۱۳۹۶ مرداد ۲۷, جمعه

کابینه؛ شطرنج‌بازیِ روحانی!

🔷 «سهمیه حذف» یکی‌دو وزیر برای مجلس!
➖ بابک‌داد ➖
اول: من هم موافقم که این کابینه، مورد انتظار «تحول‌خواهان» نیست، اما…! (امّاها را خواهم گفت)
موافقم که عدم حضور زنان و اقلیت‌ها در کابینه، دلسردکننده است، اما…!
من هم از حضور برخی افراد در کابینه، ناامید شدم. و اشاره‌وار بگویم که حذف آنها، «سهمیه‌ی مجلس» است در این شطرنج!

🔹 به شهادت کارنامه‌ام، هرگز صداقت و صراحت و استقلال را به هیچ نفروخته‌ام، سوگند می‌خورم قصدم توجیه روحانی و کارهایش نیست. او باید برای وعده‌های خود به خصوص «رفع حصر»، در اولین فرصت، به ملت گزارش بدهد.
و ما هم با قدرت، باید رفع‌حصر را از نظام «مطالبه» کنیم؛ تا دولت هم به «پشتوانه‌ی ملت» آن را عملی کند!

🔹 "بازی‌خوانی شطرنج‌بازان" سیاست، خیلی مهمتر و جذاب‌تر از این است که صرفاً درباره‌ی کابینه و جایگاه افراد بحث کنیم. اینکه در ذهنیت آقای روحانی چه می‌گذرد و بر اساس چه «الگوی منطقی»، دارد مهره‌هایش را می‌چیند، جذاب‌تر از این است که چه کسی در کابینه‌ی او هست یا نیست! به عبارتی؛ پی بردن به «هندسه‌ی ذهنی» او برای تحقق بخشیدن به اهدافش جالب‌‌توجه است.

🔹 روحانی همچون هاشمی رفسنجانی، نیروهای کابینه را برای «اجرای تاکتیک‌ها و طرح‌هایش» می‌خواهد. مدیرانی قوی و هماهنگ لازم دارد.
او همچنین بنا دارد خودش در مقام «استراتژیست»، بر کلیت «نقشه‌ی راه» احاطه داشته باشد. لازمه‌ی موفقیت او به عنوان یک استراتژیست و شطرنج‌باز، تمرکزش بر برنامه‌هاست. ایده‌هایی که نه او و نه هیچ شطرنج‌بازی، نباید و نمی‌تواند به مردم توضیحشان بدهد. شطرنج‌بازان ماهر، هرگز مشت خود را باز نمی‌کنند!

🔹 قطعا از «کُدهای» سخنان روحانی در معرفی کابینه متوجه شده‌اید که او در تنگناهایی هست که نباید بگوید. او گفت «دوست داشت ۳ وزیر زن بگذارد» اما نشد! گفت افرادی را در نظر داشته اما نشد! و گفت: «فشاری روی من نبوده!»
این سخنان متناقض، «پیامی رمزگونه برای مردم» دارند. چنانچه گفتم؛ قصدم توجیه کسی نیست و نفعی هم نمی‌برم، اما با این «ادبیات» در جمهوری اسلامی آشنا هستم و معناهای پشت این گفتمان را می‌شناسم.
سیاستمدار، مثل شطرنج‌باز است. او نه می‌تواند و نه باید مثل «حسنک‌راستگو!» صاف و صادق بگوید چرا چنین کابینه‌ای چیده‌ام! وقتی که روحانی با «افسوس» از «اما نشد»ها حرف می‌زند، دارد لابلای این حرفها به مردم پیغام می‌دهد که یادم هست که با شما چه قراری دارم. وقتی با زبان معکوس می‌گوید: «هیچ فشاری روی من نبوده!»
یعنی بوده! و «شما مهلتم بدهید»!

🔹 سیاست در «عمل»، عرصه‌ی جار زدن اهداف در بلندگو نیست! راستگویی برای دوران انتخابات است و بعدش، با زیرکی باید به وعده‌ها عمل کرد. سیاست عملی، بازی با «مشت بسته» است.
اگر قبل از هر بازی فوتبال، مربی نقشه اٙرنج تیم و طراحی بازیکنان و تعویض‌ها را جلوی دوربین خبرنگاران «صادقانه» شرح بدهد، آیا این صداقت است یا حماقت؟ و آیا چنین حماقتی، عامل شکست نمی‌شود؟

🔹 روحانی یک «شطرنج‌باز» است که به مسابقه‌ی شطرنج فرستاده‌اید. و به او «اعتماد» کرده‌اید. اما نمی‌شود قبل از بازی و قبل از هر حرکت مهره‌هایش، به او بگویید «درباره فکری که در سر داری، توی رسانه توضیح بده»؟ آیا او باید مشت خودش را باز کند؟! حال که به او اعتماد کرده‌اید، به اعتمادتان «اعتماد» کنید. و زیرک باشید. 

🔹 شما بهتر از من می‌دانید سیاست، عرصه‌ی پیچیده‌تری از یک شطرنج است. گاهی یک «مهره»، باید به چندمین حرکتش برسد تا امتیازی بگیرد. گاهی شطرنج‌باز، مهره‌ای را به منظوری گذاشته! و «مجلس باید آن را حذف کند»! واضح‌تر نگویم!
انتظار اینکه شطرنج‌باز، قبل و بعد از هر حرکت مهره‌اش، بیاید پشت بلندگو و به همه بگوید طرحم چیست، انتظار به‌جا و معقولی نیست!
الان فصل مهره‌چینی کابینه است. برای یک شطرنج‌باز قهار، محاسبه‌ی نقشه‌ها برای کیش‌و‌مات حریفش اهمیت دارد! مهره‌ها را می‌توان تغییر داد.

🔹 سربسته بگویم؛ «مسئولیت حذف» یکی چند مهره‌ی ناهماهنگ کابینه هم بر عهده‌ی نمایندگان مردم در مجلس است. و آنها باید بدون هیچ نگرانی، مهره‌های بد کابینه را حذف کنند!

🔹 به هر حال شمایی که به جای رئیسی و قالیباف، حسن روحانی را پشت فرمان ماشین نشاندید، می‌دانید که سر هر پیچ و چهارراه، نباید بر سر او فریاد زد: «مواظب باششش»!
مردم می‌دانند فشار روانی بر راننده، به «تصادف» می‌انجامد!
مردم هوشیارانه می‌دانند برخی از اینها که کاسه‌ی داغ‌تر از آش و «مطالبه‌گر» شده‌اند، هنوز پوسترهای رئیسی و قالیباف روی دیوار خانه‌شان آویزان است!
پس به این فکر کنیم که «برخی فشارها و توقعات زودهنگام»، دسیسه‌ای است برای مأیوس کردن ملت! تا روزی بدخواهان با پوزخند به شما مردم بگویند: «دیدید اشتباه کردید؟!»

🔹 حسن روحانی سیاستمدار باتجربه و شطرنج‌باز زیرکی است که زمین سیاست ایران را خوب می‌شناسد. لازم است بگذاریم با «تمرکز» کارش را بکند. او به خوبی می‌داند که جز ملت، پشتیبانی ندارد.
صبر؛ استراتژی برندگان است! روحانی را هم به وقتش، باید «نقد و داوری» کرد.

🔹 در پایان صدروز اول دولت (که نتیجه‌ی حرکات اولیه‌ی کار روشن شود) هرگونه اشتباه دولت را با «شمشیر نقد، صاف خواهیم کرد»!
اما یادتان باشد شما با صبر، به پیروزی رسیده‌اید. پس به شطرنج‌بازتان اعتماد کنید و برای هر حرکتش، از او «توضیح» نخواهید! بدانید که؛ مخالفان هم «گوش خوابانده‌اند» تا از لابلای حرفها و توضیحات روحانی به شما، برنامه‌ها و اهدافش را «شناسایی» و پیشاپیش «تخریبشان» کنند!

کلام آخر؛ اگر مانند ایام انتخابات «زیرک و هوشیار و پشتیبان و مطالبه‌گر» باشید؛ به تمام اهداف خود می‌رسید! شک نکنید!
بابک داد
۲۶ امرداد ۹۶
🔹 تلگرام:
https://t.me/babakdad
http://t.me/babakdad


🔹 تماس:
babakdad2@gmail.com

هیچ نظری موجود نیست: