۱۳۹۸ مرداد ۲۱, دوشنبه

حکومت، شصت کشور را علیه خود «متحد» کرد!

♦️ترامپ به هدفش؛ «ائتلاف جهانی» رسید!♦️
➖بابک‌داد➖
با تأکید بر اینکه «تحلیل رفتارشناسی ترامپ، لزوماً به معنی جانبداری از او نیست و این مطلب برای شناخت مردم از آغازگران اصلی جنگ احتمالی است»، می‌خواهم توصیفی ارائه کنم از واقعیت آبهای جنوبی کشورمان. همچنین با «بازی‌خوانی» دو ماه اخیر دونالد ترامپ، بگویم او چگونه به سوی «ایجاد ائتلاف جهانی علیه حکومت ایران» حرکت کرد؟
🔹استراتژی آمریکا، «مهار حکومت ایران» بوده است. حکومتی که با درآمدهای سرشار نفتی، نه به رفع مشکلات داخلی مردمانش، بلکه به بحران‌آفرینی در منطقه و تجهیز گروههای جهادی در نقاط مختلف جهان می‌پردازد تا به «هدف موهوم هلال شیعی، آمریکا ستیزی، محو اسرائیل و…» برسد!
🔹گام نخست آمریکا، همسو کردن کشورها با خویش بود. ترامپ تا همین دو ماه پیش، با اروپایی‌ها بر سر برجام اختلاف نظر جدی داشت! اما حالا خلیج فارس در انتظار ورود «ناوهای جنگی اروپایی» است! او «چگونه توانست نظر اروپا را در مورد مهار ایران تغییر دهد»؟ با صبوری! صبوری یک تاجر!
ابتدا ناو آبراهام لینکلن در دهانه‌ی خلیج فارس لنگر انداخت و بعد هواپیماهای رادارگریز F22 و بمب‌افکن‌های عظیم B52 آمریکایی نیز در پایگاه قطر جمع شدند.
اما ترامپ آنها را حتی به تلافی «سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک» هم مورد استفاده قرار نداد و باز منتظر ماند تا ایران بیش از اینها مرتکب اشتباهات استراتژیک شود. و او «یارگیری» کند!
🔹انگلیس در جبل‌الطارق یک نفتکش را توقیف کرد که دو میلیون نفت به «سوریه‌ی تحت تحریم اروپا» قاچاق می‌کرد. بعدتر ایران اعتراف کرد آن تانکر عظیم که قاره‌ی آفریقا را دور زده تا از کنار عربستان و کانال سوئز نگذرد، متعلق به ج-ا است و انگلیس باید آن را آزاد کند! انگلیس گفت «اگر مقصد نفتکش‌تان سوریه نباشد، می‌تواند برود!» اما ایران هنوز هم از گفتن مقصد آن نفتکش عظیم طفره می‌رود!
🔹در اقدامی کاملاً قابل پیش‌بینی و تلافی‌جویانه که «رهبر آن را توصیه کرد»؛ سپاه یک نفتکش انگلیسی را توقیف کرد! جرم نفتکش «استنا ایمپرو» را برخورد با یک کشتی صیادی اعلام کردند. اما نحوه‌ی تصرف آن با هلی‌کوپتر و هجوم نیروهای نقاب‌پوش سپاه و نصب پرچم ج-ا بر آن، بیشتر شبیه دزدی دریایی بود! «نصب پرچم» بر بلندای نفتکش، در عُرف بین‌المللی به معنای «تصرّف» آن است، نه «اِعمال قانون»! سپاه که از بلندگوهایش اذان هم پخش کرد و فیلم حماقتش را هم منتشر نمود!

🔹رفتارهای کودکانه‌ی سپاه روی «نفتکش تصرّف شده» و نصب پرچم و شوآف‌هایی که ارزشی‌ها را ارضا می‌کنند، موجب عصبانیت انگلیس و همسویی آن و فرانسه و سایر اروپایی‌ها با آمریکا شد! و این، همان هدفی بود که ترامپ فقط با دو ماه خیمه زدن در خلیج فارس به آن دست یافت: «تشکیل ائتلاف جهانی علیه ایران»! تا اگر ناچاراً کلید جنگ را فشار داد، همه در غرب و جهان با آن موافق باشند!
اینک خبر رسیده «زیردریایی هسته‌ای بریتانیا» هم در راه خلیج‌فارس است تا امنیت تنگه‌ی هرمز را برای عبور نفتکش‌ها تضمین کند. فرانسه هم نیروهای دریایی‌اش را به منطقه می‌فرستد!
🔹هرچه تندروهای سپاه، بیشتر در «آبهای بین‌المللی» شاخاب فارس جولان بدهند و مست قدرت‌نمایی باشند، ترامپ را به هدفش نزدیکتر خواهند کرد. حالا «ائتلاف امنیت دریانوردی» بین انگلستان، فرانسه، آمریکا و کشورهای منطقه در یک قدمی تشکیل شدن است! حکومتی‌ها هم به قول سردار پدافند غیرعامل (جلالی) از «به زیر کشیدن امپراتوری دریایی بریتانیا!» سرخوش هستند!
🔹با بی‌تدبیری رهبر، صبر آمریکایی دارد نتیجه می‌دهد! ساده‌ترین نشانه‌اش اینکه افکار عمومی جهان هم از «گردنه‌گیری حکومت اسلامی در خلیج فارس» ناراحت هستند!
بر خلاف موارد مشابه قبلی (مانند ایام پیش از حمله به عراق)، هیچ کجای جهان هم خبری از «تظاهرات ضدجنگ» توسط مردم و طرفداران صلح نیست! و این زنگ خطر مهمی است که کسی در ایران نمی‌خواهد بشنود!
🔹مایک پمپئو امروز سه‌شنبه اوضاع را اینطور جمع‌بندی کرد: «واشنگتن در تلاش است رفتار رهبران ج-ا را تغییر دهد و در این راستا ائتلافی جهانی برای انجام گشت‌هایی در تنگه‌ی هرمز برای تأمین امنیت آبرا‌ه‌های دریایی و آزادی دریانوردی سازماندهی می‌کند!» و افزود: «از تمامی نقاط جهان، کشورهایی در ائتلاف پاسداری از تنگه‌ی هرمز مشارکت خواهند کرد!» این یعنی «درخت استراتژی ترامپ، میوه‌اش را داده»! خواه بدمان بیاید، یا نه!
🔹در دوران ما، دوباره یک «حکومت خودکامه‌ی دیگر» دارد با حماقتی آشکار، «شاخه‌ای را می‌بُرد که خودش بالای آن نشسته است»! و آنقدر بدمستی و تکتازی و آتش‌افروزی می‌کند که بین کشورهای جهان برای «مهار آن» ائتلاف ایجاد شده است!
🔹تردید ندارم هیچکس برای «دیکتاتورهای احمق» دل نمی‌سوزد! چه؛ «جمعِ دیکتاتوری و حماقت» چیز تهوّع‌آوری می‌شود که داریم تصویر زنده‌اش را در کشورمان می‌بینیم!
بابک‌داد ۹۸/۵/۱

هیچ نظری موجود نیست: