۱۳۹۴ دی ۲۳, چهارشنبه

نَسَق‌گیری دریایی سپاه؛ تیغ دولبه!


اول: سپاه دو قایق گشتی و ده ملوان آمریکایی را در آبهای ایران در خلیج‌ فارس بازداشت می‌کند. و بعد از ۲۴ ساعت رایزنی دیپلماتیک بین وزیران خارجه آمریکا و ایران، همه آنها را آزاد می‌کند.
دوم: از همان ابتدا پیداست که کمین نیروهای سپاه و دستگیری ملوانان آمریکایی، برای زهرچشم گرفتن و «نسق‌گیری» است. چون اگر غیر از این بود و ماجرایی مثل جاسوسی یا عملیات نظامی رخ داده بود، ایران می‌توانست و باید به نهادهای بین‌المللی و شورای امنیت سازمان ملل شکایت می‌کرد تا از آن مسیر قانونی دنبال شود. اما ظاهراً خود سپاه بهتر از همه می‌‌دانست که ملوانان آمریکایی راه گم کرده‌اند و برای انجام «عملیات یا جاسوسی» وارد آبهای ایران نشده‌اند و این اتهام‌ها قابل اثبات نیست‌. مسئله گم‌کردن مسیر شنلورهای کوچک در مرزهای آبی، امری بسیار عادی و متداول است و نمی‌توان از آن یک بحران ساخت. اما ادامهٔ بازداشت ملوانان آمریکایی تا ۲۴ ساعت، با چه انگیزه و هدفی رخ داد؟ و جنجال دیپلماتیک و خط‌و‌نشان کشیدن مقامات سپاهی به بهانه آن با چه هدفی انجام شد؟
سوم: پاسخ این قضیه را در خلال سخنان سردار فیروزآبادی رئیس ستاد‌ کل نیروهای مسلح می‌توان ‌یافت. او در سخنانی تهدیدآمیز گفته: این ماجرا باید برای «سنگ‌اندازان کنگره آمریکا» یک درس عبرت شود! و پیش‌بینی کرده که احتمالاً باز هم نیروهای آمریکایی در تور برادران سپاهی خواهند افتاد! که این، حاوی یک تهدید ضمنی و معنادار برای کنگره آمریکاست که خواهیم دید چه پیامدهایی دارد.
چیزی که سردار فکرش را نکرده این است که اگر پهنه دریاها و اقیانوس‌ها، به «کلاس درس» و محلی برای نسق‌گیری از مراکز قدرت دو کشور (مانند کنگره و بیت رهبری!) تبدیل شود، ممکن است این قضیه در دریاها و اقیانوس‌های دورتر، جور دیگری اتفاق بیافتد و آن وقت نتیجه خیلی به سود حکومت ایران نباشد! دریا محل درس دادن و نسق‌گیری سیاسی نیست که اگر باشد، همیشه این «کلاس» و پهنهٔ اقیانوس‌ها فقط در انحصار یک معلم نیست!
نتیجه: در جمهوری‌اسلامی همیشه فیروزآبادی‌هایی هستند که «ناخواسته» حرف راست را بگویند و پرده را کنار بزنند و انگیزه‌های اصلی را فاش کنند.
انگیزه برادران سپاه، نسق‌گیری از «مقامات سنگ‌انداز!» در کنگره آمریکا بود‌ و این نسق‌گیری بی‌ربط، البته تیغ دولبه و خطرناکی است. اگر تا قبل از این، سیاسی بودن اقدام سپاه در حد یک حدس و گمانه بود، اکنون «سردار» آن را بر زبان آورده و اثبات کرده. و با نهایت بی‌تدبیری، به عواقب این «کُری‌خوانی پر‌هزینه» خود حتی فکر هم نکرده است.
[بابک‌داد]
نشانی تلگرام

هیچ نظری موجود نیست: