۱۳۹۱ دی ۱۸, دوشنبه

فرزاد جمشیدی و «دین بازی»!



این فيلم، یک تجربه شخصی و تازه در خبررسانی است و با شیوه ای غیرمستقیم و انتزاعی، ماجرای گوينده ارزشی(!) صدا و سیما را به تصویر مي كشد. «دين بازي!» مروري است متفاوت بر ماجراي فرزاد جمشيدي گوينده اي كه از مكه براي دختري جوان «فركانس فريب» فرستاد و او را در جزيره كيش «مات» كرد.
بسیاری از مردم از فن بیان و تسلط فرزاد جمشیدی در چیدن کلمات مسلسل وار در برنامه های مذهبی انگشت به دهان می مانند. با این حال، اغفال دختری جوان که در برنامه زنده از او طلب دعای خیر کرده بود، نشان داد که فرزاد جمشیدی با کلمات زیبا نوعی «دین بازی» می کند و ایمانی که از آن دم میزند، جز در ظاهر وجود ندارد. اگر روند دادگاه با دخالت بزرگان نظام مختل نمی شد، مایل به ورود به پرونده اخلاقی کسی نبودم. این شیوه جمهوری اسلامی مورد انتقاد ماست که با حربه اخلاقیات، مخالفان سیاسی را سرکوب می کند و مورد تأیید من نیست. اما برای گشودن بحثی درباره تبعیض های قضائی، این مورد مثال خوبی بود که مردم بخاطر شناخت مجری، و وصل بودن این داستان به دین و دین فروشی و دین بازی، به چیزهای با ارزشی بیاندیشند. منجمله به علت دین گریزی جوانان، زیرا بارها دیده اند که واعظان در خلوت خود، کارهای دیگری می کنند و فقط نان دین را می خورند.
بیت رهبری مانع از رسیدگی به پرونده قضائی فرزاد جمشیدی مجری محبوب ضرغامی شده است. او در برنامه زنده از صحرای عرفه، دختر جوانی را به قصد «دعای از راه دور» فریفت و در بازگشت به ایران، وی را در جزیره کیش «مات» کرد و بعد از تعرض جنسی و کلاهبرداری اخلاقی و مالی، به دختر جوان گفت همسر و فرزندانی دارد و حاضر به ازدواج با او نیست! این برنامه تلفیقی از یک فیلم تلویزیونی است که فرزاد جمشیدی در نقش خودش در حال بازی با کلمات و «دین فروشی» از سیماست و شخصیت اصلی فیلم «امیر جعفری» در نقش مردی است که با تظاهر به بیوه بودن، به اغفال یک دختر جوان و بهره کشی از او مشغول است. بخشهای این فیلم و چند اجرای واقعی از این مجری ارزشی در هم آمیخته شده که نام آن را «دین بازی» نهاده ام. برداشتی است از این ماجرا که بیت رهبری با فشار بر دادگاه، از روند قانونی آن جلوگیری کرده است. در سرزمینی که دینداران یا «قلاده پوش» می شوند و در هیأتهای مذهبی زوزه می کشند و یا مانند فرزاد جمشیدی با ظاهرسازی کلمات شیوا، به عشوه گری دینی می پردازند، «دین بازی» یک موضوع قابل تأمل است. این برنامه فقط گوشه ای از دین بازی در ایرام امروز ماست.
با این پرسش که چرا وقتی مردم عادی، جریمه کمترین تخلفات خود را باید بپردازند، برخی افراد مجرم در بیت رهبری پناه می گیرند و از قانون می گریزند. کسانی مانند جهرمی، فلاحیان، حسینیان، و دهها مورد دیگر. شاید این برنامه که تلاش شده خشکی برنامه های سیاسی را نداشته باشد، بتواند اندکی تأمل و اندیشه را به ذهن مخاطبان عمومی میهمان کند.
در فيس بوك همگاني بحثهاي روز را دنبال مي كنيم.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

ممنون از اطلاع رسانی و وطن دوستی

ناشناس گفت...

با سلام عالی بود اما بنظر من اگر کوتاه تر باشند بهتر است .
موفق باشید