۱۳۹۱ اسفند ۲۵, جمعه

خطبه هاي لنگه به لنگه جنتي! بررسي "پير مغزي" در مقامات نظام



سالخوردگي بخشي از عمر است و هرگز عيب نيست، اما "پيرمغزي" به خصوص در ميان مسئولان كشور و [در اينجا آيت الله جنتي] از بدبختي هاي بزرگ مردم ماست.اين عارضه امروز باعث شد آقاي جنتي خطبه هاي نماز جمعه امروز تهران را لنگه به لنگه بخواند و قافيه هاي تنگي پيدا كند!
"پيرمغزي"؛ يعني ذهن و مغزي كه از تكاپو و حيات و زايندگي و پويايي افتاده و به قول خلبانها روي وضعيت "اتو پايلوت" يا خلبان خودكار تنظيم شده و خود به خود در يك سطح و ارتفاع معيني حركت مي كند و ممكن است سال به سال هم تغييري در آن روي ندهد. پيرمغزي فرد را دچار مشكلات مختلفي مي كند، از جمله اينكه قدرت حافظه و ذهن و بيان او را كُند مي كند و مثلا" يادش مي رود كه چند خط بالاتر، چيزي گفته و نبايد دو دقيقه بعدش يك طوري حرف بزند كه ضد سخن قبلي خودش باشد و در واقع خودش نبايد سخن خودش را نقض كند. اما او حتي همين نقض كردن و نكردن هم در خاطرش نمي ماند و برايش اهميتي ندارد. حرفهاي آدمهاي "پيرمغز" اغلب تكراري، شعاري و تهي است و كمترين منطق و انسجامي ندارند و مثل رانندگي يك آدم خواب آلود، پر از قيقاج و پيچ و تاب و تضاد و تناقض است!
با اينكه متوسط سني مقامات جمهوري اسلامي بالاي هفتاد سال است؛ ولي نكته تلخ و تأسف بار اين است كه "پيرمغزي" در ميان مسئولاني كه سنين كمتري هم دارند، به شدت رايج و شايع شده است! فلج ذهني و پيرمغزي ربط مستقيمي به "سن بالا" ندارد و شما مي توانيد نشانه هاي "پيرمغزي" را در برخي روحانيون ميانسال و مسئولان جوان و حتي در برخي نوجوانان بسيجي هم مشاهده كنيد. در مورد افراد خاصي مثل آقاي جنتي، به نظرم "پايلوت مغز" او به كلي از كار افتاده و يكي از رازهاي خلقت اين است كه اين ذهن فلج و اين مغز مُرده، چطور هنوز علائم باليني دارد و هر از گاهي بيب بيب مي كند؟!
امروز آقاي جنتي در يك خطبه نيم ساعته، چندين سخن متضاد و متناقض گفت كه هر جمله اش، متضاد جمله هاي قبلي بود. از يكسو از كمرشكني گراني ها ناليد و كمي بعد پُز اوضاع عالي اقتصادي كشور را داد!! يك جا مردم را "ديندار و آگاه" ناميد كه در اين 33 سال در انتخابات شركت كرده اند و "انتخابات و مردمسالاري در ايران الگوي جهانيان شده است!" و بعد به همين مردم الگوي جهان، هشدارهاي اخلاقي داد!
پيرمغزي و آشفتگي ذهني آقاي جنتي، واقعا" امروز مرا به اين فكر انداخت كه نمازگزاران جمعه و شنوندگان سخنان او حتي اگر سربازان وظيفه و جوانان بسيجي هم باشند، به مرور شبيه او شده و به "پيرمغزي زودهنگام" دچار مي شوند. شايد بهترين خدمت خانواده و دوستداران اين پيرمرد اين باشد كه او را به استراحت ببرند و تحت درمان قرارش بدهند و او را به استعفاء از مناصب و مشاغل حساس تشويق كنند. پيرمغزي آقاي جنتي باعث شده كه او "تصوير بيروني" خود را هم مانند افرادي با ذهن پويا نتواند ببيند و حتي نفهمد كه چه كاريكاتوري از خودش ايجاد كرده و حرفهايش تا چه اندازه به خودش و به رهبر فرظانه اش(!) و به اينجور مقدسات(!) آسيب مي زند! او استاد "بد دفاع كردن" است و از هر چيزي كه دفاع و حمايت كند، پيشاپيش آن را به لجن مي كشد! مروري بر خطبه هاي امروز آيت الله جنتي براي اثبات "پيرمغزي حاد" او كافي است. اميدوارم خانواده اش به او رحمي بكنند و از تمسخر بيشترش جلوگيري كنند. او به طرز وحشتناكي به استراحت در يك آسايشگاه آرام نياز دارد. اين يك توصيه انساني است وگرنه شخصا" نگران حال او نيستم و ترديد ندارم روزي پشت همين تريبون نماز جمعه دچار يك واكنش ناگهاني يا جنون ادباري مي شود و يكباره يك سيركي به راه مي اندازد. در محافل كوچكتر نمونه هاي چنين حملات جنون آميز را در پيرمغزان ديده ايم! گاهي با رقص هيستريك در مجلس عزاداري! و گاهي حتي با ادرار كردن روي مردم! ذهن فلج، محكي براي ارزيابي خوب و بد ندارد و اسمش هم رويش است: جنون آني! پيرمغزها خيلي زيادتر از افراد عصبي، دچار جنون آني مي شوند.  
از تناقض گويي هاي امروز جنتي، براي رعايت اختصار فقط دو نمونه را ارائه مي كنم كه به اوضاع كشور و مردم مربوط است:
[اول] جنتي با اشاره به پيش بيني "رجعت چاوز در عصر ظهور!" كه در پيام تسليت احمدي نژاد ذكر شده بود، اين بحث را يك بحث نقلي و ديني دانست و ضمن انتقاد از بدعت احمدي نژاد گفت: "اين بدعتها بد است و مردم ناراحت مي شوند!" البته معلوم نيست مردم اصلا" از اين موضوع ناراحت شده اند يا كك شان هم نگزيده است؟ آيا اصلا" براي اين مردم، ديگر اهميتي دارد كه يك بحث ديني، تحريف بشود يا نشود؟ و يا چاوز همگام با مسيح و مهدي ظهور بكند يا نكند؟! جنتي نگفت اين مردم چگونه ناراحتي خود را ابراز كرده اند كه كسي جز آقاي جنتي آن ناراحتي و واكنش ديني مردم را نديده است؟ آيا مثلا" تظاهراتي يا تحصني كرده اند؟ آقاي جنتي مدعي است كه اين مردم خيلي درد دين دارند و نبايد ناراحتشان كنند. اما بلافاصله اين تعارف را از ياد برد و با اشاره به فرارسيدن تعطيلات نوروز، به همين مردم ديندار هشدار داد كه "رعايت حلال و حرام را در ايام عيد بكنيد"!
[دوم] آقاي جنتي درباره تحريم ها و فشارها گفت: "گراني كمرشكن شده و من نمي دانم در آينده وضع بهتر مي شود يا بدتر مي شود؟! تنها چاره، صبر كردن است! چاره‌ای هم نیست، چه کار کنیم؟ سروصدا راه بیاندازیم؟ آشوب کنیم؟ نظام را زیر سؤال ببریم؟ قند در دل اروپا و آمریکا آب کنیم؟ نه این کار درست نیست!" اين سخنان جنتي يعني فشارها چنان كمرشكن هستند كه اگر قند در دل دشمنان آب نمي شد، مردم حق داشتند به خيابان بريزند و آشوب كنند. شبيه همان سخني كه چندي قبل مصطفي پورمحمدي رئيس سازمان بازرسي كل كشور گفت: "اگر اين گراني ها در كشورهاي اروپايي رخ داده بود، مردم غرب همه جا را به آتش كشيده بودند!"
آقاي جنتي لحظاتي بعد از اين "ذكر مصيبت" درباره گراني هاي كمرشكن، دوباره دچار آلزايمر شد و از شكوفايي اقتصادي كشور دم زد! او در چرخشي 180 درجه اي گفت: "دشمن مي خواست ما را تحريم فلج كننده بكند، اما در اين كار موفق نشد!" داوري درباره اينكه در "تحريم فلج كننده" آيا غرب موفق شده يا نه، به عهده خوانندگان و مخاطبان! جنتي سپس گفت: "با همه این سختی‌ها، بحمدالله پیشرفت‌های علمی، اقتصادی و نظامی داشته‌ایم. بورس ما 63 درصد رشد داشته‌ است و ما جنگنده ضد رادار ساخته‌ایم!!" [راستي دراين سالها، رقم معنادار 63% عجب رقم پرمصرفي بوده و هست]! جنتي درباره رشد 63 درصدي بورس مي گويد، اما نمي تواند بگويد اين رشد بورس (تازه اگر واقعي باشد) آيا روي سفره خالي مردم و رفع گراني هايي كه خودش از آنها مي نالد، تأثيري دارد يا نه؟! و اگر اينهمه رشد اقتصادي داريم، ديگر دعوت مردم به "صبر" براي چيست؟ و دعا براي نجات كشور براي چيست؟ آقاي جنتي نگفت ساختن و داشتن جنگنده ضد رادار (اگر اين هم يك ادعاي توخالي نباشد) براي كشوري كه در تأمين نان و مرغ و برنج مردمش درمانده و حقوق كارگرانش "يك پنجم خط فقر" است و كارخانه هايش به ورشكستگي و تعطيلي كشيده شده اند، چه ضرورتي دارد؟ او نگفت اگر كه اين نسخه مضحك و بي سروته "صبوري" كه براي مردم مي پيچد، آيا بالاخره به گشايشي در اوضاع منتهي خواهد شد يا خير؟! آيا با صبر، گراني و بيكاري و معضلات كشور پايان مي يابند؟ و آيا اصلا" مي شود با اين درآمدهاي ناچيز و كم، نيازهاي اوليه سفره يك خانواده را تأمين كرد و سر سفره به جاي نان و غذا "صبوري" جلوي بچّه ها گذاشت؟
آقاي جنتي در آخر فقط يك دعاي "درست" كرد كه البته خطابش با دشمنان بود. او گفت كشورهاي غربي بالاخره تسليم اراده نظام براي داشتن انرژي هسته اي مي شوند و براي همين كه از اول بيخودي مانع تراشي كردند و آخر سر هم بالاخره تسليم خواهند شد، پس "جاهل" هستند. سپس دعا كرد: "خدايا به آنها عقل بده و ما را از دست اين جاهلان نجات بده!"
آيا عجيب نيست كه مقامات نظام و آيت الله جنتي كه نظام را در مذاكرات هسته اي و كوفتن مشت هاي پي در پي بر دهان دشمنان «پيروز» مي دانند، چنين با التجا و التماس از خدا "نجات" مي طلبند؟! آيا اين التجا و التماس، موضع يك فرد برنده است يا يك موجود درمانده و بازنده؟
ما هم اميدواريم از دست اين "جاهلان پيرمغز" نجات يابيم، چون بعيد است خدا هم بتواند به آنها عقلي بدهد! در كنار اين، بايد هم آرزو و هم تلاش كنيم تا اين مسئولان بي كفايتي كه با ذهن متوّهم و مغز پريشان خود، يك كشور پرافتخار را به آستانه ورشكستگي و فروپاشي رسانده اند، دست از سر اين كشور و مردمش بردارند.
مردمي كه به اعتراف آقاي جنتي 33 سال است كه درگير هزاران مشكل شده اند تا نظام بتواند آمريكا را به زمين بزند و "مردم هم مثل همين تظاهرات نصفه روزه 22 بهمن مشت محكمي به دهان آمريكا بزنند"! و تازه با اينهمه مشتي كه بر دهان دشمن كوفته اند، به اعتراف همين آقاي جنتي، "همه زير بار گراني كمرشكن درمانده اند!"
مسئولان در حالي كه "آروغ سيري" مي زنند و خبر از شكم گرسنه فرزندان مردم ندارند، هميشه با گستاخي از رونق خيالي اقتصادي سخن گفته اند؛ ولي مردم را به قناعت و صبوري در برابر مشكلات فرا خوانده اند! و نمي دانند اين تناقض سخنشان، چقدر ابلهانه است. آنهايي كه قرار بود شيفته خدمت باشند و حالا در مسابقه مال اندوزي و اختلاس و فساد از همديگر سبقت گرفته اند و از سوي پيرمغزان محافظه كاري مثل همين آقاي جنتي "تأييد صلاحيت" مي شوند.
در آخر اين را هم بگويم كه يكي ديگر از مشكلات پيرمغزي هم است كه مغز فرد را از "واقعيت" تهي مي كند و "توّهم" را در ذهنش جايگزين مي كند. در مورد آقاي جنتي نمي دانم كه مغزش از اول چه وضعي داشته، ولي مطمئنم كه گذر عقل هرگز به آن مغز پير و افليج نيفتاده است؛ وگرنه به مردمي كه نگران نان شب عيد خود هستند، هشدار اخلاقي نمي داد و توصيه نمي كرد كه در ديد و بازديدها و سفرهاي نوروزي، رعايت حلال و حرام را بكنند!

۴ نظر:

Unknown گفت...

یکی از زیباترین مقالاتتون بود..نقد گام به گام! پایدار باشید

سلام گفت...

جناب آقای داد عزیز خدا بهتون خیر بده، من دیگه خواب و خوراک ندارم اگر خدای نکرده یک روزی این شو هفتگیِ طنز‌هایِ فسیلی جنتی نباشه ما میمانیم و حوضمان.

ناشناس گفت...

سلام
مگه من نگفتم اگه خواستین توی قسمت نظرات بذارین ایمیل منو پاک کنین
چرا اینکارو نکردین
خواهشا ایمیل منو بردارین
ممنون

ناشناس گفت...

ممنون از زحماتی که برای بالا بردن سطح آگاهی عمومی می کشید.

دست « حق » به همراهتان