۱۳۸۹ دی ۱۵, چهارشنبه

خاتمي به هدف زد: آنها از «احتمال» حضور مخالفان هم وحشت دارند!


خاتمي به هدف زد:
آنها از «احتمال» حضور مخالفان هم وحشت دارند!
به نظرم خاتمي درست به هدف زده و همين باعث عصبانيت شديد مقامات نظام شده است. او سه شرط براي «احتمال حضور در انتخابات» گذاشت و مقامات با عصبيت و پرخاشگري، پرده از خيلي چيزها برداشتند؛ اولي اينكه «فتنه گران جماعت محدودي» نيستند كه بشود حتي براي تظاهر هم به آنها امتياز حضور در يك انتخابات داد! اين يعني حكومت بيش از خود ما، از قدرت و پتانسيل مردم معترض و مخالفانش آگاه است.
كمتر از يك هفته طول كشيد تا دريابيم خاتمي اين بار درست به هدف زده است و پرده هاي تازه اي از وحشت حاكمان را به كناري زده است. خاتمي اگرچه با گذاشتن اين سه شرط براي ورود به رقابتهاي انتخاباتي، خودش را در معرض انتقادهاي معترضان و مخالفان نظام قرار داد، اما به گمانم او هدف بزرگتري را دنبال مي كرد و به نتيجه آن هم رسيد. هدفي كه امروز با اعتراف عريان «احمد جنتي» دبير شوراي نگهبان به دست آمد. اينكه جمهوري اسلامي، حتي در شكل ظاهر هم نمي تواند پنهان كند كه يك نظام غيرانتخاباتي و تك حزبي است و همه تظاهرش به انتخابات، يك نمايش رسواست.
بعد از كودتاي انتخاباتي 88 به اين سو، آيت الله خامنه اي بارها تلاش كرد «فتنه گران» را جماعت محدودي بنامد كه در مقابل «رأي مردم» و «خواست نظام» ايستادگي و لجاجت مي كنند. تريبون هاي رسمي نظام و شخص رهبري بارها از «پيروزي 80 درصدي نظام در انتخابات 88» سخن گفته اند و تمامي آراي مخالفان را هم به عنوان «تأييد نظام با رأي مردم» تبليغ مي كنند. اكنون و در آستانه انتخابات مجلس نهم، خاتمي به يكي از سران فتنه(!) كه به قول مقام رهبري، هيچ جايگاهي در ميان مردم ندارند، سه شرط گذاشته تا «شايد» معترضان در انتخابات بعدي شركت كنند. اين سه شرط خاتمي، براي هر كسي كه كمترين شناختي از حكومت داشته باشد، «شرط محال» و ناممكن هستند: التزام به قانون اساسي، آزادي كليه زندانيان سياسي و برگزاري يك انتخابات قانونمند و آزاد! اين سه شرط، محك بزرگي براي رد اين ادعاي رهبري بود كه اگر «فتنه گران» در اقليت هستند و اگر واقعا" منفور ملت هستند، پس چرا رهبر و مقامات نظام حتي از «احتمال حضور» آنها در انتخابات بعدي از حالا چنين به هراس و وحشت افتاده اند؟
خاتمي با شناخت دقيق از وضعيت فعلي نظام، اين سه شرط محال را مطرح كرد زيرا مي دانست بعد از پاسخ حاكميت به اين سه شرط، پرده ديگري از رسوايي هاي اين نظام غيرمردمي برملا خواهد شد. واقعيتي كه به سخنان عصبي آيت الله جنتي وفاش شد. واقعيت اين است كه جمهوري اسلامي ديگر تحمل برگزاري هيچ انتخاباتي را ندارد، حتي حالا كه تمام ابزارهاي قبل و بعد از انتخابات را براي «تغيير نتيجه» يكجا در اختيار دارد؛ و اين يعني «وحشت نظام از رأي مردم». خاتمي سه شرط حداقلي براي شركت در انتخابات آينده گذاشت (با آنكه مطمئن بود نظام هيچكدام را نمي پذيرد) و آيت الله جنتي، وحشت نظام را از حضور دوباره و رأي متفاوت مردم نمايان كرد. اين هوشمندي خاتمي، حتي اگر برنامه ريزي شده نبود، ولي نتيجه بزرگي به دست داد. جمهوري اسلامي ديگر حتي در صورت ظاهري هم نمي تواند ادعاي دموكراسي و مردمسالاري بكند. حكومتي كه تظاهر مي كرد و هنوز هم تظاهر مي كند كه مبتني بر رأي و خواسته مردم است، اكنون سه شرط حداقلي خاتمي و به خصوص شرط «برگزاري انتخابات قانوني و سالم» را رد مي كند و اعلام مي كند نيازي به حضور رقيبان به بند كشيده خود ندارد! دو شرط ديگر خاتمي يعني آزادي تمامي زندانيان سياسي و التزام به قانون اساسي هم بخش ديگري از ماهيت واقعي مقامات جمهوري اسلامي را رسوا مي نمايد.
سران جمهوري اسلامي با حمله به خاتمي به چند واقعيت بزرگ اعتراف كرده اند، اعترافاتي كه تاكنون به اين صراحت نگفته بودند و اين براي آگاهي بدنه اجتماع ايرانيان كه هنوز دلبستگي هايي به نظام دارند، بسيار مهم است. واقعيتهايي كه اگر چه مردم بسياري به خوبي آنها را لمس مي كنند، ولي هنوز بايد روشن تر شوند تا ساير اقشار جامعه را هم به آگاهي برساند. همچنان كه رسانه اي شدن اين ماهيت نظام، براي تنوير افكار عمومي جهانيان بسيار اهميت دارد. نظام با رد شروط خاتمي به چند نكته با صراحت اعتراف نمود:
اول: ج.ا اعتراف مي كند به وجود دهها زنداني سياسي كه به جرم مشاركت در انتخابات پيش در زندان هستند! اين به نوعي اعلام پذيرش كودتاي انتخاباتي سال 88 و «تغيير نتيجه آراء» توسط سپاه و شوراي نگهبان و به بند كشيدن فعالين ستادهاي انتخاباتي است.
دوم: ج.ا اعتراف مي كند به عدم التزامش به قانون اساسي و حقوق شهروندان. به نظرم اين شرط خاتمي، هوشمندانه ترين شرط او بود. مقامات نظام اگر ذره اي بينش و درايت و به قول آقاي خامنه اي «بصيرت» داشتند، با رد اين شرط خود را بيش از اين در مظان اين اتهام داخلي و جهاني قرار نمي دادند كه حكومت ايران به قوانين خودش هم پايبندي و التزام ندارد!
سوم: ج.ا اعتراف مي كند به اينكه جز با تقلب و زندان و سركوب، نمي توانست رأي مردم را تسخير و مصادره كند. بنابراين ديگر اين اشتباه را تكرار نخواهد كرد كه مردم را به صحنه انتخابات فرا بخواند و دعوت كند. چه رسد به اينكه حتي براي گرم كردن تنور انتخابات، شرط و شروط رقيبان را بپذيرد! بنابراين آيت الله جنتي با كمال شتابزدگي، مي گويد:«نيازي به حضور اصلاح طلبان در انتخابات نيست!»
چهارم: ج.ا اعتراف مي كند كه به رغم تبليغات گسترده اش، از وزن واقعي مردم معترض و مخالفان خود به خوبي آگاهي دارد و مي داند جنبش اعتراضي مردم ايران، نه تنها «جماعت محدودي» نيست بلكه مثل سيلابي است كه به هيچ وجه نبايد امكان حضور بيابد وگرنه بنياد ستم را از بين مي برد. اين بزرگترين سند قدرت جنبش مردمي ماست.
مقامات جمهوري اسلامي اكنون به روشني اعتراف مي كنند كه نه تنها نيازي به حضور اصلاح طلبان يا رقيبان ديگر براي شركت در انتخابات ندارند، بلكه در تلويح اذعان مي كنند كه اساسا" نيازي به رأي مردم هم ندارند. خاتمي با اين اقدام، كه شايد در آغاز مورد انتقاد خيلي ها بود، ماهيت واقعي نظام را توسط سخنگويان اصلي نظام مثل آقاي جنتي فاش ساخت و از منظر كنش سياسي درست به هدف زد.
http://www.facebook.com/notifications.php#!/pages/babak-dad-babk-dad/135566226459293

۲۵ نظر:

مهدی ایرانی گفت...

با سلام
قبل از هر چیز باید تشکر کنم از وقتی که برای مردم ایران میگذارید تا آنهارا آگاه کنید و این زحمت شما شایسته تقدیر است.
من فقط می خواستم از شما یک سوال پیرامون مطالب و دست نوشته های شما بپرسم و آن این است که چرا شما در دست نوشته های خود خامنه ای را آقا خطاب کرده،ولی خاتمی و کروبی و موسوی هیچگونه پسوند و یا پیشوندی ندارند.شاید به نظر شما این سوالی از حاشیه باشد اما من هروقت میبینم افرادی همسان شما و مانند شما مستقل و .....خامنه ای را آقای خامنه ای می نامند این سوال برای من مطرح میشود که چرا!!!؟؟

ناشناس گفت...

لازم نیست آدم نابغه باشد تا این نتایجی که شما در نتیجه شرط هایی که خاتمی گذاشته، عنوان کرده اید، از ماهیت ، شیوه کاری و حکومتی جمهوری اسلامی در یابد!! اینها و -در مرحله ای همین خاتمی -اکنون بیش از سی سال است روزگار را برمردم ایران سیاه کرده اند. مدتهاست ساختار و سامان حکومت اسلامی بر همگان روش شده است. به این گونه پلتیک های سرکار استواری خاتمی نیازی نبوده و نیست.

ناشناس گفت...

تحلیل بسیار جامع وکاملی بود

mahyar گفت...

مثل همیشه تحلیل جامع و کاملی بود.

ناشناس گفت...

خاتمی واقعا باهش عمل کرد (*****)

ناشناس گفت...

با سلام:
جناب داد آقای خاتمی برای مدت طولانی سکوت کرد ولی با یک حرکت سنجیده شپشی در کلاه عبید ا.. خامنه ای و دوستان انداخت که بعد متوجه خواهند شد. و باید از حرکات سنجیده و سیاستمدارانه ایشان تشکر کرد و منتظر ماند تا حرکات ناشیانه یزیدیان و رسوایی بیشترشان را دید

ناشناس گفت...

mersi az ettelaresanietun aghaye daad,bi shak jaye tashakkor dare in eghdame shoma va khaste nabashid...
vali aghaye daad, vaghean be nazare shoma ajibe ke aghaye khatami be hadaf zad!? khob hameye adamaye azadikhahe iran ke salhaste ta'me inhame bi edalatihavo bighanonihavo tavajjoh nakardan be hoghoghe avvalieye shahrvandishuno lams kardand ham mitunan mavaredayi ro onvan konand ke saalhaast nagofte munde! ta key bayad ma javuna avizeye daste siasataye chapo rasto eslamgaravo liberalo in aghsam hezb'ha bashim !? khahesh mikonam azatun aghaye daad ,say nakonin ghaleb bedin be ma javunha noe tafakkoretuno va kheyli chizaye dige! man be shakhse dige az hamechi zade shodam ! aziztarine khunevadamo az dast dadam tu raahe azadi, dige khasteam az in hame bazihaye siasi, man aghaye khatami ro dust daram va barash ehteram ghaelam vali ghabul konin hame ham mitunestan mesle ishun be hadaf bezanand! hameye adamaye azadikhah salhast ke be hadaf zadand! vali aya nabayad rahkari baraye enteghademun erae bedim!? aya mellate ma, bozorgane eslahat mitunan be namayandegi az jameeye azadikhah(ke man in namayandegiro ghabul nadaram kamelan!)azadane azadiro faryad bezanan!? ya aghebateshun mishe mese tamame zendanihaye siasi ke salhast daran dar hasrate ebtedayitarin niaze yek jameeye ensani(azadi)khunedel mikhoran!? moshkele kar jaye digast! azadi asun be dast nemiad, donya donyaye fannavario tecnologie! mese ghabl nist ke baraye avaz kardane sharayet salhaye sal vaght hazine beshe! doroste ke baraye azadi bayad khunha rikhte beshe vali ta key? 30 sal? 40 sal? chand sal?sabre ayyub 7 saal bud!!! hey darim in dast un dast mikonim!!! khaheshan aghaye daaad man alagheye shomaro be aghaye khatami dark mikonam vali khahesh mikonam adamaro bish az andaze bozorg nakonin! man azash kheyli gele daram kheyli! avvali ke umade bud nabzam arumtar mizad vali unam kharab kard!! ba sepas az shoma aghaye daad....dar maslakhe eshgh joz neku ra nakoshand, roobah sefatane zesht khoo ra nakoshand,...

ناشناس گفت...

aghye dad na khatami na hich molaye digheye va hameye kasani ke ba in nezam shoum amadeh and ghabel etemad nistand va in ke shoma az in afrad hemayat mikonid jaye tasof darad,
mozo va dava sare ghodrat hast , va kasi delesh baraye melet iran nasookhte ast ,

ناشناس گفت...

آقای داد. به سختی می توانم این تحلیل شما را بپذیرم. آقای خاتمی در روز 25 خرداد که پنج میلیون در خیابان بودند در راهپیمایی شرکت نکردند و تنها دلیلشان این بود که من در راهپیمایی که مجوز ندارد شرکت نمی کنم. اگر به این گفته ی من شک دارید از دوستان اصلاح طلبتان بپرسید و صاذقانه آن را با مردم مطرح کنید. بعد ممکن است در تحلیلتان تجدید نظر کنید. دوستتان دارم.از اینکه مخالف نوشتم ببخشید.

چرچيلف گفت...

بابک جان بهمطالبي که در مورد روزهاي سرگرداني و فرار از ايران مينوشتيخيلي علاقه مند هستم و به روزپيگيريميکردم لطفا ا دامه بده

sabz گفت...

جناب آقای خاتمی بنده خوب میدانم که شما مانند بعضی از سیاستمداران حال حاضر بدون تفکر و استفاده از نظریات مشاورین صحبتی نمیکنید به خصوص در مورد مسئله به این مهمی که قبضه کنندگان قدرت حال حاضر در ایران به فکر و تکاپو افتاده اند تا راه و چاره ای پیدا کنند تا هم قدرت همچنان در قبضه شان بماند و هم این مردم نجیب را باز با اکثریت به پای صندوقهای رای بکشانند
جناب آقای خاتمی بدانید که آنها در رسیدن به این هدف کثیف از هیچ کاری دریغ نمیکنند و مستحضر باشید که این تشنگان قدرت شاید در شرایطی به جنابعالی و نوه امام (جای بحث دارد که دیگر به چه کسانی)چراغ سبزی هم نشان دهند و شاید تا آن زمان در تهران از عده ای که به قول خودشان مظلوم واقع شده اند مانند آقای متکی استفاده کنند جهت حضور مردم پای صندوقهای رای و شهرستانها هم تلاش خواهند کرد ولی عمده تلاش آنها در تهران و دیگر شهرهای ایران عزیز خواهد بود از جنابعالی و دیگر همقطارانتان انتظار میرود که تمامی اصلاح طلبان و تغییر خواهان راه از نقشه های شیطانی آگاه سازید و وای بر ما اگر زمانی شما فریب این قدرتمندان ظالم را بخورید آن زمان شما هم از نظر مردم به اردوی ظلم پناه برده اید چرا که ملت در حال حاضر بیشتر کم کاریهای زمان ریاست جمهوریتان را به حساب فشارها و خیر خواهیتان گذاشته اند و فعلا از جنابعالی و آقای هاشمی رفسنجانی به عنوان آگاهان سیاسی انتظارات دیگر میرود و برای اینکه شما و دیگر دوستان اصلاح طلب مانند امیرکبیر و کاوه در ایران زمین جاودانه شوید مواظب باشید و اقتدارگرایان را با آنهمه جهل و بی سوادی باز هم دست کم نگیرید و عرایضم را با یک سوال از شما و پاسخی که خود میدهم به پایان میبرم پاسخ شما هم را در انتخابات سال آینده دریافت خواهم کرد.آیا به جای این همه صحبت و خواسته در جمع نمایندگان اصلاح طلب می فرمودید اصلاح طلبان زمانی در انتخابات شرکت میکنند که کلیه زندانیان سیاسی و مدافعان حقوق بشر به عنوان مثال آقایان تاج زاده -باقی- میردامادی - نوری زاد -خانمها ستوده و بنی یعقوب و (دیگر دوستان که به برکت برگذار کنندگان انتخابات آتی تعدادشان بسیار زیاد است )در صورت تمایل بتوانند در انتخابات مجلس آینده برای هر حوزه انتخابی سراسر ایران کاندید و تأیید صلاحیت شوند و در معرض انتخاب ملت قرار گیرند آیا شما فکر میکنید این خواسته که به نظر بنده تمامی شروط جنابعالی و کف خواسته های اصلاح طلبان را در وجود خود دارد آیا شم فکر میکنید اقتدارگرایان سنت گرا ی مرتجع این خواسته را قبول میکنند ما که میدانیم غیر ممکن است .
به نظر بنده بهتر است از این به تکاپو افتادن آقایون بهترین استفاده را برای کم کردن فشار بر روی زندانیان و خانواده هایشان و جلوگیری از به زندان رفتن دیگران نماییم .و گزینه تحریم انتخابات به قول آقای اوباما روی میزمان باشد.

دوستدار اصلاحات گفت...

رژیم جمهوری اسلامی در تاریخ بیست و دوم خرداد هشتاد و هشت به پایان رسید. این رژیم دیگه به معنای واقعی وجود نداره که بخواد انتخاباتی برگزار کنه که ما بیایم توش رای بدیم. هرگز رای نمی دیم خاتمی عزیز. دیگه در هیچ انتخاباتی در این رژیم رای نمی دیم. فقط برای رفراندوم حکومت آینده می تونی مارو پای صندوقها ببینی. ما که دانشگاهمون هم تموم شده و کارمونم دولتی نیست. شاید اونایی که یه جوری کارشون به این رژیم مربوطه مجبوری به انتخابات کشونده بشوند.

ناشناس گفت...

با درود به مردم ايران بهترين راه تحريم است گرچه آقايون بلدند که نمايش تبليغاتي از حضور پر شور مردم راه بيندازند و چند اوباش پاچه خوار را از اين صندوق به آن صندوق جابجا کند و رسانه ميلي هم با ادغام تصاوير سالهاي گذشته و تصوير سازي حضور پر شور را نمايش دهد مردم نبايد فريب اين نيرنگها را بخورند و خاتمي گر چه واقعا دنبال اصلاحات است ولي بايد به اين نتيجه رسيده باشد که اوضاع پيش امده در انتخابات گذشته نشان داد که راه براي هر اصلاحاتي حد اقل تا چند سالي بسته خواهد ماند

omid گفت...

از آنجا که اصلاح طلبان واقعی رد صلاحیت می شوند یا به هر حال طوری مهندسی میشود که یک اقلیت بسیار ضعیف شکل بگیرد پیشنها می کنم اصلاح طلبان فضا را طوری پیش ببرند که همه در انتخابات شرکت کنند و به میرحسین رای دهند حداقل نتیجه آن ترس انداختن به دل اقتدارگرایان از اتحاد و حضور جنبش سبز خواهد بود و از طرفی اختلافات گسترده ای را بین کاندیداهای رقیب در هر حوزه ایجاد میکند چرا که شمارشگران آرا اگر از اعلام تعداد رای های باطله که بیانگر آرای میرحسین خواهد بود نگران باشنددر اختصاص رای های میرحسین به یک کاندیدای خاص زمینه اختلاف و درگیری بین آنها را فراهم میکنند و طبل رسوایی بار دیگر به صدا در خواهد آمد واز طرف دیگر اتحاد مردمی جنبش سبز نمودی دیگرخواهد یافت

صدر گفت...

نام...نام خداست


بی بی سی وبلاگتان را نشان داد...
تحلیل مطلوب افتاد...

ناشناس گفت...

ba salam
aghaye dad mohtaraman az shoma taghaza mikonim ke az in molayan kasif be har esm o be har rasmi tarafdari va hemayat nakonid be pir be peyghambar inha faghat mikhahand in nezam kasif sare pa bashad va hamin iran o irani barayeshan mohem nist , chera ba neveshtehayetan in ha ra sar koob nemikonid ????

ناشناس گفت...

ایران بدون ملایان و شبهه ملایان ... حالا شما هی خاتمی را بکن تو چشم مردم...

ناشناس گفت...

بابک جان سلام
من با این مقاله شما اختلاف کلی دارم زیرا یکی از دلایلی که تاکنون اینها جنبش را اتفاقا با وجود اینگونه رهبران همچون خاتمی و کروبی و موسوی همخ میخواهند و همک کنترل میکنند چیزی که اینها با آن مخالفت دارند وجود آلترناتیوهای جدید در جنبش است و درست بهمین دلیل در سرکوب سیاست زمین سوخته را اجرا کرده اند سیاستی که کاملا به عقیده من شکست خورده است من نمی دانم چرا آقایان خودشان در شبکه های اجتماعی حضور ندارند.

Unknown گفت...

چرا در زمان تدارکات چی بودن ایشان یک بار این راه آزمایش نشد؟ون وقت که در قدرت بودن و به قول خودشون ۲۰ ملیون رای داشتند همه را زیر قبای آقا ریختن حالا که پایین و در صف پذیرش برای انتخابی دیگر هستند چرا باید شرط بزارند؟ اصلان چه تضمینی وجود دارد که این ۳ شرط تازه کشف شده شما فقط مشمول خط امامی و خودی ها نباشه و باز مثل ۳۰ سال قبل فقط برای جیب مبارکشان سینه سپر نکرده باشند؟ یعنی هنوز میشه به آخوندی که لزوم کارشون تقیه و دروغ مصلحتی مثل امام بزرگوارشون است، اعتماد کرد؟

saeed گفت...

یک ظرافت من در این سخنان دیدم و ان هدفگذاری مخاطب بود خاتمی اینجا ظاهرامردمی که هنوز مرددن و اعتقادی در بدنه نظام و جامعه و با اینکه میداند این شروط پذیرفته نمیشود که اگر میشد در زمان ریاست جمهوری خود انجام میداد پس قصد جداسازی اخرین اعتقادیون از اقایان را دارد یعنی می گوید ببینید این همه ظلم کردید مردم میبخشند ایا شما گامی بسوی مردم بر میدارید و پاسخ قطعا مخالف انها موجب جدایی اخرین اعتقادیون نظام انهم در بدترین شرایط ممکن میشود طیف احمدی نژاد که ..... سبزها هم که .......

داوود گفت...

بادروود بر جناب داد وروشنگریتان که همیشه منصفانه است.به امید پیروزی

ناشناس گفت...

باتمام احترامی که برای شما قائلم
ازاینکه ازالقابی مانند مقام رهبری .ایت الله و ... استفاده میکنید متعجبم
دلیل این کار شما برایم نا مفهومه

ناشناس گفت...

anche ke masalam ast bayad az khono khonrizi parhiz kard ..nabayad bishtarazin baa khone javanane azizeman hazine konim...baa modaara bayad risheye dohsmne Iran ra zad..man movafeghe aghlaniyat hastam va mokhalefe EHSASI shodan....

ناشناس گفت...

اقاى داد عزيز
چه لزومى دارد كه پس از اينهمه رسوايى و بر ملا شدن اهداف نظام ، خاتمى بخواهد در لفافه و در پس پرده و با ايما واشاره حرف بزند و يا در همين صحبت اخرشان كه گفتند رهبر بر ظلمى كه از دست ملت بر ايشان رفته بيايد مردم را ببخشد ، كدام ظلم از مردم به رهبرى رسيده ؟ يكى را براى نمونه بگويد چه دليلى دارد كه حرفهايى بزند كه دهها متخصص و نكته دان همچون شما بعدش بنشينند و حرفهايش را تفسير كنند كه خاتمى منظورش اين بود يا منظورش ان بود ، چرا مستقيم حرفش را نميزند ؟

sahar گفت...

az hushmandie khatami migin,are manam gahi fekr mikonam khatami siasatmadare hushmandie ke tunest besiar zirakane nezame dar hefze nezame joomhoorie eslami talash kard ama moteasefane dar nahayat be in natije miresam ke in hefze nezam taghsire zirakie jenab khatami nist taghsire un mardomie ke hanuz dar yek nezame mazhabi bedonbale eslahat hastan va be aghayun komak mikonan baraye hefze nezam man sharmandeam azin mardom