۱۳۹۳ اسفند ۱, جمعه

حصر رسانه‌ای؛ حسادت کور!


چه موافق خاتمی باشیم و چه مخالف، از «حصر رسانه‌ای» او به هیچ شکلی نباید بگذریم. آنچه محسنی اژه‌ای به مطبوعات و رسانه‌ها دیکته کرده، نه «حکم قانونی» است و نه حتی مصوبه «شورای عالی امنیت ملی»! بلکه کودکانه‌ترین نوع کینه‌ورزی، انتقام و حذف است که فقط در سپهر سیاست جمهوری اسلامی رخ میدهد و در همه‌ جای جهان به این همه بلاهت و کوته‌نظری می‌خندند.
حزب سوسیالیست فرانسه (حزب حاکم) که دولت و اکثریت پارلمان این کشور را در اختیار دارد، در یک بیانیه‌ حزبی به اقدام عجیب قوه قضائیه ایران در «ممنوعیت رسانه‌ای خاتمی» اعتراض کرده و خواستار مراعات حقوق مدنی او و آزادی مطبوعات شده است. خدا کند سخنگوی وزارت خارجه دولت آقای روحانی، فرق «مواضع دولت‌ها» با بیانیه حزبی را بداند و این بیانیه را «دخالت فرانسه در امور داخلی ایران!» نام نگذارد که موجب استهزاء و سرافکندگی دولت تدبیر و امید(!) می‌شود و سواد! دیپلماتیک خانم سخنگو را هم فاش می‌کند.) ضمن اینکه منتظریم واکنش آقای روحانی را درباره ممنوعیت رسانه‌ای خانمی ببینیم.
و اما…
«حصر» آقایان موسوی، کروبی و خانم رهنورد «غیرقانونی» است. ما بخصوص اگر مخالف‌شان باشیم، باید از حقوق آنان دفاع کنیم. (اگر موافق کسی باشیم که بدیهی است از او دفاع کنیم. دفاع از حقوق و آزادی افراد؛ وقتی ارزشمند است که با آنها رقیب و یا مخالف باشیم و در برابر ظلم به مخالفان خود ساکت ننشینیم.)
علاوه بر حصر، «ممنوعیت رسانه‌ای خاتمی» هم غیرقانونی و ظالمانه است؛ پس اگر مخالف خاتمی هم باشیم، نباید اجازه بدهیم این بی‌قانونی‌ها رواج یابند و نهادینه شوند. وگرنه روزی که تیغ بی‌قانونی‌ را بر گردن ما بسایند، کسی نخواهد ماند تا داد ما را بستاند. من برای اعتراض به اعدام فرزاد‌ و شیرین و… دادگاهی شده‌ام. به ممنوعیت تدفین «مُهنا» دختر مظلوم بهایی در گورستان شهرشان اعتراض کرده‌ام. از حقوق هر که ظلمی بر او رفته دفاع کرده‌ام تا «تمرین کنم تفاوت‌ها را نبینم». ظلم، ظلم است. بر هر که به ناحق تیری بزنند، باید که از تن من هم خون جاری شود. قبل از آنکه بدانم آن «فرد مظلوم» که بود. و چگونه فکر میکرد. باید بیاموزم که تفاوت‌ها نادیده رها کنم که دفاع از مظلوم، خود به تنهایی یک فضیلت است.
این سیاه‌بختی امروز، نتیجه و «تاوان» آن دیروزی است که هر ظلمی که دیدیم؛ سکوت کردیم. بعد از این به اندازه بضاعت خود تلاش کنیم «رسانه_همه_مظلومان» باشیم و به قول سعدی: «به قدر وُسع بکوشیم.»
به راه بادیه رفتن، به از نشستنِ باطل
که گر مراد نیابم، به قدر وُسع بکوشم!
[بابک داد]

*ترجمه فارسی بیانیه حزب سوسیالیست فرانسه چنین است: حزب سوسیالیست فرانسه بی عدالتی و نقض حقوق "محمد خاتمى" رئیس جمهور سابق ایران، توسط قوه قضائیه جمهوری اسلامی را محکوم میکند.
قوه قضائیه ایران به ابزاری در دست تندروها برای سرکوب آزادی بیان تبدیل شده و اکنون "محمد خاتمی" رئيس جمهور سابق اصلاح طلب را که یک مرد محبوب و مورد احترام در ایران و در سراسر جهان است، هدف بی عدالتی قرار داده است. بدین طریق که قوه قضائیه، مطبوعات و رسانه های ایران را از انتشار سخنان و تصاویر آقای خاتمى و حتی از ذکر نام وی منع کرده است!
حزب سوسیالیست این "تصمیم خودسرانه" را که ناقض حقوق اساسی فرد و آزادی مطبوعات است، به شدت محکوم می کند و از مقامات ایرانی میخواهد به حقوق "محمد خاتمى" احترام بگذارند. لینک 

هیچ نظری موجود نیست: