۱۳۸۹ فروردین ۳۱, سه‌شنبه

اوست "باقي"!

همه ما "باقي" هستيم!

جايي شنيده ام خداوند كه هزاران "صفت ذاتي" دارد، در هر يك از ما آدميان، يك يا چند صفت از آن هزاران را به وديعه و امانت مي گذارد. در يكي بخشندگي اش را، در يكي صبوري اش را و در يكي ذكاوت اش را و در يكي عدالتش را. صدها صفت ديگر خداوندي هم هست كه در فطرت ما آدميان سوارند و در دعايي گرد هم آمده اند؛ "رئوف/ مهربان"، "ستار/ پوشاننده عيوب"، "باقي/ ماندگار"و...

در طول سابقه مطبوعاتي خود، گاهي با آدمهاي عجيبي همكار بوده ام كه اصيل بوده اند (و راستي "اصيل" هم نامي از صفتهاي خداوندي است). كساني را ديده ام كه نسخه اصل انسانيت بوده اند. روزنامه نگاراني كه قبل از هرچيز يك انسان آزادمنش بوده اند و بعد از كوتاه زماني، اين حقيقت به اثبات رسيده كه آنها در عرصه روزنامه نگاري ايران، ستارگاني درخشنده اند. يكي از آنها "سيدعمادالدين باقي" است. با "باقي" مدتي در روزنامه هاي "سلام، "جامعه"، "توس" و "عصرآزادگان" از دور و نزديك همكار و همراه بوده ام و از او يك تصوير در ذهنم باقي مانده است: مردي سليم النفس، دانا و آرام، كه ظاهر و باطني يكسان دارد و همواره بر مرام خود "باقي" مانده است. به نظرم خداوند در "سيد عمادالدين" صفت ماندگاري و بقاء بر مرام را به امانت گذاشته است.

عمادالدين باقی فقط در طول اين در چهار سال گذشته، پس از تحمل سه سال زندان، ۲۳ بار به دادگاه احضار و يا محاکمه شده است و اكنون بيش از سه ماه است در انفرادي محبوس است. افراد زيادي را به اين ميزان پايمردي مي شناسم كه عمادالدين باقي يكي از خوبترين آنهاست؛ كساني كه با اين همه فشار نظام استبدادي، خسته نشده اند و بر مسير خود پايدار مانده اند.

"باقي" اكنون چندماهي است مجددا" در زندان است و خبرهاي جسته و گريخته، حكايت از وخامت حال جسمي او و بخصوص بيماري تنفسي اش دارند. او با جديتي درخور تحسين، همواره براي زندانيان سياسي تلاش كرده و اينك خود دربند است. مطمئنم روزي كه چندان دير نيست، "عمادالدين باقي" از شايسته ترين انسانها براي گفتن از انسانيت و آزادي و عدالت است. زيرا بهاي آزادي و عدالت را پيشاپيش پرداخته است.

نه تنها "عمادالدين باقي" بلكه "احمد زيدآبادي"، ، "عيسي سحرخيز"، "شيوانظرآهاري"، "مسعود باستاني" و صدها زنداني سرشناس و ناشناس ديگر نيز از جمله "باقي"هاي عرصه انديشه و آزادي ايران زمين هستند. آنها كه در مسير آزادي و عدالت، بر مرام خود "باقي" مانده اند و اكنون در سلولهاي كوچك، تاوان اين پايمردي ها را مي دهند. براي آزادي شان دعا مي كنيم و در آرزوي روزي هستيم كه آنها پاداش نبرد مردانه شان را براي آزادي و عدالت بگيرند.

ترديدي نيست كه ما پيروزيم، وقتي زندانيان ما بر "مرام" خود باقي هستند و ما نيز بر "عهد" خود. عهد ما شكستن بت استبداد در پهنه ايران عزيز است و بر اين عهد باقي مي مانيم. شايد خدا صفت "نصرت" و "صبوري" خود را در وجود ما به امانت گذارده باشد.

به ياد همه آنها كه دربندند، بايد هر كار كه مي توانيم براي پيروزي بر استبداد ديني بكنيم و يك لحظه خسته و نااميد نباشيم. هرگز به اندازه اين روزها، پايه هاي استبداد ديني در ايران چنين متزلزل نشده بود. و اين به يُمن باقي ماندن همه ما در عرصه استقمات و صبر و اميد است.

پي نوشت: درگذشت مادر سينماي ايران "نادره" عزيز (حميده خيرآبادي) را تسليت مي گويم.

۱ نظر:

مسعود گفت...

با درود

برای من اوج شجاعت و دلیری آقای عماالدین باقی جایی بود که پرده از دروغهای چندین ساله جمهوری اسلامی درباره تعداد کشته شدگان در انقلاب اسلامی برداشت و با آمار دقیق گفت از 15 خرداد تا 22 بهمن 15 سال بعد تنها 341 نفر مردند که خیلیهاشون شاکیهای خصوصی داشتند و یک سری هم مثل تعدادی از اعضای مجاهدین و چریکهای فدایی کارهای مسلحانه انجام داده بودند.

وقتی کسی توی جو خفقان جمهوری اسلامی همچین دروغهایی رو آشکار میکنه یعنی خیلی انسان بزرگیه و یک ایرانی واقعیست زیرا یک ایرانی بهترین هدیه ای که به هموطنانش میده آگاهیست و عماالدین باقی از این دست ایرانیان است.

در ضمن آقای داد فایلهای مصاحبه هاتون رو اگر ممکنه تو خود وبلاگتو آپلود نکنید بلکه توی یک آپلود سنتر آپلود کنید و اییجا فقط لینکش رو بذارید. آدرس چند تا اپلود سنتر مینویسم. اگر صلاح دونستید از یکیشون استفاده کنید.

www.4shared.com
www.box.net
www.mediafire.com

من توصیه میکنم از دو تای آخری استفاده کنید چون اولی در لینک فایل آدرس ایمیلتون رو میزنه و دو تای دیگه اینگونه نیست. البته باید توشون عضو بشید ولی عضو شدنشون از دو دقیقه بیشتر طول نمیکشه.

از آغاز امسال خیلی ها رو از دست دادیم: محمود بنفشه خواه - رضا کرم رضایی - کیومرث ملک مطیعی - جهان (خواننده) - دکتر شجاع الدین شفا - نادره

یاد همه از دست رفتگان گرامی باد
پاینده ایران