۱۳۸۸ آذر ۲۹, یکشنبه

يلدا، شبي براي پاسداشت خورشيد است

يلدا، شبي كه به سر مي آيد...

وعده يلدايي: در روزهاي بعد، ماجراهايي از اين شش ماه دوري از خانه و اين هجرت اجباري را خواهم نوشت. عكسها و خاطرات اين ايام را در حد وسع خواهم گذاشت و از آنچه از سر گذرانده ايم، اعتراضي كه زندگي اش كرده ايم، براي شما خواهم گفت.

و اما امسال شب يلدا در اين "خانه شيشه اي" هستيم. من، ميلاد و مهسا. اينترنت فضائي را ايجاد كرده تا غربت و دوري را كمتر احساس كنيم و با شما خانواده بزرگ باشيم، هركجايي كه هستيد. حالا من دهها دختر و پسر و خواهر و برادر دارم و بچه هايم دهها دوست، خواهر، برادر. و همه ما، ما و شما، در انتظاريم. همه ما چشم به طولاني ترين شب سال دوخته ايم، كه گويي تمثالي از سرنوشت و تقدير ماست.

"شبي تاريك و بيم موج و گردابي چنين حائل!

كجا دانند حال ما سبكباران ساحلها؟"

در اين يلدا با دو بچه ام، در شهري غريب به شب چشم دوخته ايم. شب زيباست. زيباست چون آئينه روزي است كه بر مي آيد. من از شب نفرت ندارم، عاشق طلوع خورشيدي هستم كه در پس آن است. يلداي امسال را به تقويت شبكه هاي اجتماعي، فاميلي و خانوادگي خود بپردازي. "اعتراض" مان را زندگي كنيم، از دوستي هايمان در يلدا پلي بسازيم براي رهايي و بگذاريم يلدا، رهايي بخش ما باشد از اين سياهي ستم. يلدايتان مبارك ايرانيان.

۲۰ نظر:

sABA گفت...

خانواده محترم داد
شب يلداي خوش و امني داشته باشيد.
به اميد شبهاي امن براي همه انسانها.

ناشناس گفت...

سلام آقای داد عزیز
از این که در این آشفته بازار به سلامت از کشور خارج شدید بی نهایت خوشحالیم. من و همسرم همیشه نگران وضعیت شما و خانواده خوب و صبورتان بودیم. برایتان شادی و موفقیت آرزومندیم. به امید فردای بهتر در کنار شیرمردانی چون شما.

فرح گفت...

نگرانتان بودم
و شنیدم که از کشور خارج شدید
خوشحال شدم و غمگین
30 سال پیش فکر میکنم در ژان کریستف خواندم زمانی که داشت کشورش را ترک میکرد و می گفت، هیچکش وطنش را خوشحال ترک نمی کند. آنی که مردمش را دوست دارد و وطنش را آباد و آزاد می خواهد چطور می تواند این وطن زخمی و پاره پاره را رها کند بدون آنکه دلنگرانش نباشد.
برای شما و فرزندانتان (چون فقط از آنها نام برده اید) در غربت یلدای خوبی را آرزو میکنم. بهتر است شاید از این واژه ی غربت هم زیاد استفاده نکنیم چه بسا که بسیاری درون وطن نیز احساس غربت می کنند، وقتی که شهروندی شان به دیده گرفته نمی شود.
بیرون از ایران هم به زودی نگاه های آشناو گرم خواهید دید. و همیشه به یاد داشته باشید:
ما همه با هم هستیم.
با مهر

ناشناس گفت...

آقابابک خیلی خوشحال شدم وقتی دیدم دست این نامردمان را گذاشتی تو حنا و رفتی... برای آزادی همه ما بخصوص ایران سرفراز دست به دست هم می دهیم.. موفق و پیروز باشی بزرگمرد..

زضا

ابوبکر گفت...

خوشحالم که سالمی بابک جان. خدا پشت و پناهت.

تباهی درد گفت...

امیدوارم از اولین یلدای ِ خارج از وطن، خاطرات خوبی براتون بمونه.


راستی،
دیروز توی جاده ی اطراف گرگا، متوجه یکی از تابلوهای راهنمایی رانندگی شدم، که با اسپری سبز روش نوشته بودن: "تا آزادی"
این نوشته جدید بود، قبلأ نبود.
ومن کلی کیف کردم............



یلدا مبارک

ناشناس گفت...

سلام به بابک عزیز وخانواده محترمتان
بابک جان مطمئن باش این حکومت پلید،فاسد،جانی وکثیف در سرازیری قرار گرفته.
اینکه زمان سرنگونی نزدیکتر بشه،به همت و اراده و هوشیاری هر چه بیشتر مردم بستگی داره.ایشالا شب یلدا سال آینده در کنار هم، بر آمدن خورشید و رفتن شب ظلمت را جشن بگیریم.زنده باد ایران.زنده باد ندا،سهراب،اکبر محمدی،زهرا بنی یعقوب وتمام شهیدان عزیز راه سبز

ناشناس گفت...

سلام بابک خان
بسیار خوشحال شدم که شنیدم اومدی بیرون. مخصوصا بخاطر خانواده ات! می دونم هنوزم ترجیح می دی اونجا باشی ولی از نظر من کار بسیار صحیحی کردی. این حتی برای خواننده هات هم بهتره، صدای بغض آمیزت پشت تلفن بدون شک تاثیر عمیقی داشت، اما همه باید سعی کنیم که این حرکت رو با عقلانیت پیش ببریم؛ نه با هیجان. اینا رو نمی گم که بهت دلداری بدم، یا اینکه ارزش زندگی رو بهت یادآوری کنم. به عنوان کسی که ساعت های زیادی رو منتظر مرگ خودش نشست چون آخرین تلاش هایی که می تونست داشته باشه برای زنده موندن اونقدری نبود که برای موفقیتش بشه شانسی در نظر گرفت و حس می کنه که الان تو وقت اضافه بسر می بره! به عنوان کسی که بهشت خدا رو به خودش ارزانی داشت و از جهنمش هم نمی ترسه نمی تونم واعظ خوبی باشم برای اینکه بهت بگم خودت رو نباید بخطر بندازی، چون خودم هنوزم نتونستم اینو به خودم یاد بدم! اما به عنوان یه دوست نا قابل خدمتت می خوام عرض کنم که کمک کردن به عقل گرایی حتی اگر منجر بشه که عمر این حکومت کمی بیشتر بشه بهتر از این هست که صدای حزن انگیزت شور انقلابی ایجاد کنه که نهایتش مثل انقلابی بشه که شریعتی ها توش هیجان دمیدن و بهاش الان داره پرداخت میشه. با موج ایجاد کردن میشه حکومت عوض کرد ولی نمیشه حکومت کرد و حیجان ایجاد شده رو نمیشه بعدش آرام کرد. باید سعی کنیم امور به طریقی پیش بره که سی سال دیگه دوباره فرزندان ما تو خیابون مورد تجاوز قرار نگیرن ، حتی اگه لازم باشه برای مدتی آوارگی رو تحمل کنیم. خیلی چیزا هست که باید به جوون تر ها یاد بدی، خیلی چیزایی که با زندگی کردن بیرون ایران لمس خواهی کرد، لمس خواهی کرد که همه حکومت ها از یه قماشند و این در ذات سیاست هست، باید بتونی به خواننده هات بیاموزی که دنبال معصومین نباید بگردن که طناب در گردنشون بندازن و به بهشت راهنماییشون کنن(البته این حکومت تا حدی به مردم آموخت)، بلکه باید به حکومت سیاسی به عنوان اسب تیز تکی نگاه کنند که نیاز به مهار همیشگی داره وگرنه همیشه حکومتگران راهی برای استحمار مردم پیدا خواهند کرد. و این مطمئنا نیاز به دعوت به تعقل داره نه دمیدن هیجان.
به هر حال آرزوی بهترین ها رو برات و خانوادت دارم
به امید آنکه به ایرانی بر گردی که زیباترین مکانهاش دانشگاه هاش و هنرکده هاش باشند و قانون اساسیش برای بهشت نوشته نشده باشه بلکه برای انسان های خطا کاری نوشته شده باشه که تنها راه سعادتشون ارتقاء سطح دانش و نشان عظمتشون تولید هنر ناب باشه نه افتخار به بخش هایی از تاریخشون!
آرزوی بهترین ها رو برات و برای همه کسانی که جزء خانوادت می دونیشون دارم

نیلوفر گفت...

برای انسانی که سبز زیست و سبز رفت..برای منتظری که بنده خوب خدا بود..باشد که خداوند روح او را قرین رحمتش کند.. شب یلدای ایرانیان چشم به طلوع درخشان خورشید اتحاد سبز همه ایرانیان دارد..ما همه با هم هستیم تااخرین فصل داستان طولانیترین شب ایران را با هم برای تاریخ بنویسیم..

ناشناس گفت...

خدایاگریستم،دلم گرفت.
خدا این بزرگ مرد تاریخ اسلام را رحمت کند.
نگذاریم تشییع این مرد پاک هدر رود.امیدوارم تشییع آقای منتظری نقطه رهایی ملت ایران از دست دیوان و ددان باشد.مردم تو رو به خدا با هم باشیم. همدل باشیم.حضور در تشییع فراموشنشود

Arezoo گفت...

با درود بر شما و خوشحالی‌ از خبر رسیدن تان در پناهگاه از شرع ددان و جانیان اهریمنی نظام "ولایت سفیه". هر چند این پناه گاه به نظر انتظار گاه است زیرا ما همگی‌ در خارج از میهن، بسان پرندگانی هستیم که منتظر فروکش شدن امواج سهمگین گرد و غبار مسموم از آسمان وطن هستیم، گاهی هر چند این لحظه شماری بی‌ طاقت مان می‌کند. تا بار دگر اوج کشیم

ما با یاد وطن زنده هستیم، فکر پرواز را همیشه در سر میپرورانیم.و لحظه اوج را به ثانیه میشماریم. در اینجا خارج از خانه مادری، قانون زیست از ما انسانهائی با یک جسم و دو روح ساخته است. روحی شیدا، کاوشگر،صبور، بیطاقت و لطیف، عجول و امیدوارو بیتاب..... پر از تضاد ، در معنای ظاهری بی‌ ثبات ولی‌ در حقیقت پر از شعور و سخت کوشی. یعنی‌ واقعا ایرانی‌.

به این جمع خوش آمدید.

ناشناس گفت...

پیشنهاد اس ام اس برای شب یلدا:

حتی انتهای طولانی ترین شب هم روشنایی است چه برسد به این شب سبز که روشن به خورشید روز دهم است

ناشناس گفت...

خدارو شکر که سالمی بابک جان،
واقعا" نشون دادی که اين ها يک حباب تو خالی هستن، مادرم هميشه برات سر نماز دعا می کرد، وقتی تو تلويزيون ديدت خیلی ذوق کرد.
خوش به حالت که می تونی چنين جايگاهی داشته باشی.
به اميد ايران آزاد.

Kianush گفت...

با سلام گرم به دوست عزیز بابک جان ، به پاریس خوش آمدید و امیدوارم دوستان خوب هوای شماو بچه ها را داشته باشند. من هم فعلا در پاریس هستم اگر کاری یا کمکی لازم باشد، یا اگر احساس قربت سنگینی کرد، با دیگر دوستان، همه صمیمانه برای خدمت آماده ایم. دختر و پسر ماهتان را از طرف من ببوسید وسلامت وامن و امان باشید.

Unknown گفت...

Aghaaye Babake aziz,

Moddathaaye ziaadi bood ke manam mesle kheiliaaye dige negaraane salaamat va amniat shoma va khanevadatoon dar Iran boodam.
Omidvaram roozhaaye khoobi dar pish dashte bashid va omidvaram bachehatoon har che zoodtar be aramesh beresand va darseshoono oontor ke bayado shayad edame bedand.

doostdaare shoma,
Reza

mobarezan malaysia گفت...

sshabe yaldat mobaraaaaaaaaaaaak1000 bar,ke ounayi ke az iran dooran midoonan yalda ro tanha sar kardan che taami dare.

ناشناس گفت...

سلام اقای داد.من هم امسال با شما هم دردم چون منم امسال اولین سالیه که دور از خونوادم تک و تنها هستم.باز خوش به حال شما که حداقل بچه هاتون پیشتونن.ولی من فقط 20 سال دارم و در غربت تنهای تنها

ناشناس گفت...

سلام آقای دادعزیز.امروزبعدازمدتی تونستم بیام تووبلاگتون .....یلداتون مبارک....امیدوارم مثل همیشه خداپشت وپناهتون.....آیدا.

ناشناس گفت...

سلام
سلامی به گرمی قلبهایی که در غربت می تپند و این شانس را دارند که در کنار یکی از بهترین فرزندان کشورشان در شب یلدا خافظ شیراز را به دلجویی بطلبند.

گیتا...

بابك گفت...

درود به گوهر پاكتان
براستي نگرانتان بودم اينكه در پاريس ديدمتان بسي خشنود شدم و به آني دوستدارانتان را گر بي خبر بودند آگاه كردم
و اما ذكر اين كه در بيت حافظ هايل درست است و نه حايل مگر اينكه آگاهانه و به مفهوم خاص بكار گرفته باشيد
زنده باد آزادي-بابك