۱۳۹۶ فروردین ۴, جمعه

رفتارشناسی گرگ‌های تنها!

♦️ با نگاهی به حوادث تروریستی فردی در اروپا ♦️
مقدمه: آنچه می‌خوانید «بخش خلاصه‌شده‌ای» از گزارشی است که سال ۲۰۱۶ تهیه کرده بودم و حالا با کمی ویرایش و «روزآوری» درباره حوادث تروریستی لندن و فرودگاه اورلی پاریس عرضه می‌شود.
رفتار فرد مهاجم پل وست‌مینستر لندن در حمله‌ای که با علم به کشته شدنش انجام داد، شباهت زیادی با رفتار مهاجم فرودگاه اورلی پاریس و مهاجم کامیون مرگ در شهر نیس فرانسه بود. در اورلی هم مردی که قبل‌تر در تلفن به نزدیکان خود گفته بود از زندگی خسته شده، با خلع سلاح یک افسر پلیس فریاد می‌زد برای مرگ در راه خدا آماده‌ام!
در اصطلاح امنیتی رایج به این نوع از مهاجمان تنها که بدون اسلحه گرم و به شکل رندوم به جمعیت حمله‌ور می‌شوند، «گرگ‌های تنها» گفته می‌شود.
گرگ‌های تنها اغلب از جامعه گریزان، دارای مشکلات و ناکامی‌های روانی و خانوادگی هستند که آمادگی و یا سابقه اقدام به خودکشی دارند. اغلب آنها یا در زندان و یا در محله با تندروها آشنا شده و شستشوی مغزی هر کدام از یک راه ورودی مختص خودش (از مسجد تا سکس) جذب شده‌اند.
 چند مشخصه عمومی آنها و «راهکار علاج» هر کدام را به اختصار گردآورده‌ام:
۱- گرگ‌های تنها اکثراً دارای مشکلات خانوادگی هستند و منزوی و تنها زندگی می‌کنند. افسردگی درازمدتی دارند و با جامعه‌ی میزبان، بیگانه‌اند. به همین علت پروسه «جذب و شستشوی مغزی» آنها توسط گروههای تروریستی به آسانی صورت می‌گیرد.
🔹 راهکار مشخص برای «پیشگیری» از خطرناک شدن این افراد، ابتدا درمان روانی، حل بحران خانوادگی و جذب آنها در فعالیت‌های اجتماعی است که تنها در قبال انجام آن، بتوانند از مزایای معمول اجتماعی در کشورهای غربی استفاده کنند. (این خدمات در کشورهای غربی وجود دارند.)
۲- این افراد غالباً تحت تعالیم اسلامی خاص تندروها قرار گرفته و سطح سواد مذهبی بسیار پایینی دارند. با روشهای آسانی به جمع‌بندی درباره «خوب و بد» می‌رسند و غالباً با استفاده از خشم نهفته در آنان، برای انتقام تعلیم داده می‌شوند.
🔹 بخشی از پروسه درمانی آنها می‌تواند «بازآموزی مذهبی» و اصلاح برداشت ذهنی​ آنها از دین باشد. این کار اگر‌چه ساده نیست، اما تأثیرات بسیار ماندگارتری دارد.
۳- گرگ‌های تنها توسط رابط‌های گروههای تروریستی در زندانها و در سطح محله‌ها شناسایی و با طرح دوستی جذب می‌شوند. خانواده اغلب آنها بعد از حادثه تروریستی، از «تغییرات عجیب» و شگرف‌شان در اواخر صحبت کرده‌اند. این تغییرات ناگهانی، حتی پلیس را در مورد افراد سابقه‌داری که تحت نظر داشته، شوکه کرده است.
🔹 قوانین فعلی از سن ۱۸ سالگی افراد را مختار به ترک خانواده می‌کند. بخشی از فرزندان خانواده‌های مسلمان، برای فرار از سختگیری مذهبی والدین خود از این قانون و حمایت دولت استفاده می‌کنند و در مرحله بعد به راحتی جذب گروه‌های تبهکار و تروریستی می‌شوند‌. شاید نتوان قوانین را تغییر داد چون همه جامعه را تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد. اما شاید بتوان دوره‌های ایمنی خاصی را برای این گروه (اگر بخصوص در سوابق تحصیلی آنها ردپایی از گرایش‌های تند و یا پرخاشگرانه دیده شده باشد) برگزار کرد.
۴- گرگ‌های تنها و عمده‌ی​ انتحاری‌ها، بر اساس گزارش‌ها در واپسین ساعات با خوردن برخی داروهای توّهم‌زا که داعش به وفور از آن استفاده می‌کند، بر عملکرد خود قضاوتی ندارند و در فضایی متوّهم به یک دژخیم سنگدل تبدیل می‌شوند که قادر است با کامیون به روی جمعیت برود.(نیس)
🔹 طبیعی است جلوگیری از عرضه آسان خانواده مشخصی از داروهای اعصاب یکی از راهکارهای این مورد است. همچنین آموزش و مراقبت شهروندان، کارکنان مراکز عمومی و نیروهای پلیس شهری در مورد کسانی که «نشانه‌های جسمی خاصی» نظیر گُرگرفتگی، تعریق و حرکات ناخودآگاه بدنی و… دارند  و ممکن است تحت تأثیر این داروها باشند،  کارساز خواهد بود.
🔺 گرگ‌های تنها با یک چاقو یا یک خودرو، برای کشتن مردم در جوامع چند میلیونی شهرهای اروپایی رها شده‌اند. گروههای تروریستی با این قبیل کشتن شهروندان، عملاً به اسلام هراسی و انزوا و طرد مسلمانان مقیم این کشورها دامن می‌زنند.
شاید بزرگترین وظیفه برای شناسایی، جذب، درمان و اطلاع‌رسانی به نیروهای امنیتی بر عهده خود جامعه مسلمانان مقیم اروپا باشد. غیر از این، اسلام‌ستیزی و برکشیدن گروههای راست افراطی از عوارض دیگر این رویدادها خواهد بود.
[بابک‌داد]
سوم فروردین ۹۶ - پاریس
کانال تلگرام:
http://t.me/babakdad

هیچ نظری موجود نیست: