۱۳۸۹ آذر ۲۹, دوشنبه

احتمال مسدود شدن سپرده هاي مردم در بانكها. دولت «پول نقد كافي» براي پرداخت يارانه ها ندارد!


احتمال مسدود شدن سپرده هاي مردم در بانكها:
دولت «پول نقد كافي» براي پرداخت يارانه ها ندارد!
شنبه شب محمود احمدي نژاد در برنامه تلويزيوني شبكه يك، باز هم دچار سندروم «جوگيري» شد و ناگهان قول داد افزون بر يارانه ها، دولت به هر نفر بابت نان 4 هزارتومان هم اضافه خواهد داد! اين وعده ناگهاني رئيس جمهوري كودتايي، شبيه دستور ناگهاني استخدام 23 هزار پرستار، يا دستور اهداي خانه به همه شركت كنندگان بازيهاي گوانجو، هيچ پشتوانه مالي پيش بيني شده اي در ارقام بودجه اي ندارد. براستي احمدي نژاد آيا قبلا" رقم جمعيت ايران را در عدد 4 هزار تومان ضرب و تقسيم كرده بود تا بفهمد چه حرفي مي زند؟ جداي از 40 هزار تومان ماهانه، دولت اين يك قلم 4 هزار توماني اضافه را از كجا تأمين خواهد كرد؟ پاسخ شايد كمي بدبينانه باشد، اما فكر نكردن به آن هم چشم بستن بر واقعيت هاست.
بر خلاف گفته هاي شمس الدين حسيني وزير اقتصاد، از صبح اجرايي شدن قانون حذف يارانه ها، بانكهاي سراسر كشور با ازدحام كم سابقه مراجعين مواجه شده اند و وجوه نقدي بسياري از بانكها قبل از فرارسيدن ظهر تمام شده و مشتريان ساعتها منتظر رسيدن ماشين حمل پول مانده اند. امروز (يكشنبه) ساعات كاري در تمامي بانكهاي كشور تا ساعت 19 (7 شب) تمديد شد و امور بانكي معمولي مشتريان هم با اختلال جدي مواجه شده بود. به گفته شهروندان بسياري از عابربانكهاي سراسر كشور از كار افتاده اند و وجهي براي پرداخت به مشتريان ندارند و صرفا" قادر به «انتقال وجه» از حساب مشتري به حسابهاي ديگر و فقط از طريق الكترونيكي هستند.
پيش بيني مي شود ظرف روزهاي آينده؛ هجوم مردم به بانكها بيشتر شود و با توجه به فرارسيدن اول ماه، يعني موعد پرداخت حقوق كاركنان و بازنشستگان، ازدحام در بانكها بيشتر از اين هم بشود. آنچه از حالا زمزمه اش در ميان مشتريان بانكها و برخي كاركنان و مديران شعب بانكي شنيده مي شود، «احتمال ضبط و يا بلوكه كردن موقتي سپرده هاي بانكي مشتريان» توسط دولت است تا با استفاده از نقدينگي آنها، يارانه ها به مردم پرداخت شود. در صورت بلوكه شدن سپرده هاي بانكي مردم در بانكها، دولت تا مدتها نخواهد توانست سپرده و وجوه امانتي مردم در بانكها را به مشتريان پس بدهد و اين بر دامنه هاي بحران اقتصادي فعلي خواهد افزود.
بانكها همچنين از هفته قبل بازخريد «اوراق قرضه دولتي» از مشتريان را متوقف كرده و وجهي براي پرداخت به صاحبان اوراق قرضه دولتي ندارند. اگر بحران ارزي و كمبود يورو و دلار در بازار مالي تهران را هم بر مشكلات فوق اضافه كنيم، «آخر سال» بسيار تلخي در انتظار عموم مردم، بازارايان، قشر متوسط و حتي ثروتمنداني كه پولهايشان را به بانكها سپرده اند، در پيش خواهد بود. بانكهاي ايران در اواخر سال، معمولا" با كمبود نقدينگي، ازدحام و اختلال در سرويس دهي به مشتريان دست به گريبان هستند.
به نظر مي رسد بهترين كاري كه مردم مي توانند براي نجات سرمايه هاي مالي و سپرده هاي بانكي خود انجام دهند، برداشت سريع پولهايشان از بانكها و بيرون كشيدن دارائي و سپرده هايشان از همه مؤسسات اعتباري و بانكي است. اين توصيه بر اساس احتمالي است كه نشانه هايش ديده مي شوند. كسي نمي داند ولي شايد در هفته هاي آينده اين كار با صدور يك «حكم حكومتي» و به صورت ضربتي عملي شود و در باجه هاي بانكها هم مثل پمپ بنزين ها، مأموران پليس ضدشورش با باتون و گاز اشك آور «پاسخگوي مشتريان محترم» باشند! اين البته صرفا" يك «احتمال» است. اما شايد شبيه همان احتمالي باشد كه در روزهاي ارديبهشت 88، درباره وقوع يك تقلب انتخاباتي و كودتا و جنايات بعد از آن وجود داشت و عده كمي آن را باور مي كردند!


۲۱ نظر:

ناشناس گفت...

Aziz mage shoma faramosh kardi ke chape pol dar ekhtiare dolate?

ناشناس گفت...

اول: یکبار دیگر هم برایتان کامنت گذاشتم که به اشتباهی تاریخی در نوشته تان اشاره می کرد و منتشر نکردید، امیدوارم که آن یکی خطا بوده و سانسور نباشد که خوب از این یکی معلوم می شود./
آقای داد!
چرا بیخودی جنجال درست می کنید، شما اعتبار خبرها و کلامتان را از سر راه نیاورده اید که اینطور خرجش می کنید، مردم چشمشان به شما دوخته است و باید با احتیاط تر برخورد کنید. پرداخت اضافه دو میلیارد دلار در یک ماه برای دولتی که عایدیش از همین قضیه بیش از 20 میلیارد دلار است کاری ندارد. فراموش نکنید که حدود یک ماه پیش مقدار "ریالی" به ارزش بیش از 10 میلیارددلار را دولت با نوسانت بازار ارز جمع کرد که کفاف 5 ماهش را هم می دهید. محتاط باشید لطفا!

ناشناس گفت...

فکر کنم باید گفت زنده باد عمو احمدی.

quest 4 liberty گفت...

Tazeh kojash ro didim, hala

Wait for another one or two months, only then we'll see the full impact of this on the bulk of the people, especially the poor

It is like a ticking time bomb now

ناشناس گفت...

ba salam
agahye dad sohbathayee ke mifarmaid besyar jaye andishidan darand vali ehsas kardam ke doostan va ham vatanan kami engar motavajeh nistand ke che etfaghi dare miofte ...

payande bashid

ناشناس گفت...

وقتی يک حکومت چنين کار ناشيانه ای را نسنجيده انجام می دهد آدم فکر می کند حتما پشت اين کار نقشه های ديگری است و گرنه هيچ انسان عاقلی خطر نمی کند در کاری که عواقب آن برای همه اقتصاددانان روشن است.زيان های اين کار بسيار زياد خواهد بود. اول اين که اين تغييرات اثر بنيادی دارد و به عنوان مثال تمام امور حمل و نقل کشور با مشکل روبرو می شود.
مشکل حمل و نقل خود باعث کمبود و نرسيدن مواد غذايی ومايحتاج مردم به شهرها خواهد شد، در مورد سوخت و نان ازدحام عجيبی به وجود می آيد و اين نتيجه ای جز هرج و مرج نخواهد داشت.
من بسيار از اين مسئله نگران هستم و فکر می کنم احمدی نژاد با اين عمل نسنجيده خود لطمه بسيار بزرگی بر بنای اقتصادی ايران وارد می کند.

korosh گفت...

بابك حذف يارانه به قدری پيچيده است که حتی در آمريکا و اروپا هم ده ها سال است نتوانسته اند يارانه ها راكامل حذف کنند، چون کار ساده ای نيست. صندوق بين المللی پول هم شش توصيه دارد که فقط يکی از آنها در مراحل آخر حذف يارانه ها است. مثلا !!قرار بود سيستم مالياتی کشور درست شود! قرار بود اطلاعات و آمار کافی وجود داشته باشد،! قرار بود ارز شناور شود ! از اين حالت تصنعی بيرون آيد! امروز بزرگ ترين سوبسيدی که درايران پرداخت می شود سوبسيدی است که به چين و ديگر صادرکنندگان به ايران می دهند!!به هيچکدام از اين مسايل توجه نشده و من در شكم كه پشت اين طرح، توطئه و دسيسه سياسی وجود دارد برای قبضه کردن قدرت توسط باند احمدينژاد يا همان سپاه خونخوار

ناشناس گفت...

رژیم میخواهد مردم ایران همانند کره شمالی شدیدا محتاج دولت باشند تا بتوانند بر آنها حکومت کنند.ولی سخت در اشتباه هستند!! آنها کره ای هستند و ما ایرانی.همه مردم دنیا که مثل هم نیستند. واکنشها و آستانه صبر . تفکرات متفاوت است!!!

ناشناس گفت...

تمام این آمار و ارقام هایی را که دولت نامردمی جمهوری اسلامی می دهد دروغ است و دروغ است و دروغ.
من کارمند بازنشسته دولت هستم. هیچ یارانه ای به حساب من واریز نشده و این موضوع شامل حال تعداد دیگری هم می شود در صورتیکه به حساب همسایه من که همزمان اقدام کردیم واریز شده. با بررسی که من کردم متوجه شدم که عدم پرداخت به حساب بسیاری از شهروندان جز یکی از رِند بازی های جمهوری اسلامی است.در مورد بهای برق باید گفت که من خودم به چشم خودم قبض برق یکی از دوستانم را نگاه کردم که یکماه پیش برایش فرستاده بودند. این دوست من حدود دو ماه در مسافرت بود و در خانه اش بسته بود و تنها چیزی که در خانه برق مصرف می کرده فقط یک یخچال بوده. بهای برق مصرفی 3000 تومان و یارانه دولتی را هم 18000 تومان نوشته بودند. حالا با اجرای این قانون یارانه ها چنانچه به مدت دو ماه در منزل نباشی و فقط یک یخچال کار کند بهای برق مصرفی 21000 تومان می شود. باید به این دولت گفت خدا بده برکت!

ناشناس گفت...

اگر شجاعت و عمل جراحی اقتصادی احمدی نژاد راست است و احمدی نژاد با ادعای صرفه جویی یارانه مردم ایران را قطع میکند چرا به معاون اول خود اجازه میلیونها تومان اختلاس را میدهد .چرا باید ملت ایران تاوان و هزینه فساد اطرافیان احمدی نژاد را بدهند?
راستی سرنوشت یک میلیارد دلار پول گمشده نفت در دولت شما و هجده میلیارد دلار در کامیون فراری به ترکیه چه شد آقای احمدی نژاد ?
حکومت دیگه نگران 25 میلیون دلار ماهانه حماس نخواهد بود چون دیگه این مشکلش یه لطف مردم حل شد .
چه مردم خوبی داریم ما
فدای سر رهبر و احمدی نژاد که مردم ایران گرسنه اند
عوضش ماهی 25 میلیون دلار به حماس و حزب الله رو عشق است !

ناشناس گفت...

طالب با ارزش شما حاوی کلی حرف غیر علمی و ناپخته بود. البته شما آرزو دارید که مردم به بانکها هجوم ببرند تا مملکت ورشکست شود ولی اگر دقت کنید می بینید که:
1- ارامش بازار و رکود در بخش تقاضا اصولا همین هجوم خیالی را هم به فرصت تبدیل میکند.
2- دولت هم بیش از 100 میلیارد دلار پشتوانه پولی دارد. همینطور پولی را که از فروش گازوییل و بنزین و ... در می آورد میتواند از دست دیگر بابت یارانه بدهد.
3- در ضمن نقدینگی 10 میلیارد دلاری (ده هزار میلیارد تومانی ) هم بصورت تنخواه دست بانک مرکزی است برای رفع گپ بین حصول درامد و پرداخت یارانه ها.
4- همچنین دولت که باید طبق قانون دلار را 950 بفروشد آنرا 1070 میفروشد و لیش از 10 درصد فقط از هیمن بند مازاد دارد.
5- قیمت نفت بودجه هم که 65 دلار بوده ولی الان نفت 85 دلاری میفروشد.
6- برای نان هم یارانه مستقیم 4میلیارد دلار در سال است که واقعا پرداخت میشده و برای همه این مسایل چند سال است در میزگرد و مستطیل هر روز در رسانه ها حساب و جمع و ضرب میکنند و نفری 4 هزار تومان از قبل منابعش بوده. دولتی که 40 هزار در ماه میدهد برای 4 هزار درماه لنگ نمی شود.

راستی آیا جرات دارید نظرات مخالف را هم نشر دهید؟

sabz گفت...

اگر یک هفته از موبایلمان استفاده نکنیم کمر رژیم خواهد شکست
شما اگر کاسب باشید و مردم از شما خرید نکنند برای بقایتان حاضر می شوید اجناستان را بعضا به مردم هدیه هم بنمایید!
چرا مبارزه منفی چنین زورمندانه ای را ما مردم شروع نميكنيم؟
این مبارزه کشته ندارد ولی رژیم را ساقط می کند.

sasan گفت...

بابك يكي يه دونه خودم موافقید فرهنگ ما نابود شده؟ موافقید ایرانیهای کنونی از نوادگان ایرانیان بزرگ هخامنشی نیستند؟ موافقید به مغولان بیشتر رفته ایم تا ایرانیان درستکار نیاکانمان؟
به نظر شما اینهمه دورویی و دروغ و خیانت و رشوه و فساد همه جوره همه جانبه در کنار فحاشی و خشونتهای کلامی و رفتاری در جامعه کنونی ما ریشه اش در کجاست؟
رفتارهای غیر اخلاقی و غیرانسانی و غیرفرهنگی ایرانیان معاصر را باید به چه نسبت داد؟
داریم به کجا می رویم؟

asghar گفت...

سلام. آقاي داد.از اين وضع خراب ملتم سردرگمم.ملتي كه خودخواهي و ساده لوحي را با هم دارد حقش است چنين حكومتي سوارش شود.چرا همه مردم ما به همه آنهای دیگر کار دارند؟ چرا همه به مذهب همدیگر کار دارند؟ چرا غیرمذهبی ها به مذهبی ها گیر می دهند و برعکس؟ چرا همه به باورهای هم توهین می کنند؟ امروز آدم غیرمذهبی ای را دیدم که به باورهای مذهبی یک انسان شریف مذهبی (از آن مذهبی درست ها) توهین کرد و به او گفت خرافاتی! آن آدم غیرمذهبی خودش یک بیسواد به تمام معنا بود کسی که اصلن فرق خرافه و مذهب و دین را نمی داند که چی به چیست! حتمن شما هم از این دست آدمها این روزها زیاد دیده اید. آدمهایی با ادعا! فقط ادعا. ادعای همه چیز، ادعای دانش، ادعای ایرانشناسی! ادعای مورخ بودن! ادعای همه چیز دانی! من آدم مذهبی اي ( خر مذهب!) را می شناسم که به خودش اجازه می دهد به غیرمذهبی ها توهین کند، خودش را بی عیب و نقص و بهشتی، و دخترها و پسرهای مردم را گمراه و فاسد و جهنمی خطاب کند! او هم بیسواد دیگری است که لنگه ندارد! او اگر سواد و درایت داشت خودش را ابتدای ندانستن می دانست مثل تمام بزرگان سرزمین باستانی مان که در اوج دانشمندی می گویند: تا بدانجا رسید دانش من، که بدانم همی که نادانم. آنوقت آقایان و خانمهای بیسواد مطلق مملکت من، این آدمهايی كه برنامه هاي شبكه هاي تلوزيون جمهوري اسلامي را به گوش جان و چشم دل می بينند و عین همان مزخرفات را صبح تا شب تحویل زن و بچه هاشان می دهند به اسم مذهب و دانش خودش!! بیچاره زن و بچه هایش که فکر می کنند چه پدر دانشمندی دارند! آنها هم خزعبلات پدره را به اسم بامطالعه بودنشان تحویل دوستانشان می دهند! دقت کرده اید مملکت در جهل و بیسوادی مطلق و تکرار اراجیف صد من یک غاز افراطی پرت دارد غوطه می خورد؟ مثلا فقط بلدیم بگوییم خلیج فارس مال ماست. فقط بلدیم بگوییم غلط کردند فيلم 300 ساختند. با همین ادبیات. فقط بلدیم فحش بدهیم، زشت ترین کلمات را از صبح تا شب به کار ببریم در همه جا و دست آخر بگوییم دیگران چقدر حرفهای زشت می زنند! ... هیچ نمی دانیم . از هیچ چیز. تاریخ ایران که بماند. حتا سالی یک کتاب درباره تاریخ ایران هم نمی خوانیم. بی آن که حتا بدانیم چرا خلیج فارس است و نه عرب، فقط نفس کش می طلبیم. فکر می کنید چرا این چنین شده ایم؟ نبوده ایم. شده ایم. فکر می کنید چاره چیست؟ راه برون رفت از این باتلاق مکرر اطرافمان چیست؟ مهاجرت؟ تکلیف ایران چه می شود؟ ایران را که بسازد؟ ایران مان.به نظرت بابك تقصير دين مندرآوردي ما نيست؟

تحویلدار بانک گفت...

سلام مطلب شما را خواندم.
نمی شود سپرده ها را یکجا از بانک خارج کرد، برای گرفتن نتیجه بهتر هموطنان بایستی صرفا اسکناس درخواست کنند و از قبول چک پول خودداری کنند.
چاره کار فقط درخواست اسکناس است چون دولت فخیمه سالهاست ضمن کسر بودجه بعلت اجرای سیاست های انقباضی فاقد نقدینگی می باشد.
در صورت امکان یک شماره تماس اعلام نمایید.
با تشکر

ناشناس گفت...

با سلام

جناب اقای داد احمدی نزاد و اربابانش فکرهای خامی را در سر می پروراند و می خواهند ما ملت ایران را همتای کره شمالی بکنند ولی شدتی نیست و ملت در عرض 3 یا 4 ماه صدایش در خواهد امد ایا حالا امکانات سر کب را فراهم کرده اند یا نه ان بماند ولی جالب انجاست که همزمان با مسله یارانه ها دولت مسله دستگیری کارگردان عزیز مان را علم کی کند و یارانه فراموش می شوند تا حد زیادی ... چه باید کرد.

ناشناس گفت...

بادرود

امکان کامنت گذاري درتلگراف ميسرنيست
لطفابررسي شود

مهناز گفت...

با سلام

متاسفانه در چنین شرایطی که یک جنبش مخالفت حکومت کاملا میتواند از آن برای بالا برای حرکت علیه حکومت استفاده کند و نیاز به یک رهبر هوشمند است مردم ایران به دلیل نبود چنین رهبری دچار سر در گمی هستند و آقایان موسوی و کروبی تنها یک مشت حرفهای کلی و انتقاد از دولت را مطرح می کنند و هیچ راهکاری برای مبارزه ارائه نمی دهند و تنها می گوییند جنبش ادامه دارد.
متاسفم برای خودم حداقل که روزی که انسانهای بسیار آگاه به من می گفتند برای رهبری نیاز به دانش سیاسی بالا و شجاعت و گذشتن از خود و باورهای خود از سوی رهبر مبارزه هست من سخن آنها را نپذیرفتم.
ایران و ایرانی تا روزی که یک رهبری آگاه و شجاع که بتواند از هر اتفاقی به سود خود و پشتیبانانش استفاده کند نداشته باشد و تنها به حرفهای کلی و بدون استفاده بسنده کند و راهکارهای اعتراضی ارائه نشود یا به جایی نمی رسد یا به یک شورش کور و وحشتناک برای ایران می انجامد.

amin گفت...

سلام و درود
جناب داد ،شما از همبستگی و گنگره ملی ایرانیان سخن می گویید،آیا سخنان شما در برنامه تفسیر خبر نشانی از همبستگی داشت؟!!
به گمانم شما خود را بر حق میدانید که در مقام قضاوت در می ایید و جانب واحدی را در مقام متهم قرار میدهید.
آیا سند و مدرکی دارید که چنان که دور از شان شما بود بر واحدی تاختید وتمسخر کردید(آری!به کلامتان نگاهی دوباره بیاندازید که اگر اشتباه میکنم ،مرا اصلاح کنید)
همه انسانهای با شرف از مرگ دیگری غمگین میشوند و شما هم ناراحت هستید از مرگ نزدیک حبیب (امیدوارم یه اتفاقی بیفته که اعدام نشه)
خلاصه کنم امشب ناراحت بودی
یا حق

روزبه گفت...

با درود بر شما

آقای داد عزیز من کاملا با شما درباره یک حرکت ضد تبعیض در هر نوعی موافقم. از تبعیض مذهبی میان شیعه و غیر شیعه گرفته تا تبعیض میان زن و مرد و تبعیض به خاطر عقاید سیاسی و زبان و نژاد.

aliyeh گفت...

سلام طبق گفته‌های آقای مهندس احمد علی‌ هراتی نیک‌ صنایع فولاد، بزودی کارخانه‌های ذوب آهن باید درشون را ببندند زیرا دولت نرخ برق را برای کارخانه‌ها بالا برده است، و ما بهیچ وجه با آهن آلات وارد شده نمیتوانیم رقابت کنیم. ما اگر کوره‌های بهتری داشتیم بهترین آهن دنیا را میتونستیم تولید کنیم. اما متأسفانه همینطور که آقای هراتی نیک‌ گفته ما بخاطر لج کردن دولت با دنیا و تحریم‌های مختلفه، آهن را با هزینهٔ خیلی بالا تولید می‌‌کمنیم. بهترین نفت را داریم ولی‌ نمیتونیم تصفیه کنیم. بهترین سنگ آهن را هم داریم ولی‌ باید از خارج آهن بیاوریم .