۱۳۸۹ آذر ۱۱, پنجشنبه

چرا جلال طالباني حكم اعدام «صدام» را امضا نكرد؟


چرا جلال طالباني حكم اعدام «صدام» را امضا نكرد؟
اسم «مام جلال طالباني» رهبر كردهاي عراق، سالها در صدر«احكام اعدام» در حكومت عراق بود. صدام حسين در يك نمايش سياسي دستور «عفو عمومي» داد و اعلام كرد همه ي احكام صادره اعدام را باطل مي كند؛ همه را به استثناي حكم اعدام جلال طالباني! صدام بارها سوگند خورد جلال طالباني را به خاطر فعاليتهايش در كردستان عراق، در هر صورتي اعدام خواهد كرد! آن سالها آقاي طالباني، به رغم اعدام صدها هموطنش توسط حكومت صدام، به «كمپين ضد اعدام» پيوسته بود.
اما چندسالي طول نكشيد كه دست روزگار چنان چرخيد كه حاكم آن روزهاي عراق سقوط كرد و به يك دخمه پناه برد و آن محكوم به اعدام، شد رئيس جمهوري عراق! به همين سرعت، روزگار چرخيد و جاها عوض شدند! حاكم ديروز، محاكمه و محكوم شد و محكوم ديروز «حاكم» شد؛ كسي كه احكام اعدام بايد با «تنفيذ» او به عنوان رئيس جمهوري اجرا شوند. وقتي در كردستان عراق بودم، از ميان دهها چيزي كه از كردها آموختم، يكي هم اين بود كه در ميان ما انسانهاي كينه توز و انتقامجو، هنوز هم كساني مثل جلال طالباني هستند. بعد از دستگيري و محاكمه صدام حسين، دادگاه او را به دليل دهها مورد جنايت جنگي و بشري، به اعدام محكوم كرد. حكم اعدام صدام هم رفت زير دست جلال طالباني تا «تنفيذ» شود! صدام دهها تن از نزديكان و خانواده جلال طالباني را كشته بود. بسياري از اقوامش را شكنجه كرده و هزاران كرد را در گورهاي دسته جمعي دفن كرده بود. اما جلال طالباني به كمپين ضد اعدام و آرمانهاي انساني اش پايبند ماند و حكم مرگ صدام حسين را امضا نكرد، صدامي كه بارها حكم اعدام غيابي او را صادر كرده بود!
او گفت «خواهان مجازات» صدام است، ولي با «اعدام» مخالفم! شايع بود او حاضر به استعفا هم شده است. عاقبت با امضاي دو مقام رسمي ديگر عراق (نخست وزير و رئيس پارلمان) حكم اعدام صدام حسين قابل اجرا شد و او به پاي چوبه دار رفت. جلال طالباني ماه گذشته هم از امضاي حكم اعدام «طارق عزيز» وزير خارجه دولت صدام خودداري كرد. او سوگند خورده پاي هيچ حكم اعدامي را امضا نكند و مردم به اين ديدگاهش، احترام فراواني مي گذارند. از ديدگاه او و طرفداران جنبش «ضداعدام»، مخالفت با اعدام، به هيچ وجه مخالفت با مجازات و تنبيه گناهكاران نيست. آنها معتقدند اعدام «حذف» است نه «تنبيه»! گناهكار بايد مجازات و تنبيه شود ولي ما حق حذف او را نداريم وگرنه تفاوتي با او نخواهيم داشت كه روزي با حذف انسانها، دست به قتل زده است:«خون به خون شستن، محال آمد محال!»
«مام جلال طالباني » رئيس جمهوري عراق، حالا اسطوره مردم كردستان و عراق و خاورميانه است. مردم او را مي ستايند. نه فقط به خاطر مبارزاتش و اينكه از 13 سالگي مبارز آزاديخواهي بوده، نه فقط به خاطر اينكه كنگره احزاب كردستان را تشكيل داد و كردها را از يوغ حكومت صدام حسين بيرون برد و در اين راه مجاهدات فراوان كرد و بسياري از نزديكانش كشته شدند. «مام جلال طالباني» را به خاطر همه اينها مي ستايند، ولي اينها تمام دليل ستايش او توسط مردم عراق نيست. مخالفت با اعدام را در مورد كسي اجرا كرد كه ميليونها نفر خواهان مرگش بودند و دستش به خون هزاران نفر و از جمله مردم شهرهايي چون حلبچه آلوده بود. اما همين اقدام بزرگ، باعث شد بعدها مردم در جرايم كيفري به جاي «قصاص» به «بخشش» بينديشند و به جاي اعدام، خواهان مجازات و تنبيه مجرمان باشند. مردم عراق مام جلال را مي ستايند چون به سهم خود، ريشه «اعدام» را در عراق خشكانده است. با وجود مام جلال طالباني، در عراق امروز «اعدام» هنوز انجام مي شود اما ديگر به عنوان يك مجازات، اعدام «آبرويي» ندارد! از خود مي پرسم اگر من در جايگاه طالباني بودم، آيا لحظه اي در امضاي حكم اعدام صدام آدمكش درنگ و ترديد مي كردم؟ جلال طالباني اما «بي درنگ» حكم اعدام را كنار گذاشت و امضايش نكرد! و مي پرسم كه چرا فاصله ما با چنين بزرگمرداني، تا به اين اندازه عميق مي شود؟
خبر خوش اينكه با تلاش جامعه جهاني، بساط اعدام در دنياي امروز دارد جمع مي شود و اين البته به معناي عفو گناهكاران و بخشودن گناه جلاداني مثل صدام و حاكمان كشورهايي مثل ايران نيست! آنها بايد به سزاي تمام گناهان خود برسند. ولي اعدام به عنوان ابزار مجازات، نه كارآيي دارد و نه آبرويي دارد. مجازات، اصلي غيرقابل خدشه است. صدام طرفدار اعدام بود و طالباني طرفدار مجازاتي غير از اعدام است! جلال طالباني، جامعه اي زخم خورده را با روح بخشايش و زندگي آشتي داده است. مردمي كه در سليمانيه و اربيل، در هر كجا كه غريبه اي چون من پاي مي گذارد، به من يادآوري مي كنند اينجا، گور دسته جمعي مخالفان صدام و برادران ما بوده است! و من مي پرسم: و شما آن گورها را به پارك و تفرجگاه تبديل كرده ايد؟ و او مي گويد: "اينجا ما مرگ را به زندگي تبديل مي كنيم! ما از مرگ بيزاريم كاكه جان!"
باري! كار سخت و دشواري بر عهده همه ما انسانهاست كه بايد بساط انتقام جويي و كينه توزي را از دل و جان خود بيرون كنيم! و مجازات را به جاي اعدام برگزينيم. و در جاهايي كه پاي حقوق شخصي مان در ميان است اگر توانستيم، بخشايش را به جاي انتقام انتخاب كنيم. اين حقيقتا" كار دشواري است. خيلي دشوار.

۱۳ نظر:

ناشناس گفت...

دریغا دریغ ایرانیانی چون ما که سالها داعیه ای این چنین داشتند امروز افسوسش را می خورند و داشتن حاکمانی از این دست را بر خود محال می بینند. خوب به یادمان انداختی بابک.

ناشناس گفت...

بسیار عالی بود
ما باید نقطه های سیاه را بشناسیم و سپیدی ها را پر رنگ کنیم
سپاس
آزاده

شهاب‌الدین شیخی گفت...

اقای داد عزیز من راستش بار اول و دوم و وحتا سوم که این جمله را خواندم همان چیزی بود که نوشتم. اما بعد از چند دقیقه و برگشتن و یک بار دیگر مطلب را خواندن. این امکان را دادم که شما ممنظورتان کوردها نبوده باشد و بلکه به صورت عمومی "ما" را برای همه یعنی کورد و غیر کورد، در نظر گرفته باشی که در این صورت من از اشتباه خودم عذر می‌خواهم و فورا این کامنت دمی را نوشتم که قبل از این‌که کامنتم را تایید کنی این را نیز بخوانی. از اشتباه خودم عذر می‌خواهم و شما می‌توانید اصلا کامنت من را منتشر نکنید. اگر هم منشتر کردید حتما این کامنت عذرخواهی را نیز منشتر کنید. تا همه ی ما عادت کنیم که اشتباه هم اگر کردیم که حق انسانی ماست اما لااقل از اشتباه‌مان عذرخواهی کنیم.
دوست نویسنده

Zanko گفت...

قابل توجه آقای رامین جهانبگلو که معتقد به بیرحمی و خونخواری کردها و احزاب کردیست.

salam گفت...

خیلی ممنون جالب بود

ناشناس گفت...

اما باعدام کردن مردم نتوان زندگی راحتی داشته باشید که کس نداند پردا چه می شود
انسان دوست باش تا هر کس بتو مهربان گردد

TORAJ گفت...

لذت بردم ویاد گرفتم بسیار ممنون

نوید گفت...

من معتقدم که آقای طالبانی یک سیاست مدار و آینده نگر بزرگی‌ است ، که در سالهائ مبارزه و تبعید به خوبی یاد گرفته ، که یک جا باید این مکانیسم باطل مرگ و اعدام شکسته شود.

saman keshavarz گفت...

آقا یا خانم Zanko کارتان درست نیست امیدوارم غرضورز نباشد. بی مدرک و ارجاء از اعتقادات آقای رامین جهانبگلو میگوید. سامان ک.

ناشناس گفت...

با درود
ادامه خاطرات رافراموش کرده ايد؟

ایرانی سبز گفت...

بابک عزیز سلام ودرود
ببخشید خیلی وقته برات نظری نزاشتم
اما همیشه مطالبتو می خونم من همیشه با آی دی ernesto.cheguara برات نظر می دادم.
لطفا برو به این وبلاگ و مطالب رو بخون
ممنون می شم.
mehrdadirani.wordpress.com

http://balatarin.com/permlink/2010/12/8/2284930
اگه دوست داشتی به مطلب هم رای بده

ناشناس گفت...

مام جلال با این کار زیبا . جزء اولیا الله قرار گرفت .

فرشاد دولابی گفت...

به نظر من این کاری که مام جلال تالبانی انجام نداد یک عرفی است که در تمام احزاب کردی نهادینه شده است.چون کردها همیشه سعی کرده اند که از حق و حقوق انسانی خودشان دفاع کنندو همیشه جنگهایشان در حالت دفاعی بوده،حتی سعی نکرده اند یک عملیات راخارج از محدوده های کردستان انجام دهند و هیچ اسیر جنگی غیر کرد را نیز اعدام نکرده اند.