۱۳۸۸ آذر ۲۹, یکشنبه

آيت الله منتظري جاودانه شد

وز شمار"شرف"، هزاران بيش!

شب گذشته آيت الله منتظري عزيز درگذشت. گويا بايد "يتيم" و "بر پاهاي خودمان" به صبح آزادي برسيم. بدون همراهي او كه پدري معنوي همه ما بود. مردي كه چتر حمايت هايش، دلجويي هايش، بزرگي هايش آنقدر بزرگ بود كه"همه" را زير خود جاي داده بود. شايد اگر در جايي غير از ايران بود، مي شد باور داشت كه بيماري و كهولت سن موجب مرگ ايشان شده است. اما منتظري در حصري خانگي درگذشت و مسئول مرگ او، رژيمي است كه 20 سال زنداني اش كرد.رژيمي كه دستش به خون آلوده است.

زنداني بيست ساله كه هرگز اجازه نيافت از حصارهايش عبور كند، به مراقبتهاي بهتر پزشكي دسترسي يابد و تن شريف خود را براي داوا در اختيار پزشكان حاذق قرار دهد. او اما چنان بزرگ بود كه حصارها را تحقير كرد و به مدد رسانه جهاني اينترنت، وارد خانه قلب تك تك مردم و جهانيان شد و به دقيق ترين كلمه "عاقبتي به خير" يافت.

درگذشت اين عالم نستوه، خستگي ناپذير و بزرگوار را به بازماندگان ميليوني ايشان تسليت مي گويم. او رفت اما يادگاري گرانبهايي بنام آزادي خواهي و پشت پا زدن به قدرت را براي ما بر جاي نهاد. براستي سواگواري براي او، تقدير از فضيلتي بنام آزادي خواهي است.

پس اي پرچمهاي سياه افراشته باشيد براي اين سوگ.

و اي پرچمهاي سبز، برافراشته شويد براي اميد.

غمي كه با اميد همراه باشد، سوگ سازنده و غم رهايي بخشي خواهد بود. آن پدر تا آستانه آزادي با ما بود، راهش را ادامه خواهيم داد...


۳۱ نظر:

ناشناس گفت...

سلام آقای بابک داد
ایشان پدر معنوی جنبش سبز بوده و خواهد ماند. راز ماندگاری در قلب مردم همراه آنها بودن است و نه آنان را دشمن همیشگی دانستن.ای کاش همه قدرت مداران آنرا درک کنند.
قلمتان سبز و راهتان پایدار

ناشناس گفت...

با سلام و عرض تسلیت
خبر جانگداز رحلت آیت الله منتظری را به پیروان جنبش سبز تسلیت میگم. درست ما رهبر معنوی خود را از دست داده ایم ولی رهبرانی چون کروبی و موسوی و دلاوران چون بابک داد، محسن سازگارا، مخلمباف ، نوری زاده و ... هزاران دلاور ایرانی را داریم.
رامین ف از خرم آباد

سیاوش گفت...

او از نادر عالمان دینی بود که واقعا به خدا و آخرت اعتقاد داشت.

ناشناس گفت...

پای تو بوی استواری میدهد دست تو بوی دوستی پدرانه میدهد دهان تو نیزبوی ازادی وازادمنشی میداد براستی کمند مردانی که در اوج قدرت به ان پشت پا بزنند ودر راه مردم یاور انها باشند وبه خواست مردم گردن نهند اقای ایت الاهالعظمی منتظری در تاریخ ایران جاودانه شد روحش شاد یادش همیشگی باد راستی هرکس از ادرس سایت حزب اعتماد ملی خبرداره لطفا در این قسمت نظر بنویسد خواهشمندم

Unknown گفت...

.:تسلیت:.

ناشناس گفت...

من 6 ماه پیش پدرم را از دست دادم و خیلی غمگین شدم ولی غم هجران آیته الله منتظری مرا شوکه کرد از صبح با چشمانی اشکبار به هر کجا می روم . روحش شاد و نمی توانم تصور کنم چگونخ مردم ما با این غم سترگ و عظیم کنار خواهند آمد؟ دیگر از دست دژخیمان به که شکایت خواهیم برد؟

Kianush گفت...

با سلام, درگذشت آیت الله منتظری را به همه دوستان و به مردم ایران تسلیت میگویم.
زمانی که آیات الله منتظری بیرون از صحنه ی سیاست قرار گرفتند، برای بسیاری از ما که نه در سیاست دستی داشتیم و نه شناختی از آنچه پشت پرده میگذشت، یک زنگ خطر بود. همراه به نشانه هایی از تصمیمهای غیر شفاف سیاسی که در درون حکومت گرفته میشد وبا توجیهاتی که راست ودروغش برای ما نه چندان روشن، نه چندان باور کردنی. حالا فرا تر از درک عقلانی این اتفاقات میتوان خروج ایشان از صحنه ی سیاست را طور دیگری درک کنیم. شاید بر پایه ی یک منطق ناشناخته میبایست ایشان برای امروزما به عنوان یک الگوی دیگر از رفتار، تفکرو اخلاق سیاسی اسلامی حفظ شوند.
گاهی وقتها مثل اینست که حوادثی با منطقی به ظاهر غیر عقلانی و با اهداف غیر قابل درک پیش میایند که فقط آینده روشنگر آنها است. شاید این همان مکر خداایست؟

ناشناس گفت...

مسلمان نیستم. ولیکن از درگذشت مسلمانی بزرگ اندوه گینم... نماز نمی خوانم. اما با کمال میل در نماز میت این روحانی واقعی به نماز می ایستم... به روز قیامت باور ندارم. ولی به آیت اللهی که پاداش آخرت خود را بر آسایش و رفاه در پناه حکومتی شیطانپرست ترجیح داد افتخار میکنم... منتظری عزیز، ای کاش چند صباحی دیگر در کنار ما می ماندی... تا پیروزی ملت سبزت را در برابر ولایت سیاهی و ظلم , نظاره گر می بودی...

Saba گفت...

انا لله و انا اليه راجعون
خداوند رحمتش کند که حتما چنين خواهد بود.
کم اند انسان هائي که اين فرصت را بيابند که با صدافت انديشه خود را پالايش کنند.
ايشان از مبدعان اصلي ولايت فقيه در عصر حاضر بودند. و خداوند به ايشان اين فرصت را داد تا با چشم خود ببينند که هر انديشه اي هر چند خالص در بوته عمل است که درستي و يا نادرستي آن مشخص مي شود.
خدا ايشان را دوست داشت که با عزت و سربلندي از دنيا رفت . از او به نيکي ياد خواهد شد.به قول سعدي
.....
مرده آن است که نامش به نکوئي نبرند.

ناشناس گفت...

ایران سبز سیاه پوش شد در گذشت عالم ربانی حضرت آیت آلله منتظری تسلیت میگویم

سیامک گفت...

خبر درگذشت آیت الله منتظری باعث تأثر عمیق من شد. بزرگمردی که دینش را به دنیا نفروخت و مقابل خودکامگی خمینی مردانه ایستاد. بزرگمردی که پشت و پناه مردم بود و در مقابل این رذل ها و در رأسشان خامنه ای شیطان صفت جانانه ایستاد و از حق و حقوق مردم دفاع کرد. کسی که لقب آیت الله (نشانه خدا) برازنده اش بود. کسی که این جرآت و جسارت را داشت که بگوید در رابطه با تز ولایت فقیه اشتباه کرده است. چه سعادتی از این بالاتر که همیشه با مردم بود. روحش شاد.

در ضمن بابک جان از اینکه شنیدم که به سلامتی به همراه خانواده از ایران خارج شدی خیلی خوشحال شدم. امیدوارم که با قلم شیوایت در شرایط جدید بهتر و بیشتر بتوانی با این دژخیمان مبارزه کنی. من هم سالهاست که در غربت هستم و با امید آزادی و آبادی ایران عزیز شب و روز را سپری می کنم. من دلم روشن است. همانطور که بارها اشاره کردی, حس غریبی در من به من می گوید که این رژیم به زودی رفتنیست.

زنده باد ایران و ایرانی و به امید آزادی و دمکراسی در ایران.

سوشيانت گفت...

تنديس مستحكم آزادي وآزادگي
نمونه كامل يك انسان به خود خويش رسيده
يك حسين در قامت حسيني ديگر
وپشت پا زننده به قدرت اهريمني ودنيايي در اوج وكمال رفت وبه عبارت صحيح تر آمد.
منتظري ؛ ناميست كه برتارك تاريخ خواهد درخشيد.
به همگان تسليت مي گويم وبه خود تبريك وتسليت كه در اوج بدگوييها به شخص ايشان به بهاي اخراج ازمحل كارم هميشه مقلد ومدافعش بوده ام وازاين كار به خود افتخار ميكنم
انديشه منتظري خواهد روييد وجاودانه خواهد ماند.

ناشناس گفت...

اي كه نامت از حسين وهم علي املايي است....... گو سخن از حق كزان كام جهان حلوايي است
ياردوران نورزندان عالم صدق وصفا.......... كي رسد شاه ولايت موج ما شيدايي است
نينوا در انتظار و مرحبا بر تو حبيب............ياري حران طلب چون زمزمه زهرايي است
جام ساقي نوش بادت ساقي اوقات من.............در فراقت شبه سعدي هرشبم يلدايي است
شكر گفتار حق را كي چشد هر طوطئي.............. ماتم اندر ماتم آمد اشك ما ليلايي است
تسليت سوگ مرا چندين برابر ميكند..............صبر زينب را ندارد( سيد) اين رسوايي است
بارالها رهروم تاريك منما راه من..............نور تو فوق همه اين ره پر از زيبايي است
چشم حاسد دور باد از من و همراه من..............در چه كين مي نيفتد هر كه را بينايي است
....................................................................................................................
ضمن عرض تسليت تقديم به خانواده بزرگوار حضرت آيتاله العظمي منتظري وپيروان ودوستداران ايشان...29/8/88

Mohammad Djalali Chimeh گفت...

یک روز پس ازتظاهرات فرمایشی حاکمیت دردفاع ازخمینی،آقای منتظری از دنیا رفت و خیزش خودانگیختهء ملی در بزرگداشت این مرد بزرگ ،برگ زرین تازه ای به تاریخ ایران افزود.مقایسهء آن تظاهرات خفتبارفرمایشی با این خیزش ملی نشان داد که خمینی برای ابد مرده است درحالیکه این مردشرف و انسانیت،درقلب ایرانیان ودروجدان جمعی وتاریخی این ملت زندگی شکوهمند و جاودانهء خود را آغاز کرده است.ـحالا بگویید چه کسی برنده و چه کسی بازنده بوده است؟

ناشناس گفت...

با سلام و عرض تسلیت.
آیت الله منتظری دلیرانه زیست و جاودانه ماند. روحش شاد. بر ماست که راهش را ادامه دهیم.

شهرام بیطار گفت...

از صمیم دل این ضایعه بزرگ رو به جامعه آزادی‌خواهان ایران تسلیت میگم .نمیدونم چی میشه گفت . واقعاً متأسفم




با درود و سپاس فراوان : شهرام

هانيه گفت...

به جرات ميتونم از مرگ هيچ کس ان قدر ناراحت نشده بودم. خدا رحمتشون کنه

تباهی درد گفت...

وای خدای من
این چه مصیبتی بود!!
نمیتونم بگم چقدر ناراحتم!!


خدایا!
خدایا!
خدایا!

تباهی درد گفت...

سلام مجدد بابک جان

ببخشید لین دوتاجمله از شماست یا از فرد دیگه:
"پس اي پرچمهاي سياه افراشته باشيد براي اين سوگ.

و اي پرچمهاي سبز، برافراشته شويد براي اميد. "

میخوام از اون توی وبلاگم استفاده کنم.
من از نظرتون اشکالی داره،بهم بگید تا حذفش کنم



بدرود

Arezoo گفت...

زنده یاد آقای منتظری سمبل اعتراض و مقاومت بود.

ابر مردی که در بالاترین سکوی قدرت جا داشت ولی وجدان، عقل ، شعور و ایمان وی در سکوی حقیقت جای داشت.

ایو هرگز حاضر نشد چشم بر جنایت و کشتار هزاران بیگناه زندانی سیاسی سالهای سیاه ده شصت ببندد و جای خود را بر اریکه سلطنت ولایت مستحکم کند. ایو با اعتراض آاش به جنایت کاران و قاتلان فرزندان بیگناه و اسیر در دام ولایت آخوندی درسی‌ بزرگ به همگان داد. درس اعتراض و قدرت گفتن نه حتا به قوی‌ترین سمبل قدرت.

و حاصل، کشیدن بار بیش از دو ده رنج و حصر و آزار خانوادگی و غیره و غیره که همگان مطلع اند اما ایو با بودنش و موضع گیریهایش ثابت کرد که باری شخصیت انسانی‌ آاش به مراتب بزرگ تر از شخصیت مذهبی‌ اوست.

به نظر من همین رکن بزرگ ما آدمیان است کسانی‌ همچو آقای منتظری انسانهای والا هستند و مقام انسانی‌‌شان در اوج فرا زیستی‌ قرار دارد در نقطه مقابل انسان نماهایی وجود دارند که پیکرشان با انسانیت کیلومتر‌ها فاصله دارد.

تاریخ ما با غرور و افتخار از بزرگ مردانش همچون آقایان طالقانی، منتظری، کروبی که که قبل از هر چه دادگر و حامی‌ ملت ستم دیده ما بوده و هستند یاد خواهد کرد.

منتظری تا آخرین لحظه عمرش به ما آموختی که بایستی ایستاد و ایستادگی کرد در مقابل دروغ، نیرنگ، بیشرمی، بیعدالتی، زور،مردم فریبی، غارت، تجاوز، تزویر، سؤ استفاده از احساسات مذهبی‌، دوری از موهومات و خرافه پرستی‌.

او با زندگی‌اش به ما آموخت که قبل از هر چیز انسان‌های آزاده باشیم، زیر بار زور نرویم هر چند این زور دد منشانه و وحشیانه باشد بایستی مقاومت کرد و با اراده راسخ و یقین به پیروزی و گرفتن حقمان تا آخرین گام پیشروی کنیم. زیرا حق با ماست. پس پیروزیم.

او طی‌ چند ماه اخیر نیز زبان گویا و با قدرت ستمدیدگان و آسیب دیدگان از سوی سربازان ولایت سفیه بود کلام وی درس مقاومت بود و پایداری.

راه ادامه دارد هنوز چند فرسخ از راه سقوط ولایت سفیه و سربازان امام زمانش باقیست.

ما تازه نفس تر از همیشه با عزم جزم، مسلح به عدل و ایمان به پیروزی با کوله باری از توشه‌های به یاد مانده از پدران مقاوم مان چون منتظری تا فتح اخر و باز ستانی از آخرین سنگر های مردمی پیش میرویم. ما به زودی میهنمان را از غارتگران باز پس خواهیم گرفت.

ما تا پیروزی و پس از پیروزی و همیشه به یاد او و با او خواهیم بود.

یادش گرامی‌ با د

سروین مادنیا گفت...

سلام
او مرد بزرگی بود که از دنیا گذشت و ومصداق واقعی عاقبت به خیر است ، او حتی به خاطر مخالفت با زیاده خواهی های ... قبل از حکومت ولایت خود خوانده به حصر خانگی افتاد. امیدوارم مردم هر روز بالغ تر شوند.
نکته آخر اینکه نمی دانیدچقدر خوشحالم که توانستید از ایران بروید، با شرایط شما در ایراد ماندن بسیار خطرناک بود ، لحظه ای که شما را در استودیود پارسی صدای آمریکا دیدم ، باورم نمی شد که بالاخره توانستید از دست این دژخیمان بگریزید. فقط چشمان نداها ، سینه شکافته سهراب ها ،روح شکسته و تن رنجیده مهدی ها ، سر شکسته و روح رها شده سحرهای بار دار و اشکان ها و محسن ها و... را از یاد نبرید.
سحر نزدیک است ،

ناشناس گفت...

khoda rahmateshun koneh....aghaye Daad kheilyyyyyy khoshhalam ke az Iran be salamati kharej shodid,,vaghean negaran budam baraye khodetun va bache haye goletun,,omidvaram salemo shad bashid...

ناشناس گفت...

این ماه،ماه خون است

سید علی سرنگون است



وعده ی بعدی ما تاسوعا عاشورا

سوشيانت - م گفت...

براي منتظري تقاضاي غفران نكنيد. اوبالاترين مرتبه را درنزد مردم دارد پس در درگاه خدا نيز همين خواهد بود
تقاضاي بخشش را براي مردمي بكنيد كه بيست سال پيش در اوج جهالت خويش لطيفه ها وجوكها از اين شخصيت نامدار ولي مظلوم ساختند واحمقانه خنديدند. من به نوبه خودم اگر درمقابل شنيدن لطيفه اي لبخند برلب آورده ام با چشماني اشك آلود امشب از او؛ ازخداي او واز مردم او پوزش مي خواهم واميدوارم با كرامت وبزرگي كه دارد همه را ببخشد.اوساده لوح نبود بلكه ده ها سال جلوتر اززمان مي انديشيد. پس سالها بايد تا اندكي بيشتر بشناسيمش.

تباهی درد گفت...

سلام بابک جان
یک پیشنهاد دارم:
اگه براتون امکان داره "نمایه " تون رو به روز کنید. نمایه کاملتر بهتر نیست؟

منیعی گفت...

ایت الله منتظری جاودانه شد . کسی که زندگی اش درس بزرگی بود برای همه انسان ها . اگرچه یک فقیه سنتی بود اما انسان ازاداندیشی بود با ذهنی باز که همه نقدها را می شنید و به قول خودش حتی نامه های فحش را هم در دوران قائم مقامی رهبری می خواند و برایش اموزنده بود . خوشا به سعادت انانکه با او همنشین بودند و جانشان را با جانش اشنا کردند و درسهایی را فراگرفتند که به قول مولانا دانش انرا ستاند جان زجان . دانشی که از خدا اموخته بود :
من چندان از خدا اموخته ام/که دیگر نمی توانم خود را/یک مسیحی هندو مسلمان بودایی یا یهودی بنامم/حقیقت چنان سهمی از خود به من بخشیده/که من دیگر نمی توانم/خود را مرد زن فرشته/یا حتی روحی مجرد بنامم.
یاد این سعید جاوید گرامی باد .

ناشناس گفت...

سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز ، مرده آنست که نامش به نکویی نبرند
يادش گرامي و روانش شاد باد

ناشناس گفت...

تسليت، تسليت، و باز هم تسليت به همه خواهر و برادرهاي نازنينم.
غم از دست دادن پدر را تسليت ميگويم.
راهش را ادامه خواهيم داد .

ناشناس گفت...

تسلیت به همه آزادگان.
واقعا مصیبت هایی که این مرد متحمل شد چه قبل از انقلاب چه بعد از انقلاب کمتر کسی میتونه تحمل کنه و خم به ابرو نیاره و راه حقیقت و راستی رو ادامه بده.
روحش شاد

ناشناس گفت...

روی نیروهای سلطنت طلب برای کمک به انقلاب سبز کمک باز نکنید. رفاه اینها را کشته؛ اگر ايران ایران میکنند به یاد سوارکاریهای سه-چهار دهه پیش هستند.

ناشناس گفت...

ازادي يعني شما به هيچ قردادي پايبند نبودن ولي به قانون پايبند بودن>