۱۳۹۳ دی ۱۹, جمعه

سه حمله تروریستی پاریس؛ «پایان» چگونه روی داد؟


برج درخشان ایفل، پنجشنبه‌شب ساعت ۲۰ برای همدردی و سوگواری نمادین با روزنامه‌نگاران قربانی مجله «شارلی‌ابدو»، خاموش شد
و شعار فراگیر «من شارلی هستم»
به شعار بزرگتر «پاریس، شارلی است» تبدیل شد و
روی عمارت اتوال شانزه‌لیزه با نور به نمایش در آمد.

در دو عملیات همزمان و ضربتی که در دو نقطه انجام شد، به دو گروگانگیری مرتبط در پاریس خاتمه داده شد. گروگانها رها شدند و گفته می‌شود در یک عملیات، هر دو برادر «کواشی» که عامل حمله به مجله شارلی‌ابدو بودند، بعد از تبادل آتش با پلیس کشته شده‌اند. گروگانگیر فروشگاه ناحیه ونسان هم که از دوستان برادران کواشی بود، در عملیات همزمان آزادسازی گروگانهایش کشته شده است. هرچند در ونسان چهار گروگان نیز کشته شده‌اند.
ساعت ۱۳ امروز، در حالی‌که چشمها به «دام مارتان» در شمال پاریس دوخته شده بود تا سرنوشت دو برادر تروریست یعنی «سعید و شریف کواشی» و گروگانی که در یک کارگاه انتشاراتی گرفته‌ بودند مشخص شود، از ناحیه ورودی و مهم «پوخت دو ونسان» خبر تلخ دیگری رسید. فردی به یک سوپر‌مارکت «هایپر کشه» حمله کرده و بعد از تیراندازی و کشتن احتمالا یک تن، شش نفر را گروگان گرفته است.
بدین ترتیب از ظهر امروز، «نخ ارتباطی» حملات تروریستی پاریس، وضوح بیشتری یافت. سه حمله پیاپی را مرور کنیم:
★ حمله اول به مجله فکاهی شارلی‌ابدو انجام شد که طی آن هشت ژورنالیست و دو پلیس ‌کشته شدند. عاملان حمله دو برادر به نامهای سعید و شریف کواشی، قبلا در عراق آموزش نظامی دیده بودند و از اعضای گروههای تندروی جهادی به شمار می‌روند و مسلح به سلاح‌های خودکار و مواد منفجره بودند.
★ حمله دوم دیروز انجام شد و در محله «مون روژ» در جنوب پاریس رخ داد. در حاشیه یک تصادف عادی دو خودرو، فردی که بعدا معلوم شد آفریقایی‌تبار است و «اَمِدی کولیبالی» نام دارد، با اسلحه کلاشینکوف سر رسید و با شلیک مستقیم یک پلیس زن را کشت و یک پلیس دیگر را زخمی کرد و از محل گریخت. هم او، مظنون اصلی حمله امروز به سوپرمارکت ونسان بود که حالا دیگر هویت او تأیید شده است.
★ حمله سوم امروز ساعت ۱۳ رخ داد. درست وقتی که پلیس، برادران کواشی را محاصره کرده بودند، با حمله به سوپرمارکت ناحیه مهم شرق پاریس یعنی «پوخت د ونسان» روی داد که قطعا با هدف بهم ریختن تمرکز پلیس انجام شده بود.
ساعتی قبل با حمله همزمان پلیس به این دو‌نقطه، هر دو ماجرا با موفقیت خاتمه یافتند و گروگانها سالم آزاد شدند. هویت گروگانگیر سوپرمارکت ونسان تأیید و معلوم شد او، فرد سیاهپوستی بنام «اَمِدی کولیباری» است که از دوستان نزدیک برادران کواشی بوده و مانند آنها در گروههای افراطی جهادی عضویت دارد.
اَمِدی کولیباری حدود دو ماه قبل از زندان آزاد شده بود و با «شریف کواشی» در یک پرونده تروریستی محاکمه شده بود. برای همین احتمال همدستی او و دوست دخترش «حیات» با برادران کواشی، در این سه حمله افزایش یافته بود. پلیس هنوز از شهروندان برای یافتن «حیات» اطلاعیه پخش می‌کند، زیرا گمان می‌رود او به عملیات تلافی‌جویانه دیگری دست بزند.
★ حملات تروریستی در پاریس حکایت از این دارد که قضیه فراتر از این چند نفر باشد. همین حالا از یک گروگانگیری تازه در شهر مون‌پلیه خبر رسیده. امروز برخی نقاط توریستی تعطیل و برخی خطوط مترو در ساعات اخیر مسدود شدند و پاریس هنوز تحت کنترل شدید امنیتی قرار دارد. چون معلوم نیست چند جهادگر افراطی دیگری، برای شلیک به آرامش این شهر، نقشه‌های شوم در سر داشته باشند؟ اکنون دو برادر تروریست و شریک سوم‌ آنها کشته شده‌اند و پلیس در پی «حیات» است که ممکن است بخواهد حمله تلافی‌جویانه‌ای به مردم بی‌دفاع انجام دهد.
★ دو برادر کواشی و نفر سوم کولیباری، قبل از عملیات پلیس در تماس تلفنی خبرنگار به شبکه تلویزیونی BFMtv فرانسه گفته بودند از القاعده یمن آمده‌اند و مأموریت‌شان، کشتار هیأت تحریریه مجله شارلی‌ابدو بوده است. نوار صوتی مصاحبه‌های کوتاه آنها لحظاتی قبل از این شبکه تلویزیونی پخش شد.
اگرچه پاریس هنوز در شوک قرار دارد، اما مردمی که هنوز سوگوار قربانیان مجله شارلی‌ابدو و قربانیان هستند، خود را برای برپایی یک راهپیمایی بزرگ در روز یکشنبه آماده می‌کنند. تظاهراتی برای دفاع از «جمهوری، آزادی و نفی ترور و خشونت و افراطی‌گری»؛ آرمان‌هایی که از دیرباز در فرانسه محترم بوده‌اند و همه شهروندان و گروه‌های سیاسی بر آنها اتفاق‌نظر و اتحاد دارند.
[بابک داد]