۱۳۹۸ مرداد ۲۱, دوشنبه

فصل شعبده‌های سیاسی! (دو یادداشت)

▪️به جای مقدمه:▪️
♦️این مجلس چه خاصیتی دارد؟♦️
➖بابک‌داد➖
این طبیعی است که حکومت ایران هم در برابر تحریم‌های آمریکا «مقابله به مثل» کند. اما وقتی این کار بدون تفکر و عقلانیت باشد، موجب «استهزاء و تمسخر» خواهد شد!
🔹عده‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی دو فوریتی نوشته‌اند تا مطابق «فرمان اخیر رهبر» با تحریم‌های آمریکا مقابله به مثل کنند! «طرح تحریم آیفون!» (که لابد منظورشان شرکت اپل بوده!)
🔹از «اشتباهات فاحش و املایی» این طرح که بگذریم، اساس آن بر «توّهمات و ارقام تخیلی» بنا شده و آدم را به فکر می‌اندازد! حساب کرده‌اند غیر از خودمان، دو میلیون نفر در ونزوئلا آیفون دارند، پانصد هزار نفر هم در بولیوی! کوبا هم پانصد هزار تا! بعد هم حساب کرده‌اند؛ خب اگر کشورهای اسلامی هم به «تحریم آیفون» بپیوندند، می‌کند به عبارت «پنج میلیارد دلار ضرر به آمریکا»! و لابد جیغی هم کشیده‌اند که: «وااو! چه شود!»
🔹واقعاً در این مجلس چه خبر است؟ و اگر مجلس نبود، آیا اتفاق خاصی در این کشور می‌افتاد؟ «بود و نبود» چنین مجلسی، چه تفاوتی دارد؟ و اینهمه هزینه‌های نجومی که صرف این مجلس بی‌خاصیت می‌شود، آیا «بازدهی» هم دارد؟ اگر دارد؛ چند درصد؟ چطور؟
🔹حساب کردنش سخت نیست! ۲۹۰ نماینده‌ای که «حداقل» ده میلیون تومان حقوق و منازل سازمانی و خودرو و دفاتر در تهران و حوزه‌های انتخابیه و منشی و راننده و محافظ دارند! و صدها کارمند و مدیر و خدمه در خود مجلس… ارقام سر به آسمان می‌زند!
🔹بعد از سیلاب در ۲۵ استان کشور که از روز ۲۶ اسفندماه از استان گلستان شروع شد، مجلس به تعطیلات نوروزی رفت و وقتی گلستان و لرستان و خوزستان تا سقف زیر آب رفتند، عاقبت روز ۱۸ فروردین سال جدید (حدود ۲۴ روز بعد از آغاز سیل!) مجلس شروع به کار کرد! این به اصطلاح «نمایندگان مردم» در این مدت کجا بودند؟ و چرا یک جلسه‌ی فوق‌العاده برای سیل در این مدت نگذاشتند؟ تفاوت بود و نبود این مجلس را در همین سیلاب سراسری می‌توان فهمید. باقی اوقات که بیشتر شبیه یک «دبیرستان نیمه تعطیل» است تا پارلمان! شوخی و کِرکِر خنده و کُرکُری خوانی!
🔹کسی نمی‌تواند به روشنی بگوید «محصول» این مجلس چه بوده؟ و چه منفعتی برای مردم ایران و یا حتی حکومت اسلامی داشته؟ جز اینکه «تقلیدی مضحک از پارلمان» و «نمایشی سطحی از دموکراسی» است، مجلس در «ساختار نظام جمهوری اسلامی!»؛ چه کارآیی و محصول حقیقی داشته است؟ هیچ! یک «هیچ» بزرگ!
بابک‌داد (در ۹۸/۲/۱ منتشر شد)
♦️فصل شعبده‌های سیاسی!♦️
➖بابک‌داد➖
این روزها اگر دیدید یکهو یک آخوند در همین صداوسیما، شعر انتقادی تندی علیه حکومت خواند، ذوق نکنید!
🔹یا بالاتر، اگر آخوندی دیدید «کشف لباس!» کرد و به آخوندها فحش داد که با «این لباس مقدس!» دارند تجارت می‌کنند، شوکه نشوید!
اگر یک نفر از «لزوم دوستی با آمریکا و اسرائیل» سخن گفت، یا به ترامپ نامه نوشت و فدای آمریکا شد، خونسرد باشید! وقت نمایش رسیده است!
🔹اگر یک راننده‌ی اسنپ، پاچه‌ی یک دختر عکاس را به بهانه‌ی بدحجابی گرفت و بعد همه جا از او تجلیل کردند و بعدتر معلوم شد «جزو بروبچه‌های حاج قاسم!» است؛ بدانید در فصل تبلیغات انتخاباتی هستیم و این راننده را به زودی در فهرست انتخاباتی خاصی خواهید دید! الان برای چاپ پوستر و بَنِر زود است، وقت «تبلیغ و تأثیرگذاری احساسی!» برای گرم کردن تنور هست!
🔹یادتان هست یک آقایی با دیدن فقر یک استان محروم، متن سخنرانی‌اش را پاره و بغض کرد! حالا باز هم او را در تلویزیون، در حال انتقاد داغ از حقوقهای بالا و درد مردم می‌بینید! «سیم شارژ» او را که دنبال کنید، به فهرست انتخاباتی و «پریز» سرداری، کاپیتانی، چیزی می‌رسد!
یا یک مجری یکهو یادش می‌آید که «مدتها قبل» به خاطر شجریان، برنامه‌اش را قطع کرده‌اند و بیکار شده! و موارد دیگر…!
تمام اینها را زیرنظر بگیرید، تا اسفند که موعد تبلیغات محیطی انتخابات مجلس فرا برسد. همه را در «فهرست‌های سیاسی» پیدا می‌کنید!
🔹نمایندگان فعلی مجلس که بازی را علنی شروع کرده‌اند! موجی نیست که بیاید و چند نفری سوارش نشوند. فصل، فصل عربده‌کشی است: «یارانه‌ی دو میلیونی! حصر! فساد! فقر! مجلس انقلابی! دوتابعیتی! خائن!» و همه هم «درد مردم شریف» را دارند!
🔹در این چند ماه انواع عجایب را خواهید دید! در «سیستم حاکمیتی کنونی»، انتخابات ترجمان این فریب است: [حکومت اسلامی؛ دموکراسی است و همه چیزش با رأی مردم است. اگرچه نمایندگان مردم، «بیجا» می‌کنند تصمیم بگیرند!]
مدتی قبل، یک نماینده‌ی مجلس «جانِ کلام» را صادقانه گفت: «تقریباً هیچ تصمیمی در مجلس نمی‌توانیم بگیریم!»
🔹از حالا تا اسفندماه، هزار ترفند تبلیغاتی، دعوا، انتقاد، دفاع از جوانان و زنان و هزار وعده و قول بی پشتوانه خواهید شنید. انتخابش با شماست که دوباره در این «دور باطل» بچرخید و بعد از چهل سال، باز هم رأی بدهید! اما لطفاً بعد از رأی، دلخور نشوید و دنبال رأی خود نگردید! دنبال «بعضی نامزدها» هم اصلاً نگردید!
🔹اینجا؛ فقط «شرکت در انتخابات» حق شماست! ولی بقیه‌اش به شما و «رأی شما» هیچ ربطی ندارد!
بابک‌داد ۹۸/۵/۴
🔹اینستاگرام:
http://instagram.com/BabakDad
🔹تلگرام:
https://t.me/babakdad/2566
🔹توییتر:
http://twitter.com/BabakDad1
📩تماس:
babakdad2@gmail.com

هیچ نظری موجود نیست: