۱۳۹۷ اسفند ۲۳, پنجشنبه

♦️کارگر ایرانی، «طوطی در اسارت زاغ»!♦️ ➖ منتشرشده در ۹۷/۱۲/۶➖

اهل «نفرین» نیست حافظ شیرازی؛ اما وقتی پای بی‌عدالتی بیفتد و نابرابری دلش را به آتش بکشد، بد آه می‌کشد!
🔹من «کارگر زاده‌ام»؛ ولی باز هم نمی‌توانم لحظه‌ای از چشم کارگران به فاصله‌ی «عدالت در ایران اسلامی!» با جهان نگاه کنم! درد دارد که حقوق یک کارگر ایرانی «یک هجدهم» حداقل حقوق یک کارگر اروپایی است.
🔹کارشناسان اقتصاد می‌گویند: «حقوق کارگران ایرانی جزو کمترین حقوقهای کارگری در جهان است!» اما این عمق درد را نمی‌رساند!
🔹حداقل حقوق کارگران در ایران (مصوب سال ۹۷) «یک میلیون و ۱۱۵هزار و ۱۴۰ تومان» است. با دلار ۱۲ هزار تومانی، حقوق کارگران ما ماهانه ۹۲ دلار است؛ حدود «یک هجدهم» کمترین حقوق یک کارگر در اروپا! و تازه، کارگر اروپایی بیمه هست و ۸ ساعت در روز کار می‌کند. یک ساعت برای ناهار و دو روز آخر هفته هم تعطیل است. یعنی فقط ۲۲ روز کار می‌کند. به عبارتی ماهیانه ۱۵۴ ساعت و بابت آن «حداقل ۱۵۴۰ دلار ٫ یورو» حقوق می‌گیرد. و این «کف کمترین حقوق» است.
🔹با نرخ فعلی دلار ۱۲ هزار تومانی، کمترین حقوق کارگر اروپایی برای ۱۵۴ ساعت کار، معادل «هجده میلیون تومان» است! همچنین او از «مرخصی استعلاجی با حقوق» نیز برخوردار است. ایمنی و حرمت و احترامش هم سر جای خود!
🔹امسال در ایران، حداقل حقوق کارگران «یک میلیون و ۱۱۵هزار و ۱۴۰ تومان» است که با دلار ۱۲ هزار تومانی، کارگر ما روزی ۴ دلار و ماهی ۹۲ دلار حقوق می‌گیرد!
کارگر اروپایی برای هر یکساعت ۱۰ دلار می‌گیرد و کارگر ایرانی «نیم دلار»!
🔹در بسیاری از صنایع که به صورت «خصولتی» به «خودی‌ها و ژن‌های خوب» واگذار شده‌اند، همین حقوق حداقلی هم ماهها به کارگر پرداخت نمی‌شود و آنها برای دریافت معوقه‌های چند ماهه‌ی خود، ناچار به اعتراض می‌شوند. اعتراض کارگری هم با اتهامات امنیتی گره زده می‌شود و بی جرم و جنایت به زندان می‌افتند.
🔹ظلمی که به کارگران این دیار می‌شود چنان هولناک است که «عرش الهی» را بلرزاند. تو ببین «فوندانسیون دل بیرحم رهبر و مسئولان» ما از چیست که تکان هم نمی‌خورد!
🔹بالاتر گفتم حضرت حافظ یک جا «نفرین» کرده؛ جامعه‌ای را که قدر و قیمت «طوطی» از «زاغ و کلاغ و زغن» کمتر باشد! به خدا کارگران ما طوطیانی هستند که در اسارت لشگری از کلاغ و زاغ و زغن، جان می‌کَنند! بر چنین دیاری که سرشار از ظلم و بی‌عدالتی است، هرگز «سایه‌ی شرف و رحمت و نعمت» افکنده نخواهد شد!
🔹خواجه‌ی شیراز چنین نفرین می‌کند:
همای گو مفکن «سایه‌ی شرف» هرگز!
بر آن دیار که «طوطی» کم از «زغن» باشد!
بابک‌داد ۹۷/۱۲/۶
🔹اینستاگرام:
https://instagram.com/BabakDad
🔹تلگرام:
http://t.me/BabakDad
📩تماس:
babakdad2@gmail.com

هیچ نظری موجود نیست: