۱۳۹۰ فروردین ۴, پنجشنبه

انقلاب سوريه مستثني شد! / رهبر، هم سكوت كرد و هم نيروي سركوب فرستاد! / بابك داد


ديباچه نوروزي: از پونه، پيام ِ آشنا می آيد / عطر ِ علف از عاطفه ها می آيد / خيزيد و ُ به روی عاشقان، گل ريزيد / ای منتظران ! بهار ِ ما می آيد.
فرارسيدن سال نود را به شما مخاطبان عزيز و دوستان هميشگي اين وبلاگ تبريك مي گويم و آرزوي آزادي، برابري  و آباداني و رفاه را براي ايران و تمامي ايرانيان مسئلت مي كنم. / بابك داد
  انقلاب سوريه مستثني شد!
رهبر هم سكوت كرد و هم نيروي سركوب فرستاد!
كشور سوريه مهمترين مسير ترانزيتي و «بارانداز» تسليحاتي و نيروهاي نظامي سپاه پاسداران و حزب الله لبنان و حماس است. اين روزها در ادامه دومينوي انقلابهاي مردمي، مردم معترض در سوريه هم به خيابانها ريخته اند و خواهان تغييرات اساسي در كشور خود هستند. مردم سوريه با شعار «نه حزب الله لبنان، نه حكومت ايران» با حاكميت استبدادي و موروثي آقاي «بشار اسد» مبارزه مي كنند و تاكنون چندين كشته و دهها زخمي در اين راه داده اند. اما حتي يك خط خبر از اين انقلاب و آزاديخواهي مردم سوريه در رسانه هاي حكومتي ايران و صداوسيماي جمهوري اسلامي ديده نمي شود. برعكس خبرها از پيوستن نيروهاي سپاه به سركوبگران دولت سوريه حكايت دارند!
آيت الله خامنه اي در سخنراني مشهد (اول فروردين) از انقلاب مردم مصر و تونس و يمن و بحرين حمايت كرد و «فرمولي كلي براي حمايت نظام از ملتها» ارائه كرد كه جمهوري اسلامي ظاهرا" بر طبق آن فرمول عمل مي كند. يعني هر كجا مردم آزادي و عدالت بخواهند و با استبداد مخالفت كنند، جمهوري اسلامي از آنها حمايت مي كند! او ادعا كرد نظام اسلامي مدافع انقلاب ملتهاي مصر و يمن و تونس و ليبي و بحرين است. ولي در مورد «انقلاب مردم سوريه» ناچار به سكوت شد و بي صدا از كنار آن گذشت. آقاي خامنه اي جنايتهاي حكومت «دوست و برادر سوريه!» را نسبت به مردمي كه به قول خود او مانند ساير كشورهاي اسلامي و عربي، خواهان «پايان حكومت استبداد» هستند، ناديده و ناشنيده گرفت زيرا به خوبي مي داند اگر به حكومت «بشار اسد» هم مانند بن علي و مبارك و قذافي و عبدالله صالح و امير بحرين بتازد، به روابط استراتژيك جمهوري اسلامي با سوريه و همدستي با حزب الله لبنان پشت پا خواهد زد. علي الخصوص كه بشار اسد مثل مبارك هنوز ساقط نشده و آقاي خامنه اي قمار نمي كند كه بر عليه رهبراني كه ممكن است بمانند، سخني بگويد! بنابراين رهبر فرزانه(!) انقلاب ترجيح داد به قيمت تبصره دار شدن آن «فرمول كلي»، در همان سخنراني پرده از رياكاري خود بردارد و بار ديگر مداهنه و رياكاري نظام را نسبت به مقوله اي به نام تقابل «رأي مردم» و «استبداد» به نمايش بگذارد. انقلاب مصريها و بحريني ها و يمني ها و... خوب است ولي انقلاب سوريها حتي محلي از توجه ندارد.
بدين ترتيب اولين رسوايي و رياكاري سال نود، در اولين روز امسال به نام ولي امر مسلمين جهان رقم خورد كه قبلا" هم به قيمت حمايت روسيه از جمهوري اسلامي، از حق مردم مسلمان چچن در آسياي ميانه چشم پوشي كرده بود و باز هم از حقوق مسلمانان چيني، به قيمت جلب حمايت مقامات چين گذشت كرده بود! اما چرا آقاي خامنه اي براي سركوب مردم سوريه به دمشق نيرو مي فرستد و در مقابل مأموران سفارت جمهوري اسلامي براي شيعيان بحرين سلاح مي فرستند و از انها حمايت مي كنند! سقوط دولت بحرين، ممكن است به تعطيل شدن پايگاه نظامي آمريكا در منامه منتهي شود. در صورتي كه سقوط دولت بشار اسد در سوريه، ترانزيت نيرو و مهمات به لبنان و فلسطين را براي ايران دشوار مي كند!
در حقيقت انقلاب مردم سوريه بر عليه حكومت آقاي اسد كه سوريه را تبديل به «ايستگاه مبادلات سياه تروريسم خاورميانه اي» كرده، براي جمهوري اسلامي ناخوشايند است و همين تلخي، مقامات حكومت ايران را دچار لكنت زبان و رياكاري بيشتر از گذشته كرده است!
در سخنراني مشهد، بلافاصله «دم خروس» رياكاري از زير عباي ادعاهاي آقاي خامنه اي بيرون زد و شعارهاي مردم فريب ايشان در حمايت از ملل آزاديخواه منطقه زير سئوال رفت. اين رياكاري و رسوايي و تناقض گويي آن هم در اولين روز سال، حقيقتا" از كرامات ويژه اي است كه تنها از مقام عظماي ولايت بر مي آيد و بس!
اين رياكاري البته دلايل خود را دارد. حكومت ايران براي بودن به آتش افروزي و امتياز گيري نياز دارد و بهترين زمين بازي براي جمهوري اسلامي، خاورميانه و لبنان و غزه است. بهترين بارانداز تسليحاتي و مسير حمل و نقل به لبنان و فلسطين، كشور سوريه است و آقاي بشار اسد در اين گذرگاه، واسطه گري پرمنفعتي مي كند. فقط يكي از امتيازهاي بزرگي كه حكومت «بشار اسد» از اين واسطه گري تنها از حكومت ايران گرفته، بالغ بر چهار ميليارد دلار نفت رايگان است كه در دولت احمدي نژاد به دولت دمشق پرداخت شده است. بنابراين، حكومت ايران به كشور سوريه، به عنوان تنها مسير امن براي ارسال سلاح و نيرو به لبنان و غزه در فلسطين نياز شديدي دارد و بي ثباتي در اين كشور را تحمل نمي كند. اكنون كه اين منطقه ترانزيتي سياه، در معرض تغييرات دموكراتيك قرار گرفته است، حكومت اسلامي بر خلاف «شعار حمايت از ملتهاي آزاديخواه منطقه» اين انقلاب را ناديده گرفته و بر اساس برخي گزارشات موثق، حتي شماري از نيروهاي سپاه پاسداران را براي سركوب مردم معترض سوريه راهي دمشق كرده است. حضور پاسداران و حتي اعضاي حزب الله لبنان براي سركوب مردم معترض سوريه در حالي صورت مي گيرد كه وزارت خارجه ايران از حضور يكهزار نفر از نيروهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس براي كنترل اوضاع بحرين انتقاد كرده و دولت بحرين را بابت كمك گرفتن از عربستان مورد انتقاد قرار داده است. در حالي كه تحريكات جمهوري اسلامي در پرداختن به دعواي شيعه و سني در بحرين محدود نشده و حتي تا رساندن سلاح به شيعيان بحريني هم ادامه يافته است.
خبر ناگوار براي حكومت ايران اينكه، سوريه هم به زودي به مردمسالاري خواهد رسيد و شاهراه تروريسم ديگر از مسير سوريه هم امن نخواهد بود. همانطور كه اين روزها آسمان كشور «دوست و برادر سابق(!) تركيه» هم براي حمل و نقل هواپيماهاي حامل سلاح امن نيست و تاكنون دو هواپيماي ايراني مجبور به فرود و بازرسي در خاك تركيه شده اند و از آنها تسليحات كشف شده است.
و خبر خوب براي همه تلاشگران آزادي و مردمسالاري اينكه، گسترش دموكراسي در منطقه خاورميانه، نخواهد گذاشت عمر صدور تروريسم دولتي و رياكاريهاي جمهوري اسلامي چندان دوامي داشته باشد و اين رخدادها البته زمينه هاي تازه تري را براي تغييرات بنيادين در سيستم حكومتي ايران مهيا خواهد كرد.


۱۷ نظر:

ناشناس گفت...

رژیم سوریه در سال ۱۹۸۲ هم یکبار بیست هزار نفر از مردم خودش را با حمله نظامی با توپ وتانک ومسلسل به خاک و خون کشید و قتل عام کرد.
خاندان اسد دستشان تا مرفق به خون مردم مظلوم سوریه الوده است و بزودی در کنار قذافی , بن علی و سید علی پاسخگوی جنایات خود در یک دادگاه بین المللی خواهند بود.
داد گاهی که تک تک ما ایرانیان در انتظار آنیم و جنایتکاران و سرکوبگران حکومت فعلی ایران را در ان به محاکمه خواهیم کشید.

ali گفت...

سوریه در سرکوب مخالفان خود راهی را میرود که ایران رفته است،مثل اینکه این نوع برخورد از سوی ایران دیکته میشود....حکومت دیکتاتوری بشار اسد نقش بسیار حیاتی برای همنوع خود در ایران دارد و رژیم ایران به هرقیمتی شده میخواهد ان را برای خود حفظ کند و فرستادن دو ناو جنگی به بنادر این کشور بی ربط نیست....چنانچه رژیم ایران این پایگاه فوق استراتژیک خود را در خاورمیانه از دست بدهد فاتحه سیطره او بر لبنان نیز خوانده میشود و اینده حزب الله نیز تیره وتار خواهد گشت....ازاین روست که رژیم ایران علاوه بر مشکل مشابه داخلی خود،برای حفظ دولت بشار اسد به تکاپو افتاده وبا پخش سی دهای ظهور منجی افکار مردم را برای شروع جنگ اماده میکند....درشرایط بحرانی کنونی تنها افقی که میتوان به ان نگریست جنگ است و حکام ایران روی خود را به این افق کرده اند تا به خیال خود با بر هم زدن اوضاع خاورمیانه شرایط را برای ظهور منجی فراهم اورند....

nasrin/kerman گفت...

ایران چرا انعکاس نمی دهد؟! چون متحد ماست؟!

jaleh گفت...

روش حکومت سوریه با حکومت ج.ا یکی هست. درست به سان هم رفتار می کنند. کشتن بی گناهان و به گردن دیگران انداختن. من فکر می کنم ج.ا به همه ی دیکتاتورهای منطقه درباره ی چگونگی سرکوب معترضین مشاوره میده. چون چند و چون کار مبارک و عبدا.. صالح و بشار اسد و بحرین و ... یکی و مشابه همون چیزیه که ما دو سال هست داریم در ایران خودمون می بینیم.

korosh----tehran گفت...

جالب اینه که رژیم استبدادی اسلامی به هیچ عنوان ذکری ازکشتار مردم سوریه توسط اسد نه در مطبوعاتش و اخبارش میکنه!!

kamran گفت...

اینجور که معلومه مردم سوریه هم برضد دیکتاتوری بلند شدند همین چند تا کشته شده باعث می شه که ملت سوریه هم به خیابان ها بریزند و انقلاب کنند اما نمی دانم چه جوری مردم سوریه تا به حال انقلاب نکردند بیچاره مردم سوریه هم مثل مردم ایران گرفتار 2 تا دیکتاتور..... هستند

ناشناس گفت...

قابل توجه صدا و سیمای ضرغامی و شرکا !

آریایی سبز گفت...

چرا در حکومت سید علی و مجیزش احمدی نژاد آن حد از محکومیت در خصوص بحرین در سوریه ازش خبری نیست؟؟؟

حامی حقوق بشر گفت...

نیروهای امنیتی سوریه، در جریان سرکوب اعتراضات هفته گذشته درعا، چهار شهروند را کشتند و یک کودک یازده ساله نیز به خاطر استنشاق گاز اشک‌آوری که نیروهای انتظامی پرتاب کرده‌بودند ساعاتی پس از سرکوب تظاهرات جان باخت.

ناشناس گفت...

سال نو شما مبارک بابک . ممنون از این قلم مستقل و سودمند تان. خیلی خوب اوضاع رو تحلیل می کنی. آفرین که اینقدر با مصمم هستی.

سروش گفت...

البته در مورد سوریه به این راحتی ها نمیشه پیش بینی کرد. سوریه هم در وضعیتی شبیه به ایران پیچیدگی های زیادی داره

saeedeh گفت...

سلام آقای داد. خواهشا مطلبی در تحلیل پیام نوروزی آقای اوباما و نامگذاری سال نود به نام سال جهاد اقتصادی درج نمایید. تحلیلهای شما بی نقض است.
متشکرم

hasanzadeh گفت...

مخالفان از شکل گيری کانون های تظاهرات در شهرهای «الرقه» درشمال سوريه و نيز در شهر «بنياس» در ساحل دريای مديترانه خبر داده اند.درهمين حال، برخی از نيروهای فعال در شهر «درعا» برای نخستين بار از وجود «نيروهای ايرانی» در کنار نيروهای امنيتی سوريه برای سرکوب تظاهرکنندگان سخن گفته اند.محمد المحاميد، يکی از چهره بارز شهر«درعا» به خبرگزاری های غربی گفته است که دست کم «يک تک تيرانداز ايرانی» در روز جمعه دستگير شده است که در حال تيراندازی به سوی مردم اين شهر بوده است.محمد المحاميد می گويد که فراخواندن نيروهای ايرانی برای سرکوب کردن مردم سوريه که صرفا خواسته های مشروع و طبيعی دارند، يک «شرمندگی بزرگ» برای حکومت بشار اسد است.محمد المحاميد همچنين از اينکه تلويزيون سوريه به «پخش ادعاهای دروغين» اقدام کرده، انتقاد کرد و گفت آنچه که در تلويزيون سوريه پخش شده است، «کذب محض» است.تلويزيون دولی سوريه و خبرگزاری رسمی آن کشور، «سانا» در روزهای اخير مدعی شده بودند که «انبار اسلحه و مهمات» که در اختيار مخالفان در شهر «درعا» بوده است، کشف شده است و تصاويری را برای سنديت بخشيدن به اين ادعا منتشر کرده بودند.همچنين مخالفان حاکميت سوريه فيلمی در يوتيوب قرار داده اند که نيروهای مسلح سوری در حالی ديده می شوند که در کنار آنها فردی از کلمات فارسی استفاده می کند.مخالفان سوريه می گويند که اين امر «ثابت» می کند که «ايران با سوريه در جنايات اخير عليه سوريه» شريک شده است.
خبرگزاری های غربی نيز گزارش داده بودند که تظاهرکنندگان در شهر «درعا» در تظاهرات روزهای سه شنبه و چهارشنبه شعار می دادند «نه حزب الله، نه ايران».سوريه همپيمان راهبردی ايران در ۳۲ سال موجوديت جمهوری اسلامی در ايران بوده است.

ناشناس گفت...

حوادث سوریه تاثیرات عمیقی در جغرافیای سیاسی خاورمیانه دارد.
با کنار رفتن رژیم بشار اسد ایران یک متحد قوی در همسایگی اسرائیل را از دست می دهد که بمعنای قطع خطوط تدارکاتی و حما یتی مالی و تسلیحاتی از حزب الله لبنان است.
باید با دقت به این تحولات بنگریم و تا انجا که میتوانیم از مردم سوریه برای سرنگون کردن حکومت دیکتاتور خاندان اسد حمایت کنیم.
حکومت را از پدرش ارث برده اونوقت اسم خودش را گذاشته رئیس جمهور و به کسانی که تو خیابون میان بهش اعتراض میکنن شلیک میکنه!
طی سه چهار روز اخیر بیش از صد نفر را کشته.
واقعا این ها عجب جانورانی هستند...

ناشناس گفت...

سلام آقای داد. دوست دارم بدونم باید به این مردم امید داشت؟ مردمی که هر ر.ز ساکت تر و نحیف تر می شن. می خوام یه جوونه امید تو دلم باشه. دارم سیاه می شم. دلم داره می میره. من یکی رو می خوام که یه کوچولو به من امید بده. همه یه نفر رو لازم داریم تا این امید رو زنده کنه. یاد فیلم وی می افتم. وی فور وندتا. دیدینش حتمن. چیزی که داره خاموش می شه امیده؟ چه کنیم؟

kazem گفت...

همزمان با برگزاری مراسم تشییع جنازه کشته‌شدگان تظاهرات روز جمعه در سوریه، تظاهرات ضد دولتی در این کشور در روز شنبه نیز ادامه یافته و معترضان در شهرهای طفس و لاذقیه مقر حزب بعث و نیز یک پاسگاه پلیس را به آتش کشیدند. همچنین بر اساس اعلام سازمان عفو بین‌الملل در جریان اعتراض‌های ضد حکومتی در سوریه دست‌کم ۵۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

علی گفت...

فیلم تخریب مجسمه حافظ اسد،حاکم سابق سوریه در درعا بر یوتیوب قرار گرفته !