۱۳۹۸ اردیبهشت ۱۸, چهارشنبه

♦️جنگ می‌شود؟♦️



➖بابک‌داد➖
می‌پرسد: «آیا جنگ خواهد شد؟ با کی؟ آمریکا؟ اسرائیل؟ یا عربستان؟» و از اینجا پاسخهای متعددی روبرویش ردیف می‌شوند.
🔹حقیقت این است که به احتمال زیاد «جنگ ارادی» پیش نخواهد آمد! می‌پرسد: «مگر جنگ غیرارادی هم داریم؟»
داریم! بسیاری از جنگهای تاریخ، با یک جرقه‌ای ناخواسته شعله‌ور شده‌اند. مثل جنگ جهانی اول که صد سال پیش با ترور ولیعهد اتریش به دست یک جوانک ۱۸ ساله جرقه خورد و دنیا را به کام جنگی ویرانگر برد و بیش از ده میلیون نفر قربانی گرفت!
🔹اگرچه ج-ا به «بهانه‌ی جنگ» برای مصرف داخلی نیاز دارد، اما نهایتاً توان اداره کردن یک جنگ بلندمدت را ندارد! و بر خلاف فرمان مضحک رهبر که «آرایش جنگی بگیرید!»، به دلایل فراوان از همان جنگ چند روزه هم تا حد امکان دوری می‌‌کنند!
🔹از طرفی وضعیت داخلی کشور آنچنان مستحکم نیست که حکومت وارد یک جنگ شود. حالا اینکه در میدان شعار و رجزخوانی، چیزهایی می‌گویند تا جلوی طرف مقابل «کم» نیاورند، بازی سیاست است و جدی نیست.
🔹آن طرف هم شخص دونالد ترامپ، قصد «مذاکره با حریفی ضعیف» دارد و فشارهای اقتصادی فعلی را بیشتر خواهد کرد. او تا حالا کنگره را مطمئن ساخته که از کارت حمله نظامی و جنگ علیه حکومت ایران استفاده نخواهد کرد. طبیعی است عربستان و اسرائیل هم «آغازگر جنگ» نخواهند بود. پس روی کاغذ، احتمال وقوع جنگ خیلی کم است.
🔹اما «جنگ غیرارادی» همیشه احتمال دارد. به خصوص بین کشورهایی که راه تماس مستقیم با همدیگر را ندارند!
دو گزینه ممکن است جرقه‌ی یک جنگ (ولو کوتاه) را بین ایران و آمریکا بزند:
🔹اول- تحرکاتی که «نیروهای نیابتی ج-ا» ممکن است علیه آمریکا انجام دهند، که چون حکومت ایران از آنها حمایت می‌کند، تاوان آن را هم می‌پردازد! مثلاً اگر حشدالشعبی یا حزب‌الله لبنان خسارتی به آمریکا و متحدانش بزنند، شبیه «اعلان جنگ از سوی ج-ا» قلمداد می‌شود و می‌تواند باعث واکنش آمریکا شود.
🔹دوم- اشتباهات محاسباتی و یا ماجراجویی سپاه در نزدیکی ناوگان دریایی آمریکا ممکن است به برخورد نظامی منجر شود. دو کشور به رغم چند دهه جنگ سرد با همدیگر، همچنان «تلفن قرمز» بین همدیگر ندارند و نمی‌توانند اتفاقات ناخواسته را به هم اطلاع دهند. نبودن این خط مستقیم بین قوای «متخاصم و همجوار»، می‌تواند فاجعه‌بار باشد.
🔹قطعاً مردم آمریکا و جهان هم مانند ملت ما از جنگ نفرت دارند. پس ما در سمت درستی ایستاده‌ایم اگر فریب «التهابات بی‌اساس» و «بازی کاسبان جنگ» را نخوریم. و اگر به حکومت بفهمانیم «با جنگ مخالفیم»!
بابک‌داد ۹۸/۲/۱۸
🔹اینستاگرام:
http://Instagram.com/BabakDad
🔹تلگرام:
http://t.me/BabakDad
📩تماس:
babakdad2@gmail.com

هیچ نظری موجود نیست: