسري تي.اف.وان و چند مؤسسه نظرسنجي برآورد كرده اند كه تا پايان وقت رأي گيري، آمار مشاركت فرانسويان در دومين مرحله انتخابات رياست جمهوري به بالاي 81 درصد خواهد رسيد. وقت قانوني انتخابات كمتر از سي دقيقه ديگر به پايان مي رسد.
خبر دهم: آراء اوليه كه الان اعلام شد و به صورت اتفاقي از تعدادي از صندوقهاي رأي اخذ شده اند، تا اين لحظه آقاي فرانسوا اولاند با كسب حدود 52 درصد پيروز انتخابات است. صداي بوق اتومبيلها و شادي مردم از خيابانهاي پاريس شنيده مي شود. او اولين رئيس جمهوري چپگراي فرانسه از سال 1988 يعني 24 سال قبل است. در ميدان باستيل جشن پيروزي اولاند عملا" شروع شده و با اعلام اين نتيجه طرفداران فرانسوا اولاند به شادي مي پردازند.
خبر يازدهم: خبرگزاري فرانس پرس مي گويد آقاي ساركوزي در اولين واكنش به نتايج آراء از اعضاي حزب خود خواسته اتحاد حزبي شان را براي انتخابات پارلماني حفظ كنند و روحيه خود را از دست ندهند. اين اولين واكنش ساركوزي است كه به نوعي تأييد پيروزي رقيب او فرانسوا اولاند است.
خبر دوازدهم: آقاي سركوزي دقايقي قبل در جمع طرفدارانش گفت:"تمام مسئوليت شكست را خود من به عنوان رئيس كمپين انتخاباتي مي پذيرم و با عشق به فرانسه و ارزشهاي آن، با مسئوليتم خداحافظي مي كنم. من در دوره تازه اي كه آغاز مي كنم، يكي از شما خواهم بود و همآوا با ايده هاي شما خواهم بود." آقاي ساركوزي گفت: "بيشتر از همه زمانهاي ديگر به كشورم علاقه دارم. من هيچوقت نمي توانم چيزي كه شما به من داديد را برگردانم. انديشيدن به فرانسه و مردم آن، بهترين هديه به من بود. امشب بايد فرانسه اي درخشان، دموكراتيك و شاد به جهان نشان دهيم. فرانسه اي كه به رقيب به عنوان دشمن نگاه نمي كند و با پيروزي و شكست كنار مي آيد. شما مردم، فرانسه ابدي هستيد. دوستتان دارم." آقاي سركوزي اولين رئيس جمهوري است در 22 سال اخير كه به دور دوم رياست جمهوري راه نيافت. 
خبر سيزدهم: خانم مارين لوپن رهبر حزب راست افراطي (جبهه ملي فرانسه) كه در دور اول انتخابات 18 درصد رأي آورد اما ناكام بود، در سخناني اعلام كرد كه اولاند همه را نااميد مي كند و حزب راستگراهاي افراطي او در مقابل رئيس جمهور جديد هرگز كوتاه نخواهد آمد!  

خبر چهاردهم: فرانسوا اولاند رئيس جمهوري جديد فرانسه در زادگاه حزبي اش «تول» در حال سخنراني است. او انتخاب خود را نشانه بارزي از خواست مردم براي تغيير دانست. او به نيكلا ساركوزي اداي احترام كرد و گفت:"افتخار مي كنم كه دوباره اميد را به نسل جوان دادم. اين احساس بايد احساس غرور و كرامت و مسئوليت باشد. چيزي كه از همين لحظه شروعش مي كنيم." آقاي اولاند به غيرطرفدارانش هم پيام داد كه رئيس جمهور آنها هم خواهد بود و گفت:" امشب يك فرانسه واحد با حقوق و آزادي يكسان خواهد بود. گسست هاي زياد باعث جدايي شهروندان ما از هم شد اما زامن اين جدايي به سر رسيده و ريس جمهوري همه را براي غلبه بر چالش ها متحد مي كند."
آقاي اولاند برنامه هاي خود را تكرار كرد و گفت: "روي دو وعده برزگ من حساب باز كنيد؛ عدالت و مسائل جوانان. اينكه آيا عادلانه تصميم مي گيردم؟ و آيا به نفع جوانان كار كردم؟" رئيس جمهور منتخب فرانسه بر ارزشهاي جمهوري فرانسه يعني آزادي، برابري و برادري، جدايي دين از دولت، برابري جنسيتي و عدالت اجتماعي تأكيد كرد و از "رؤياي فرانسوي" سخن گفت كه تحقق آن را آرزوي همه فرانسويان مي داند. وي گفت:"امروز كل اروپا به ما مي نگرد. خيلي ها با انتخاب امروز فرانسه دلگرم شدند كه ايده رياضت اقتصادي يك چاره حتمي نيست." وي به عنوان رئيس جمهور فرانسه اعلام كرد كه بر آرمانهاي فرانسويان يعني صلح، آزادي، احترام و توانايي بخشيدن حق انتخاب و آزادي به مردم پايبند مي ماند.
(ادامه دارد...)

۱ نظر:

ناشناس گفت...

میشه بیشتر توضیح بدین که خوشحالی مقامات جمهوری اسلامی از شکست احتمالی سارکوزی برای چیه؟