۱۳۹۳ بهمن ۱۷, جمعه

«پایان داعش»؛ از کوبانی تا اردن!


آغازِ «پایان داعش» از کوبانی!
حدود هفت ساعت قبل (اولین ساعات بامداد پنجشنبه) «ناصر جودِه» وزیر خارجه اردن در گفتگویی اختصاصی با شبکه cnn, از تصمیم خلل‌ناپذیر کشورش برای انتقامی سخت از داعش خبر داد. او گفت: داعش نماینده هیچ دین و مرامی نیست و هر کجا بروند از قصاص جنایت هولناکی که کردند در امان نخواهند بود. انتشار فیلم هولناک سوزاندن خلبان ۲۶ ساله اردنی که ماه قبل بعد از سقوط هواپیمایش در شهر رقه سوریه، به اسارت گروه داعش در آمد، موجب نفرتی عمیق و خشمی فراگیر در میان مردم کشور اردن شده است. آنگونه که در تظاهراتی بلافاصله، مردم به سمت کاخ پادشاه حرکت کردند و خواهان اعدام فوری «ساجده الریشاوی» تروریست زندانی توسط دولت شدند. داعش که احتمالا خلبان اردنی را در اوایل ژانویه سوزانده بود، در اقدامی ریاکارانه دولت اردن را زیر «فشار» گذاشت تا این زن تروریست را با خلبان جوان معاوضه کند. بر خلاف تصور داعش که تصور نمی‌کرد اردن حاضر با معامله باشد، اردن این پیشنهاد را پذیرفت. داعش که‌خلبان اردنی را سوزانده بود، قصد داشت بعدها دولت اردن را مسئول کشته شدن خلبان جوان معرفی کند و لابد مردم اردن را در برابر دولت آن کشور بشوراند و از اردنی‌های معترض، برای پیوستن به صفوف خود یارگیری بکند. اما پاسخ مثبت دولت اردن برای معاوضه، داعش را غافلگیر و آچمز کرد! اردن اعلام کرد با پیشنهاد معاوضه موافقت می‌کند؛ مشروط بر آنکه از سلامتی خلبان «معاذ الکساسبه» مطمئن شود! شرطی که داعش قادر نبود برآورده‌اش کند. وزیر خارجه اردن به cnn گفت: «ما از ابتدا هم شک داشتیم خلبان‌مان هنوز زنده باشد. اما امیدواری‌مان را هم حفظ کردیم.»
داعش که نمی‌توانست نشانه‌ای از سلامتی خلبان مقتول ارائه کند، به «سکوت رذیلانه» رو آورد و بعد از دو روز بیخبری، با کشتن گروگان ژاپنی زیر میز مذاکره زد! این گروه تروریستی تلاش کرد در این بازی روانی، نقش مغلوب و بازنده خود را با نقش یک «مهاجم کم‌حوصله!» عوض کند تا مسئولیتی متوجه او نباشد. داعش قبلا خلبان جوان را کشته (سوزانده) بود‌ و فیلمی حرفه‌ای برای هراس‌افکنی از آن ساخته بود و در یکماه اخیر، مشغول مونتاژ آن فیلم هولناک بود. بنابراین نشانه‌ای از سلامتی خلبان مقتول نداشت تا به اردن ارائه کند. همین امر باعث میشد تا افکار عمومی جهان عرب و اسلام، به زودی به نیرنگ و خدعه داعش در این قضیه هم پی ببرد! لذا به سیاست وحشت‌آفرینی خود شدت بخشید. ابتدا گروگان ژاپنی را سر برید و سپس فیلم سوزاندن خلبان اردنی را با این ادعای دروغ که او را همین امروز کشته‌ایم، منتشر کرد! بعد از انتشار این فیلم جگرخراش از سوزاندن یک خلبان جوان با سیمایی معصوم و دوست‌داشتنی، آن هم در قفسی محکم و آهنین، خشم ملت اردن چنان برانگیخته شد که محال است مانند قبل داعش جرأت کند در اردن آفتابی شود و از مردم آن خطه یارگیری کند.
داعش بازنده بزرگ این ماجراست. ساختن چنان فیلم ماهرانه‌ای، کار «چند روز» بعد از مذاکرات «معاوضه گروگان و زندانی» نبود. «معاذ» قطعا چند هفته قبل سوزانده شده بود و موقع پیشنهاد دروغین داعش برای معاوضه او با ساجده، داعش در حال مونتاژ فیلم ۲۵ دقیقه‌ای هالیوودی از سوزاندن معاذ بود. پس اساس پیشنهاد معاوضه، یک‌ نیرنگ و دروغ بود و «دروغ» آبروی داعش را نزد مسلمانان ناآگاهی که با داعش همدلی داشتند، به شدت کم خواهد کرد. از طرفی در مناسبات سیاسی و دیپلماسی (چه برای مذاکره و یا هر تعامل سیاسی دیگری)، «داعش» در وضعیت وخیمی قرار می‌گیرد.
ملک عبدالله پادشاه اردن که از جوانی خلبان ماهر جنگنده‌ها بود، وفتی فیلم دلخراش سوزاندن خلبان جوان «مُعاذ» توسط داعش منتشر شد، سفرش را به آمریکا ناتمام رها کرد و به کشورش بازگشت و ضمن همدردی صمیمانه با خانواده معاذ، در آئین سنتی سوگواری عشیره او شرکت کرد. پادشاه سپس لباس رزم پوشید و در چندین سورتی، اسکادران جنگنده‌ بمب‌افکن‌‌های اردن را رهبری کرد و مواضع داعش را در نقاط مختلف سوریه منهدم نمود.
ساعاتی قبل از نگاشتن این سطور، شبکه سی‌ان‌ان در گفتگویی با وزیر خارجه اردن، عزم راسخ این کشور برای محو داعش را با پرسش‌های مختلف سنجید:[تصمیم اردن برای ضربه‌زدن به داعش «به هر شیوه ممکن» یک تصمیم خلل‌ناپذیر است و این تازه آغاز تقاص آنهاست.]
شیوه وحشیانه سوزاندن خلبان جوان، اینک خشم جهانیان و مردم اردن را به طرز کم‌سابقه‌ای برانگیخته است و آنطور که وزیر خارجه اردن می‌گوید: «اردن مصمم است به هر شیوه‌ای، داعش را تعقیب و ‌نابود کند.»
نبردهایی که «پادشاهان» در کنار جنگجویان و سربازان میهن، لباس رزم بپوشند و شانه به شانه آنها بجنگند، نقاط غرورآفرین تاریخ را ساخته‌اند. اینک گروه باج‌خواه و تروریستی داعش، به سختی بتواند از چنین مهلکه‌ای جان به در ببرد. در همسایگی داعش، حالا یک دشمن مصمم شمشیر انتقام برکشیده است. سئوال این است؛ آیا «پایان داعش» شروع شده است؟
من می‌‌گویم پایان داعش، از «کوبانی» و به دست دختران و زنان غیرتمند کُردستان شروع شده است. بانوانی که تعظیم و تکریم شجاعت آنها، قلمی جادویی می‌طلبد.
[بابک داد]
‫#‏کلنا_معاذ_الکساسبه‬ ، ‫#ملک_عبدالله ، #‏اردن‬ ، ‫#‏کوبانی‬، ‫#‏داعش‬ ، ‫#‏ناصر_جوده‬
‪#‎cnn‬ , ‪#‎isis‬ , ‪#‎jordan

هیچ نظری موجود نیست: